Rense Bækner


Olje

Recommended Posts

Hola amigos.

 

Jeg VED dette ofte giver anledning til diskussion, så dette indlæg er egentligt kun til os, der GODT kan lide at rense vores bækner ;-)

 

Så på Jutjube, at man kan bruge en citron, eller - endnu bedre - en lime.

 

Halvér den - sprøjt lidt saft på bæknet - kør rundt, start ved klokken - skyld under koldt vand - tør af med tør klud - VUPTI.

 

Det virker max.

 

Jeg har udført opgaven på alle mine Paiste Signature, der tid efter andet havde fået lidt fedtfingre mm. De blev (næsten) som nye.

 

Jeg gav dem så lige en gang Paiste Protector bagefter.

 

OG hvis du synes dette har været oppe 1000 gange før, så sig det stille og roligt til mig, så (kan det være) jeg sletter tråden :-)

 

2.jpg

 

1.jpg

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt trick, jeg overvejer at give mine bækkener en behandling, selvom jeg har været STOR fortaler for patina.

 

Men hvorfor giver du dem protector efterfølgende? Kunne man ikke nøjes med at vaske dem grundigt efterfølgende?

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt trick, jeg overvejer at give mine bækkener en behandling, selvom jeg har været STOR fortaler for patina.

 

Men hvorfor giver du dem protector efterfølgende? Kunne man ikke nøjes med at vaske dem grundigt efterfølgende?

 

Paiste bækkener er fra fabrikken blevet overfladebehandlet med et beskyttende lag et eller andet, og ved en rensning af bækkenet risikerer man at dette lag bliver renset af. Hvis man ikke bruger protector bag efter kan bækkenerne hurtigt blive irrede og ende med at blive utroligt grimme.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak Dennis.

 

Ændrer en gang rens lyden meget?

 

Det kan det gøre. Hvis du har et gammelt bækken med et tykt lag patina, kan du ende med at få en helt anden bækkenlyd da du jo renser et hæmmende lag snavs væk. Jeg har tit oplevet, at bækkenet får meget mere liv igen.

 

Er bækkenet derimod mere som Oljes bækkener, hvor der bare er lidt snavs og fedtfingre vil det nok mest være en visuel forskel.

 

Det er i hvert fald min erfaring.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan vel også bruge eddike.

 

Og yoghurt samt ketchup.

 

Da jeg løb tør for citronsaft i weekenden fandt jeg en lille bøtte yoghurt i køleskabet som lige var udløbet.,(den kunne sagtens spises, men jeg var ikke lige i det humør), som jeg smurte ud over bækkenet. Det var ikke helt lige så effektivt som citron, men det fungerede.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes netop at jeg oplevede, at det 14" Fast Crash jeg startede med, blev mere livligt - "friskere" i lyden ;-)

Resten skal afprøves på onsdag!!

 

Jeg sidder virkelig med følelsen af, at min skov er blevet "nyplantet" :-o

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg købte på et tidspunkt et par Signature Fast Crash der var sovset fuldstændigt ind i patina. En tur i yoghurt åbnede dem fuldstændigt op, og fik det sprudlende tilbage i klangen.

Paiste og patina er efter min smag ikke en god kombination.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg købte på et tidspunkt et par Signature Fast Crash der var sovset fuldstændigt ind i patina. En tur i yoghurt åbnede dem fuldstændigt op, og fik det sprudlende tilbage i klangen.

Paiste og patina er efter min smag ikke en god kombination.

 

:tu: :tu: :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

ketchup virker skam også fint ,, skurepulver ,, brasso,, auto-sol til chrom .. tandpasta ,, citron ,, lime ,, youghurt ,, en gryde svamp, dem med to sider ,, ståluld .. fint smergellærred . ovnrens . så skulle der være noget at vælge imellem

Link til kommentar
Del på andre sites

ketchup virker skam også fint ,, skurepulver ,, brasso,, auto-sol til chrom .. tandpasta ,, citron ,, lime ,, youghurt ,, en gryde svamp, dem med to sider ,, ståluld .. fint smergellærred . ovnrens . så skulle der være noget at vælge imellem

... Eller sende det til et støberi og få det haglet, eller måske et hagl gevær kan fjerne det værste.

 

Der er forskel på at fjerne patina og fjerne bækken, så lad vær med at bruge noget der ridser unødigt.

 

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har hørt at sandblæsning skulle være fantastisk til at rense bækkener.

 

Særligt Zildjian bækkener kommer til at lyde væsentligt bedre efter sådan en omgang.

Ja, og det hænder faktisk ind imellem at resultatet er så overbevisende, at den ellers obligatoriske jazz nitte kan undværes.

 

Vinkelsliber er også udmærket. Specielt effektiv med en skære skive monteret.

Rigtig god hvis der pletvis skal arbejdes godt i dybden.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi må ikke glemme at diskutere hvad de forskellige udmærkede forslag gør ved logoet på bækkenet. Jeg bemærker at folk meget gerne ser at logoet forbliver intakt efter rengøring. Det er åbenbart i logoet den gode lyd befinder sig ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Husk, hvis I bruger noget hvor den aktive ingrediens er syre:

- Først at vaske bækkenet i opvaskevand, så fedt, sved og andet (som syren IKKE fjerner) er væk først - ellers får I skjoldede bækkener.

 

- Slut af med at vaske bækkenet i opvaskevand (der er basisk og derved neutraliserer syren) - ellers får I meget patinerede bækkener ret hurtigt.....igen.

 

 

Jon

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

 

- Slut af med at vaske bækkenet i opvaskevand (der er basisk og derved neutraliserer syren) - ellers får I meget patinerede bækkener ret hurtigt.....igen.

 

Jeg kan se at sagligheden er vendt tilbage i denne tråd på trods af Dennis` og mine egne anstrengelser.

Men det er faktisk vigtigt, som Jon skriver, til sidst i processen, at komme af med den syre der udfører det rensende arbejde.

Redigeret af UlfN
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kunne også forestille mig at Cilitbang vil være yderst effektivt. Dog skal man virkelig huske at skylle grundigt efter med vand, da det virkelig tærer på metal.

 

Min erfaring:

 

Cilit bang er fantastisk, hvis du har et bækken der er vanvittigt snavset. Men du er nødt til at gøre noget ved det bagefter, da det hurtigt bliver grimt. Der har jeg så brugt citrontricket.

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk, hvis I bruger noget hvor den aktive ingrediens er syre:

 

- Først at vaske bækkenet i opvaskevand, så fedt, sved og andet (som syren IKKE fjerner) er væk først - ellers får I skjoldede bækkener.

 

- Slut af med at vaske bækkenet i opvaskevand (der er basisk og derved neutraliserer syren) - ellers får I meget patinerede bækkener ret hurtigt.....igen.

 

 

Jon

 

Det har jeg faktisk aldrig tænkt over, men du har jo helt ret!

 

Jeg prøvede lige efter i går, da jeg har et bækken der har været umuligt at få pænt. Jeg fugtede en klud og puttede opvaskemiddel på og kørte hen over bækkenet, rensede med citron og gentog med den fugtige klud.

 

Nu har det så ligget over natten, og det er stadig lige så flot som i går aftes. Fantastisk!

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu