Spd-S, Rensning Af Pads?

DaPhunk73

Recommended Posts

En af slagpads'ne på min SPD-S virker lidt træt i det. Synes jeg har hørt om at de kan trænge til en rensning eller noget indvendigt.

Er det triggerne du har hørt kan renses?

Kender ikke SPD S, men den mekaniske side minder nok om den SPD 11 jeg brugte for en del år siden.

Spørgsmålet er om du kan stille velocety curves og sensitivity for hvert slagfelt, eller det er for hele brættet, som på de gamle modeller. Det er nød levetids forlængelse ved døende triggere.

Har ikke hørt at man kan "tune/rense" gamle triggere. Du må nok æde udgiften til et par nye. Det er normal slitage ligesom gummi-slagpladen heller ikke holder evigt.

Jeg fik Roland til at udføre vedligeholdelses rep. på det meste af mit grej.

Men det er ikke en uoverkommelig opgave. Triggere kan købes i butikker der sælger elektronik i løsdele, som f.eks. Brink. Mener de hedder noget med bimetal eller lign.

De sidder monteret i noget silicone stads i kassen under hver slagfeldt. Kan se at din har kant slagfelter også. Aner ikke hvordan triggerne er placeret der, hvis det er én af dem der er blevet træt. Men det er nok samme princip.

Det elektronik der sidder i et trigger/slagpad er et piezoelement. Og ja de kan købes hos elektonik-komponent forhandlere.

Vælg den type der allerede har loddet ledninger på :-)

De er svære at lodde uden at brænde kaput.

Jooeh, måske.

Styrken og frekvensen af det signal der bliver genereret afhænger bla. af diameteren. Så du kan evt. åbne og se hvilke der bliver brugt i forvejen. Frekvensen har ikke særlig stor betydning i praksis.

Hvis du kan stille velocity-kurve for de enkelte pads, kan du godt slippe afsted med en diameter det ikke matcher 100%.

Så vidt jeg kan se i manualen kan man stille parametrene for de seks slagfelter for sig, og for de tre rim felter for sig. Men det må Kim selv lige prøve sig frem med. Man kan jo kompensere en del ved justering.

Jeg søgte på en video der kunne vise hvordan man kan skifte triggers på SPD-S... og blev lidt overasket.

Det viser sig at Roland er gået over til ledende gummi-membraner. Til gengæld er der åbenbart god grund til at prøve at rense indvendigt, for at fjerne støv og fremmedelementer.

Jeg har kun fundet denne forkortede version, måske ligger der en fuld version et sted derude på nettet...

men den her viser det grundlæggende, så kan man måske gætte sig til resten. :hmm:

Det ligner umidelbart en forbedring af trigger delen i forhold til tidligere modeller. Den gad jeg egentlig godt lige prøve. Og hvis sådan en lille afstøvning returnerer slag felterne til fordums styrke, er det jo nærmest genialt.

Jeg fandt godt selv den video da jeg søgte, men den går jo desværre i stå inden det for alvor bliver sjovt :-/

Men ja, jeg har hørt om det med at det kan hjælpe at rense dem for støv. Det skulle være godt at bruge et stykke tape til at fjerne støvet med?

:tu:

Men ja, jeg har hørt om det med at det kan hjælpe at rense dem for støv. Det skulle være godt at bruge et stykke tape til at fjerne støvet med?

:tu:

Det ville jeg nok ikke kaste mig ud i, mest for ikke at risikere at fjerne mere end støvet.