-Mikkel- Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Jeg har en lille baby ved navn Sonor AS 12 1305 SDW.(Den står ny på Thomann til 6,7 kg) Og det ser vist ikke ret godt ud med mine bearing edges. Er der nogen med forstand på den slags der kunne tænke sig at give en hånd da det er første gang jeg skal yde service på bearing edges. Det ligner også, at tidligere ejer har valgt at lakere kedlen? Til hvilket formål?Jeg giver gerne en lille skilling for hjælpen med service på min guldbasse Her et billedehttps://www.dropbox.com/sh/gc8m0yng8fayidf/AAAyAe8wjb8o-w6-Nv_j2YOPaPå forhånd tusind tak,Mikkel Leander Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis Hentrich Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Jeg bor ikke lige på Fyn, så kan desværre ikke hjælpe dig rent praktisk. Men for mig ser det ud til selve kanten har det fint nok, men at den bare trænger til at blive kørt over med noget fint slibepapir, og evt. afslutte med olie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Jeg kan heller ikke umiddelbart se noget forkert ud fra de billeder? Kan du forklare hvad du mener der er galt ud fra dine observationer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Due-Drummer Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Det ser fint ud, der er lidt ridser, men det er ikke der skindet har kontakt med trommen. Der hvor kanten "buer" lidt ligner snare bed, altså der hvor seidingen sidder. Fed tromme! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRUMMAKER Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 kan en drejebænk hjælpe ??? forstå ikke hvad det er du vil have lavet Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRUMMAKER Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 har kikket lidt nærmere på billederne ,, det ser for mig ud som om den ikke er helt lige i kanten ..det kan jeg ordne for dig hvis du vil have vi drejer de 3-4 mm af den og retter den skrå kant tilsvarende Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jon petersen Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Hvad der end skal gøres, skal det altså ikke gøres på drejebænk. Det er ikke sådan man laver kanter på en tromme.Men forsøg at gøre det mere tydeligt, hvad du ser som problem på dine kanter?Jon Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRUMMAKER Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 drejebænke er ellers fantastiske til mange ting .. eks stavlimet trommer ,, de er vel drejet ud da de jo er ret tykke det var også bare et tilbud jon trommen ser jo ud til at være ret tyk ud Grunden til at man ikke laver trommer på drejebænke er fordi det er meget letter at få kanterne ens ved at fræse dem , da små skævheder i kedlen vil give uens kant .. selv om det er meget små skævheder så giver det meget på en skrå kant .. det er også meget hurtigere og lettere at fræse dem på et fræsebord med profilen til kanten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jon petersen Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 (edited) Et af de helt store problemer ved at dreje er fastspændning af kedlen uden at deformere den - samt den skade, der sker hvis noget går galt....Der er sikkert flere måder at gøre det på, men DW fræser deres massive kedler. Det gør de sikkert også med deres stavlimede.Vi andre amatører bruger håndkraft (sandpapir) eller overfræsere monteret i et bord.Jon Edited July 19, 2014 by jon petersen Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRUMMAKER Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 tjaaa fræse eller dreje ,, opspændingen skal være i orden .. det er punkt 1 om den bliver fræset eller drejet er ikke så vigtig ... ..glemmer nok at fortælle at jeg ikke bare kunne finde på at tage en tromme og spænde den i en tre klo ,, drejer selvfølgelig et opspændings plan hvor den kan fastgøres ,, på forsvarlig vis og uden at påvirke træets spænding ,,, det er indlysende for mig .. 