Finéring Af Trommesæt


theghoul
 Share

Recommended Posts

Er der nogen herinde, der har erfaring med at finére trommer.

 

Jeg har et 20, 16, 13 sæt, som jeg gerne vil have teak eller magogni finér på.

Med efterbehandling med rustikolie burde det blive et vanvittigt flot sæt, hvis der kommer lyse reifer på.

 

Den gamle finer skal af først. Nogen tips til, hvordan man gør dette?

 

Hvilken lim skal jeg bruge. Flere selvbyggere på internettet viser eksempler på at man kan bruge kontaktlim med to lag på hhv. tromme og finer. Således behøver man ikke sætte trommerne i pres. Vil det være en holdbar løsning?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det er træ mod træ, ville jeg da overveje trælim... Tag ikke fejl af styrken i det hvide stads. Kontakt lim er en lunefuld elskerinde, der skal sættes rigtigt på, første gang. Nærved umuligt at skille ad når først de to limflader rører ved hinanden.

 

Hvorfor ikke bejdse det træ, der i forvejen ligger yderst? Det er måske ikke pænt nok til finish?

 

Nimbas

Link to comment
Share on other sites

Hvis du sliber helt ned til råt træ, vil almindelig trælim vel være den bedste løsning, da det minder om et lag ekstra på kedelkonstruktionen.

 

Kontaktlim går ikke ned i træet på samme måde som trælim. Snedkersønnen hælder derfor til almindelig trælim. Jeg har tænkt samme projekt ift. et andet sæt, jeg ligger inde med, hvor det også kunne blive sindssygt flot med et lag olieret træ yderst.

Link to comment
Share on other sites

Det er den oprindelige finér, der skal af. På den ene tromme er finéren brækket af et par steder, og på den anden har sporene efter en uorginal tomholder hullet fineren. Her er trommen repareret med træfiller.

 

Mit problem i forhold til trælim, som på flade emner er det eneste rigtige valg til finéring, er at jeg ikke kan lægge et ordenligt pres på fineren, bortset fra der hvor de to ender mødes. Jeg er bange for at der vil opstå "tyskere" på grund af det manglende pres. Jeg ved godt at kontaktlim er problematisk hvis man skal fjerne finéren igen

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt bruge kontakt lim

 

Mit bud: lad den gamle finer sidde.. Fyld huller/revner med to-komponent plastisk træ (pladtic padding versionen)

 

Slib den plan og pæn

 

Fjern ALT støv med en fugtig klud

 

Lad tørre.. Påfør kontaktlim på kedlens yderside og på finerens inderside.. IKKE SÆTTE DET SAMMEN ENDNU!!!

 

IKKE ENDNU!!

 

lad begge dele tørre i min 24 timer

 

Limen skal være HELT tør..

 

Nu kommer the big finale: sæt det på ved at stryge på ydersiden af fineren med et strygejern på fuld knald (uden damp!).. Der dkal trykkes solidt imens, og der skal flere runder til.. Men det virker

 

Lad så kedlen tørre et døgn igen.. Og så gi det en gang med strygejern igen (det kan nemli løfte sig lidt efter første omgang)

 

Så burde det lykkes.. Har gjort det et par gange

 

VIGTIGT!! Denne procedure kræver af fu har finer UDEN backing papir eller lign!!

 

Har du finer med "paper backing", så skal du gøre som med coating.. Påfør limen begge stedet .. Lad tørre til fingerspidsen ikke hænger fast (15-20 min typisk).. Og så sæt på

Den sidste version er lidt sværere da limen siger BANG og så hæfter den og det kan IKKE gøres om.. Eller jo men det kræver en lang dag med at fjerne finer splinter og lim osv osv.,

Edited by henrikrathje
Link to comment
Share on other sites

Metoden med strygejern lyder rigtig i mine ører. Mon ikke man også kan løsne den gamle finér ved at bruge strygejern.

Jeg har tidligere, da jeg arbejdede som pianoinstrumentmager udskiftet en del pianoklaviaturer ved at varme belægningen op, for så at skrælle den af med et stemmejern. Her brugte jeg også kontaktlim til at

fæstne den nye belægning. Den kedelige hage ved kontaktlim er ganske rigtigt, at det ikke er noget, man gider at "gå tilbage til" igen.

Tak for svaret, Henrik Rathje! Jeg tror at jeg kaster mig ud i det.

Link to comment
Share on other sites

Guest jon petersen

Metoden med strygejern kan også bruges med almindelig hvid PVA-lim. Jeg ville så bruge en vandfast....

