Smiley Posted October 30, 2013 Posted October 30, 2013 Hej TS'ere! Jeg er på udkig efter en ny (eller brugt) lilletromme. I min jagt bemærker jeg at nogen trommer fastgør seidingen med en snor. Jeg er vant til, at der anvendes en gennemsigtig nylon rem til dette. Ved nogen hvad fordele og ulemper er ved de 2 teknikker? Betragtes noget som "bedst", eller er det smag og behag? Hvis jeg køber en tromme, der anvender den ene måde, kan jeg så skifte til den anden? Eller er fastgørelses metoden en del af den hardware der er på trommen?
Gravengaard Posted October 30, 2013 Posted October 30, 2013 Rent teknisk kan lilletrommer både akkomodere snore og rem. Derfor er der i seidinger to små huller i kanten til snore og et bredt hul i midten til rem. Fastgørelsesmetoden er den samme, eftersom både rem og snore kommer til at sidde i spænd. Så bare fordi en lilletromme er vist med snor, kan du sagtens smide en rem på
Guest jon petersen Posted October 30, 2013 Posted October 30, 2013 Jeg synes at snore er bedre - fordi de bedre tilpasser sig ved forskellige stramheder af seidingen. Men hey - begge dele duer. Gamle trommeskind er gode at klippe strimler til montering, hvis man kan lide remme. Jon
Smiley Posted October 30, 2013 Author Posted October 30, 2013 Aha! Se der blev jeg allerede meget klogere! 1.000 tak for jeres svar!
henrikrathje Posted October 30, 2013 Posted October 30, 2013 Der er en lille lydmæssig forskel.. Strips (plastik remme) giver en lidt mere dæmpet lyd fra seidingen og en anelse mere bund.. Men det er i småtingsafdelingen Den føles også lidt mere tight og kontrolleret at spille på Strips er sværere at montere korrekt da de ikke justerer sig selv.. De skal sidde helt lige så seidingen ikke rasler. Snore er selvjusterende og giver en lidt mere levende seiding lyd.. Skal dog siges ang lyd forskellene: mange kan ikke høre forskellen. .. Det er lidt nørdet at gå op i den del
ejnar1000 Posted October 31, 2013 Posted October 31, 2013 Smart trick, Jon! Jeg foretrækker snor fordi jeg syntes det er pænest
JBJ Posted March 14, 2015 Posted March 14, 2015 Hej Er der nogle der har prøvet Shaw Seidingbånd? Jeg har netop monteret det på min (nye) Fibes lilletromme, som jeg derfor jo ikke kender mekanismen på etc., og syntes umiddelbart, at den gør, at jeg skal spænde seidingen meget hårdt op. Seidingen er en sprit ny puresound. Seidingbåndet virker lidt tykt og måske lidt smalt - bruger ikke hele bredden af hullet. Er det båndet der er noget "hø"? Vh. Jens
Thomas JH Holm Posted August 22, 2015 Posted August 22, 2015 Har gjort mig den erfaring, at seidingsnor har en tendens til at gnave sig ned i kedlen!
henrikrathje Posted August 22, 2015 Posted August 22, 2015 (edited) Hvis man spænder seidingen så hårdt at snoren gnaver i kedlen så er der noget galt. Så hårdt skal en seiding ikke spændes. Bruger KUN snore og her aldrig set skader i kedlen efter dem. Jeg har dog en enkelt tromme hvor jeg bruger seiding bånd i stof.. Mener det er puresound bånd faktisk.. De fungerer faktisk rigtigt godt.. Båndet skal bære ret tyndt. Ellers løfter den seidingen for meget!.. Mange Puresound seidinger har dog den fejl (i mine øjne), at de ikke har lavet en fordybning i endestykkerne, der hvor snorene og strip/bånd går igennem.. Og så skal man spænde hårdt for at undgå at den rasler, fordi seidingen ikke ligger godt nok til på skindet. Edited August 22, 2015 by henrikrathje
Malbjerg Posted August 22, 2015 Posted August 22, 2015 Jeg bruger stykker af en keyhanger som rem, de holder længe og er mere levende i lyden end plastik remme.
Recommended Posts