Simon Phillips Ude Af Toto

Achermann

Recommended Posts

ja.. men uden at JEFF kombinerede dem og satte sin unikke hihat og feel på..=> Jeffs groove 100%

ellers skulle vi til at analysere hvor Purdie fik sit fra, for han har også lånt, og dem han lånte af.. osvosv..

it's called inspiration

lige som Ratzers solo på live-taket på Frontlines første plade, som er en kombi af 2 Gadd soli fra Spyro Gyra tiden.. men med Niels' feel.. og så er det i mine øjne Niels' groove..

ups.. vi kom væk fra Toto ;-)

og bemærk det er med den rigtige bassist :-)..Mike P... fuck han ligger så fedt.. de har haft fine afløsere, men de ligger bare ikke som ham, slet ikke.... miss him too.. desværre ser vi ham nok ikke på scenen igen.. SUK!

Porcaro og Porcaro.. det var en rytmegruppen "made in heaven".. snøøøøøft

Tjooo, hvad betyder den rigtige bassist i denne sammenhæng..?

Mike var jo ikke den første, da David Hungate var med fra starten og spillede på de 4 første album..

Jeg synes faktisk Hungate og Jeff havde et federe groove, må jeg indrømme.. Eks. Georgy Porgy, I'll Supply The Love og 99.. Der synes jeg tydeligvis, at Hungate viser, han var den rigtige bassist i Toto.. Men smag og behag of course :-)

Simon Phillips er helt exceptionelt dygtig. Jeg syntes, at hans setup giver fuldstændigt mening. Det er stort, men han bruger hver en tam og hvert et bækken som en del af én helhed. Der er ikke mange, om nogen, der kan skifte så nemt imellem højre og venstre hånd, og derved åbne for tammerne og octobans m.m. efter behov. Hans groove fejler absolut heller ikke noget - i min bog 😊

http://m.youtube.com/watch?v=SFGkvF_rK-A&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DSFGkvF_rK-A

Der er en trommesolo til sidst i nummeret.

• 4 weeks later...

Simon Phillips er helt exceptionelt dygtig. Jeg syntes, at hans setup giver fuldstændigt mening. Det er stort, men han bruger hver en tam og hvert et bækken som en del af én helhed. Der er ikke mange, om nogen, der kan skifte så nemt imellem højre og venstre hånd, og derved åbne for tammerne og octobans m.m. efter behov. Hans groove fejler absolut heller ikke noget - i min bog 😊

Der er en trommesolo til sidst i nummeret.

+1 Spot on...

Jeg er først lige ved at komme mig over chokket (tror ikke at jeg nogen sinde vil komme mig over det)

I mine øjne er der ingen større end Simon Phillips og jeg kan slet ikke se Keith Carlock i rollen som Totos nye "styrmand".

Jeg godt forstå at alle jazz tosserne herinde er helt vilde nu og nedgøre Simons spillestil og grove, men i min verden ER Toto verdens bedste rockband og der høre Keith ikke hjemme..

Men lad os nu se med den kommende plade, det kan jo være at de gamle drenge overrasker.

Jazz tosser?

Hvordan genkender man sådan en?.. Og er det slemme mennesker?

At sige at Keith er 110% forkert til bandet er jo også at sige at Toto ikke aner hvad de taler om?.. De har selv valgt ham..

Som du selv siger: vent nu lige til han har været på 1-2 albums.. Seføli skifter stilen.. Hvem ved.. Maybe you'll like it?

• Upvote 1

Jazz tosser?

Hvordan genkender man sådan en?.. Og er det slemme mennesker?

At sige at Keith er 110% forkert til bandet er jo også at sige at Toto ikke aner hvad de taler om?.. De har selv valgt ham..

Som du selv siger: vent nu lige til han har været på 1-2 albums.. Seføli skifter stilen.. Hvem ved.. Maybe you'll like it?

Ja Henrik, jazz tosser er sådan nogle små grønne mænd med spidse ører... Og ja de er slemme, meget slemme;-)

Jeg siger ikke at han er 110% forkert, han er jo ikke en Toyota, men bare at jeg ikke lige kan se hans spillestil og gear i Toto sammenhæng.

Men ja lade os forhåbentlig blive positivt overrasket og håbe på at Lukather & Co. ved hvad de gør og hvad der er bedst for Toto..

Edited by Max

Jeg er aldeles ikke en jazz-tosse.. Jeg synes bare Keith Carlock har et langt mere passende groove til Toto, der jo - ifølge mig - ikke er verdens bedste rockband, men et af de bedste west-coast bands.. Deres stil har jo næsten været hele vejen rundt med meget poppede numre, Africa, til relativt spøjse rock-numre som Gypsy Train og Jake To the Bone...

Overordnet set jeg bare Carlock som en langt bredere og mere stilåben slager end Phillips, der altid spiller alting på fuldstændigt samme måde.. Hvis du spørger mig.
Men jaja, os "jazz-tosser" ser måske bare noget andet i stilbrede musikere... :)

• 1 month later...

Smag og behag er nøgleordet. For mig går det på, hvorvidt man vægter orkestrering på trommesættet til Toto's stil eller ej. De fleste der kender en bred del Toto's musik ved, at de har været omkring sig i undergenrene. Toto's udtryk har altid ændret sig, jeg sørger stadig over, at Kimball er blevet lidt rusten, men på enkelte numre er til gengæld glad for Joseph Williams .
Personligt har jeg ikke et ambivalent forhold til Simon fordi jeg synes, at han holder en fest inde i sin trommekravlegård.
Jeg kan godt lide de sammenligninger der er blevet gjort med Mike Mangini. Det er vigtigt at slå en streg i sandet omkring, at sættets størrelse og evne til at spille dét specifikke sæt ikke er det afgørende, men om man laver musik på det man nu spiller på. Mike mangini siger i sin "The Grid", at han udtænkte sit setup før han overhovedet kunne spille det og det forstår jeg ham i. Det er her jeg ser, at vandene deles. Jeg er inkarneret fan, men jeg synes Toto's musikalske udtryk er en konfus størrelse og kan kun fastlægges med en tidsperiode. Her forstår jeg godt at mange af "de gamle", mener at Jeff Porcaro-perioden er den "rigtige" Toto sound
MEN MEN MEN Hele den orkestrering som Simon er i stand til at udføre er jeg fascineret af og den tonale tankegang på trommerne. Igen smag og behag, fordi Toto er et formskiftende band.

De figurer Simon Phillips kan lægge så uproblematisk i venstrehånden med sin open-handed technique er unik. Jeg synes, at han krydrer numre som Africa og Bottom of Your Soul. ved første øjekast synes jeg Keith er lidt hårdere i sin stil, bl.a. da han arbejder meget i sit aparte udtryk og sidder med skuldrene oppe ved ørene.
Jeg kommer til at savne Phillips. :)
Octobans
https://www.youtube.com/watch?v=othDPVptv2w

De figurer Simon Phillips kan lægge så uproblematisk i venstrehånden med sin open-handed technique er unik. Jeg synes, at han krydrer numre som Africa og Bottom of Your Soul. ved første øjekast synes jeg Keith er lidt hårdere i sin stil, bl.a. da han arbejder meget i sit aparte udtryk og sidder med skuldrene oppe ved ørene.

Jeg kommer til at savne Phillips. :)

Octobans

https://www.youtube.com/watch?v=othDPVptv2w

Jeg måtte stoppe klippet 2 linjer inde i teksten pga. Autotune. Får det aldrig en ende? Kan de ikke selv høre hvor dårligt og unaturligt det lyder? Lukather har sunget så fedt i så mange år uden tuner, hvorfor så ødelægge han stemme med den? :ph34r:

Jeg måtte stoppe klippet 2 linjer inde i teksten pga. Autotune. Får det aldrig en ende? Kan de ikke selv høre hvor dårligt og unaturligt det lyder? Lukather har sunget så fedt i så mange år uden tuner, hvorfor så ødelægge han stemme med den? :ph34r:

du har så ret... når jeg hører Steve på Kingdom of Desire, så kan jeg ikke høre noget behov for autotune.. hader det møg.. MED MINDRE det bryuges kreativt.. men det er sjældent..