 

Jon

Edited by jon petersen
Link to comment
Share on other sites

Det er den oprindelige finér, der skal af. På den ene tromme er finéren brækket af et par steder, og på den anden har sporene efter en uorginal tomholder hullet fineren. Her er trommen repareret med træfiller.

 

Mit problem i forhold til trælim, som på flade emner er det eneste rigtige valg til finéring, er at jeg ikke kan lægge et ordenligt pres på fineren, bortset fra der hvor de to ender mødes. Jeg er bange for at der vil opstå "tyskere" på grund af det manglende pres. Jeg ved godt at kontaktlim er problematisk hvis man skal fjerne finéren igen

Den oprindelige finér som du skriver - hvad farve er den?

Link to comment
Share on other sites

Metoden med strygejern kan også bruges med almindelig hvid PVA-lim. Jeg ville så bruge en vandfast....

 

Jon

 

OK, det er interessant, Jon. Skal man så stryge finéren på med våd trælim? Og klæber limen så med det samme??

 

Hvis det er muligt at få finéren til at fæstne på den måde ville jeg klart foretrække trælim frem for kontaktlim.

Link to comment
Share on other sites

Guest jon petersen

Nej - du smører hvid lim på, begge dele og lader den tørre.

Så lægger du finéren på, og ved at stryge den blødes limen op og hæfter. Helt som Henrik beskrev ovenfor.


Jon

Link to comment
Share on other sites

Guest jon petersen

Når sættet er et ASBA, tror jeg faktisk jeg ville lade det være som det er....

Og måske reparere de hærgede steder.

 

 

Nu har du jo en super baggrund, så hvis nogen kan er det vel dig - men det er et sæt, der ikke må gå til grunde.

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Nej - du smører hvid lim på, begge dele og lader den tørre.

 

Så lægger du finéren på, og ved at stryge den blødes limen op og hæfter. Helt som Henrik beskrev ovenfor.

 

 

Jon

 

Tak for de gode råd. Sættet er jo ikke længere originalt, så jeg ikke er i tvivl om, at jeg godt kan være bekendt at omfinere det. Men vil udvælge en finér, så sættet vender tilbage som originalt udseende ASBA sæt. Jeg har et par andre trommer, som jeg vil øve mig på først inden jeg svinger kniven.

Og jeg skal nok fotografere flittigt og lægge billederne op her

Link to comment
Share on other sites

fedt.. dejligt projekt... husk at dokumentere når du laver joint på fineren.. det er altid lidt tricky de første gange.. og det er nok rart for andre med fotos :-)

 

her er fordelen ved at lægge lim på først iøvrigt at du kan REGNE med omkredsen af fineren.. gør man det med våd lim, så trækker skidtet sig nemt..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Forhistorie:

 

$_85.JPG

 

Sådan så trommerne ud. Jeg købte dem af en fyr i Holland for 800€. De lød rigtig godt, et rigtig rock-sæt, med en varm og fed lyd. Selve trommerne og alt hardware var i fin stand uden rust, bortset fra skruerne til spændehusene, som var meget tærede. Jeg lagde dem i citronsaft over nogle gange og efter at have ligget i petroleum blev de nogenlunde rene. Men finéren var revnet med huller, luftlommer (!) og så var den misfarvet, jeg mistænker at en eller anden har prøvet at spritte dem af eller vaske dem med vand og sæbe. Jeg forsøgte først at lime og tætne og slibe i den tynde finér, men det blev ikke rigtig pænt.

 

Det var der, jeg begyndte at tænke på omfinéring. Selvom risikoen var overhængende for at gå fra et slidt men originalt finish til en uoriginal og mislykket en.

 

Så skræk og rædsel, jeg gik i gang. Jeg brugte et strygejern og en ziehklinge til at lempe finéren af. Limrester fjernede jeg med sprit.

 

Efter at have slebet kedlerne fint og fyldt de små huller der var ved finérsamlingerne med plastisk træ, gav jeg mig til at lede efter finér.

 

Det var et problem at finde teak i brede nok stykker til at finére en 16" gulvtam (det er dog lykkedes mig senere). Til sidst fandt jeg en webshop, der hedder designholz.com, som sælger 0,6 mm fineline finér i brede stykker. Men teak havde de ikke. Så eftersom Asba også lavede trommesæt i palisander, valgte jeg at købe tilstrækkeligt meget til at finere 2 sæt incl. lilletromme.

 

Link to comment
Share on other sites

Efter at have researchet (bla. herinde og tak for det!) valgte jeg en fremgangsmåde med gul lim (vandfast lim, som traditionelt kommer i gule flasker, heraf navnet) og påføring med strygejern.

