Whiplash

Andersson

Recommended Posts

Jeg er så spændt på om denne her film dukker op i biograferne herhjemme i løbet af efteråret. Den ser så fantastisk spændende ud :)

http://trailers.apple.com/trailers/sony/whiplash/

Fra Soundvenue:

Indie-instruktøren Damien Chazelles seneste film ’Whiplash’ havde i januar premiere under Sundance Film Festival, hvor den vandt både jury-prisen og publikumsprisen. I maj blev filmen – hvor Miles Teller spiller en talentfuld trommeslager og J.K. Simmons hans lærer – så vist i Cannes, hvor den fik et af festivalens længste bifald.

• 3 weeks later...
  • 4 months later...

Det er en fremragende film.

Jeg har før nævnt 'DrumLine' på forum, som er mere softtone, men også værd at se.

Jeg ved ikke umiddelbart hvad der mere er af spillefilm som man burde se som trommeslager (bortset fra måske 'naked drummer')

Whiplash er en mere følelsesbetonet film, der i virkeligheden handler om en dirigent, der gør hvad han kan, for at presse eleverne til deres ypperste. En pendant til 'Black Swan'? Bortset fra, at trommeslageren her åbenbart er normal.

Det er jo en klassisk prestige film - a'la 'step up' og den slags. Så - jo - det er det store fyrværkeri til sidst :D

Tja altså.. tænker mere på de sidste blik der veksles mellem de to personer, og hvad dette betyder, taget resten af filmen og særligt lærerens filosofi i betragtning.

• Upvote 1

• 1 month later...

Nok lidt salgs gas at han selv spiller 90 % af det selv. Det ser ikke sådan ud. Nu er trommer også meget svære at fake, da det er et meget "fysisk" instrument hvor det er let at se (for os trommeslager) om det er spillet rigtigt til musikken.

Jeg syntes at filmen er værd at se og der er masser af fed musik.

Og fortjent at J.K. Simmons fik en oscar for bedste mandlige birolle.

Jeg tvivler dog på at han selv har spillet 90% af trommerne.

Gryden.

Det kan godt være jeg har læst forkert, og det er 90% af det spil man ser, hvor det var ham selv. Han har spillet siden han var 15 og fik jazz-træning 4 timer om dagen i 3 uger op til optagelserne.

Fantastisk film og fuldt fortjent Oscar.

Edited by Pickle

Guest jon petersen

Det, jeg har set af den håber jeg er ligeså fjernt fra virkeligheden, som Peter Erskine siger, at det er....

Nogen skulle da lige prøve at kaste en stol efter mig......eller stikke mig lussinger for at lære mig om jeg speeder eller trækker...

Jon

Edited by jon petersen

Fantastisk film! Og imponerende at det er ham selv der spiller 90% af det man hører.

Kan varmt anbefales.

Så du fortæller mig altså at der ikke er tale om en "stunt trommeslager"?

Nu er filmen sgu endnu federe. Havde ellers overbevist mig selv om at han blot var skuespiller og en gal jazzkunstner lagde musikken til.

Eneste man kan blive ret træt af er den fokus dirigenten lægger på at spille hurtigt hvilket seføli i filmen er en måde at teste folk på.. Men i virkeligheden er det absolut sidste der har noget med kvalitet af trommespil at gøre :-)

Men stadig en kanon film!

Enig, men igen...

Hvis halvdelen af dit repetoare er i højt tempo, er det nok meget praktisk at være hurtig ;)

Derudover har de jo formået at lave filmen så ikke-musikere kan få glæde af den. Og har man ingen viden om musik er det nok lettere at forholde sig til tempo end til drilske rudiments.

Enig, men igen...

Hvis halvdelen af dit repetoare er i højt tempo, er det nok meget praktisk at være hurtig ;)

Derudover har de jo formået at lave filmen så ikke-musikere kan få glæde af den. Og har man ingen viden om musik er det nok lettere at forholde sig til tempo end til drilske rudiments.

jo da... det har bare intet med trommespillets kvalitet at gøre.. det er ren fysik/teknik.. ikke musik

er enig i det er super at være hurtig.. bare man også kan spille langsomt.. hvilket de færreste kan.. "show me your 60 BPM pop groove" og jeg skal fortælle dig om du svinger :-)