Hjælp! Tilslutning Af Computer/interface Til Mixer

Søren Søndergaard
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg har et alesis interface med 8 indgange, som jeg har tilsluttet til min computer med et firewire kabel, hvilket jeg så får rimelig god lyd ud til at øve med.
Men når jeg øver med mit band spiller vi i hovedtelefoner igennem en 32 kanalers behringer mixer, hvor vi bare bruger monitor udgangen.

Hertil vil jeg gerne vide om jeg kan tilslutte min computer til mixeren, og derved også få god lyd når jeg øver med mit band? :)

spørg endelig hvis min forklaring er helt væk! ;)

Hvis du med at slutte computeren til mixeren mener: Mixer > Interface > Computer, så kan det helt sikkert lade sig gøre. Men du har jo altså stadig "kun" mulighed for at overføre/indspille 8 forskellige signaler ad gangen.

Du kan fortsætte med at bruge mixeren, som du gør nu, hvor I får jeres hovedtelefonmix fra monitorudgangen. Det har ingen indflydelse på, hvad du gør mht. til optagelse.

Der er så flere muligheder for, hvor du vil tappe signalerne til interfacet. Enten kan du mikse ned til højre og venstre masterudgang på mikseren og så bare tappe et færdigt stereomix ind i interfacet. Det kræver nok en ekstra mand, som tager sig af at få det til at lyde ordentligt, og der er ikke meget at komme efter bagefter mht. bearbejdning af de enkelte instrumenter. Det har dog den fordel, at du kan indspille fra alle mikserens indgange dvs. op til 32 kanaler.

Hvis du vil have mulighed for at lege med miksning af de indspillede spor bagefter, kan du bruge de udgange på mikserens kanaler, som hedder direct out. Så kan du optage 8 uafhængige spor samtidig.

Hvis din mixer ikke har direct out på kanalerne, kan du hente signalet på insert point stikkene. Det kræver dog nogle specielt loddede ledninger.

Har din mixer subgrupper, kan du også hente signaler på deres udgange.

Du kan også bruge en kombination af disse muligheder.

Hvis du kan oplyse, hvor mange instrumenter, der er tale om, og helt præcis hvilken mixer, der er tale om, kan jeg godt give dig nogle mere konkrete forslag.

Mvh

Erik