 

Jeg lagde tønderne på en lægte over to bukke, så jeg kunne rotere dem frit. Finéren og tønderne fik smurt et lag lim på, som blev fordelt jævnt med en tapetsererulle. Jeg sprayede vand på den anden side af finéren. Så lod jeg det tørre til det var fingertørt. Dette gjorde jeg i alt tre gange, altså tre lag lim både finér og trommer. (Her har man så meget som 24-36 timer at gå på inden man behøver at rykke videre, så man kan godt holde fyraften her hvis det er ... )

 

Selve påføringen er ikke nervøs, når det kommer til strygejernet og temperaturen, som skal være tæt på max, men som ikke kommer tæt på at brænde mærker i finéren, men man skal selvfølgelig passe på. Men problemet opstår, hvis finéren ikke kommer på lige og man bliver nødt til at korrigere. Så er det min erfaring at man bør påføre et ekstra lag lim og vente til det er tørt. For man trækker limen af, når man bakker tilbage igen. Efterfølgende gik jeg efter med strygejernet igen, der hvor der var luftlommer. Så sad den der også, bortset fra et enkelt sted, hvor jeg måtte have fat i en skalpel og en injektionssprøjte for at få mere lim ind under finéren.

 

Samlingerne er selvfølgelig vanskelige, hvis man ikke vælger at overlappe. Uanset om man vælger at overlappe eller, som jeg valgte at gøre, at lave et tapetserer-snit ned igennem begge stykker finér og pille enderne ud, så ser det bedst ud, hvis samlingen går ned igennem et par spændehuse. Så er der også bedst styr på, at den ikke løfter sig igen. Jeg brugte en lang lineal som jeg spændte på med to tvinger.

 

Jeg slap fint (ikke perfekt men fint) fra samlingerne, som blev næsten snorlige og fint tætte.

Efter at have tørret i en uge skulle trommerne slibes. Jeg startede med korn 400, selvsagt skal man være meget forsigtig med 0,6 mm finér. Så 600, 800, 1000 og 1500, som jeg havde liggende fra et andet projekt. Jeg købte en kinesisk tung-olie i Biltema, som er måske de eneste der forhandler den slags olie) og prøvede lidt på nogle prøvestykker, som jeg havde fineret med nogle rester.

Det blev meget pænt, men ikke sådan wow-pænt. Jeg fandt en træolie på min hylde og bare for at sammenligne prøvede jeg den. Den var wow-pæn. Så den valgte jeg. En Skovgaard og Frydensberg, klar olie til indendørs brug. Så den sleb jeg på med mere korn 1500 og til sidst med korn 2000.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest jon petersen

Læg billeder i en Dropbox eller andet billedsite - og indsæt linket gennem det lille ikon med træet ovenfor.

Jeg har set billederne på Facebook, men vidste ikke det var det her sæt - det ser FEDT ud!


Jon

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg lavet en mappe med billederne taget med mine mobiltelefoner, ikke supergode, men man kan se, hvad der sker. Der er et billede hvor "tapetserer" teknikken er illustreret. Man skærer ned igennem de overlappende ender, der hvor man gerne vil have samlingen og så er man i stand til at samle enderne som en syning. Jeg spændte en bøgetræsliste på samlingen og lod den sidde natten over. Som man kan se på billederne er samlingerne ikke helt perfekte. Jeg brugte 2 stållinealer, som jeg spændte på til at skære efter med en skarp hobbykniv. Men det er svært at undgå at de flytter sig en smule. Metoden kan dog godt anbefales. Ved påstrygning af finéren er det navnlig med store trommer et godt fif at have en buk stående ved siden af trommen til at føre finéren hen over, så fineren ikke kommer i kontakt med trommen, før man ønsker det. Jeg er godt tilfreds med resultatet, men det er en større arbejde at gå i kast med, end man lige tror. Trommerne ser en anelse mere orangerøde ud på billederne end i virkeligheden, hvor de ser mørkere ud. Jeg glæder mig til at se dem på en scene. Jeg er i gang med at finere en nyere Gretsch 6 1/2" lilletromme i samme finér.

Jeg har en del palisander fineline-finér til overs, nok til et sæt mere, bare ikke bredden skal være mere end 42 cm. Jeg tror ikke, at jeg kommer til at bruge den, så jeg er modtagelig overfor tilbud.

 

Mit næste projekt er også Asba-trommer. Jeg købte et 20. 16. 13" sæt, som havde fået malet coatingen sort og desuden var hjemmemalet i rasta-farver på træet. Jeg har nu skaffet en del teak-finer og jeg har antagelig dele nok til at lave et sæt, som kommer tæt på at være et komplet og originalt udseende asbasæt i teak. Men kommer tid.

 

Tak for de gode råd, D'herrer

 

Jakob Øllgaard

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share