1/10 del for mig er sikkert det samme som 1 mm for andre .. normalt arbejder jeg inden for 0.02 - 0.1 mm så 0.1 mm og op efter er det jeg kalder smede trolerance .men man kan sagtens dreje træ inden for 0.1 mm. er måske bare miljø skadet af jobbet man kan faktisk sagtens dreje eller fræse meget tynde ting ,, og drejning egner sig faktisk bedst tik tynde ting da man ikke har slip på spånden ,, kræver selvfølgelig at emnet er rundt ,,, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jon petersen Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Ja, nu er du jo metalmand, og har klart styr på det.Men det er ikke normal praksis at dreje trommer af træ - og jeg tror, der er gode grunde til det. Jeg havde nogle samtaler med en gammel og meget dygtig snedker om det - han troede ikke meget på det...mente at det generelt ville gå galt når man arbejdede i den ende af emnet, der var længst fra opspændingen. Især fordi vi jo normalt gerne vil ende ud med noget ret tyndt.Hvis du vil undersøge mulighederne og har en stor nok drejebænk vil jeg synes det er vildt fedt hvis du kaster dig ud i nogle forsøg med gamle afdankede kedler. En Sonor til 6700 er ikke et egnet emne til forsøg....Jon Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRUMMAKER Posted July 21, 2014 Share Posted July 21, 2014 :-)kan kun give dig ret i at det ikke er normalt at dreje træ trommer på drejebænke ,, Men det kan godt lade sig gøre med hjælpe fixture .. o.s.v Men det vil bliver for teknisk at komme nærmere ind på .. nu var der jo ikke tale om at dreje en hel tromme blot rette en bund og en kant .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jon petersen Posted July 21, 2014 Share Posted July 21, 2014 (edited) Det er heller ikke normal praksis at rette en kant på en tromme på en drejebænk. Det er det virkelig ikke!Men gør nu nogle forsøg på nogle billige kedler, og vend tilbage med resultaterne. Det vil virkelig være fedt at der bliver samlet flere erfaringer omkring hvad der er muligt her på TS. Jon Edited July 21, 2014 by jon petersen Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRUMMAKER Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 det har du så også ret i ,, men jeg har jo også med at gøre ting der så ikke er så normale eks satte elektronisk tænding på en marstall 6 hk ,, der sagde de også jeg var bindegal ... efteråret kom og alle de andre kunne ikke starte lortet ..som sædvanlig .. og min gik hver gang .. heller bindegal og så starte hver gang .. snydt blev de ,, ved godt det ikke har noget med tromme kanter at gøre .. men man ved jo aldrig hvad jeg kan finde på Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Frimodt-Møller Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Jeg har en lille baby ved navn Sonor AS 12 1305 SDW. (Den står ny på Thomann til 6,7 kg) Og det ser vist ikke ret godt ud med mine bearing edges. Er der nogen med forstand på den slags der kunne tænke sig at give en hånd da det er første gang jeg skal yde service på bearing edges. Det ligner også, at tidligere ejer har valgt at lakere kedlen? Til hvilket formål? Jeg giver gerne en lille skilling for hjælpen med service på min guldbasse Her et billede https://www.dropbox.com/sh/gc8m0yng8fayidf/AAAyAe8wjb8o-w6-Nv_j2YOPa På forhånd tusind tak, Mikkel Leander Jeg bor på Fyn og vil gerne kigge på den. Jeg tror det er snare bed'n der snyder dig. Den skal se sådan ud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepperask Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 (edited) Jeg tror trådstarter tror at seidingen har 'gravet' sig ned i trommens kant. Som der er skrevet, er det "snarebeds" som sikrer at seidingen har ordentlig kontakt med bundskindet (Billede nedenfor). Uden, kan man risikere at trådene ikke rører skindet på midten og få en træls lyd. Mht. lakken er det med til at give trommen sin lyd, og den er sikkert 'født' med det. Fundet på google: "The surface finish on the inside of a shell certainly alters the sound. In very simple terms, a rough finish will tend to soften the tone, & a hard smooth finish will brighten the tone." http://www.drummerworld.com/forums/showthread.php?t=91031 .. og her giver lakken ovenpå så en tættere dækning end træet alene. Edited July 27, 2014 by jepperask Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Eriksen Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Han har vist ikke været herinde, siden han lavede opslaget... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jon petersen Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Næh - vi har det også fint med at snakke med hinanden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts