Billige Pads Til At Gøre Hjemmeoptagelser Nemmere - Idéer?

Améndir

Recommended Posts

Hej folkens!

Hop straks ned til sidste afsnit hvis der er for meget tekst til at du gider læse det hele, der opsummerer jeg ligesom hele humlen med indlægget :)

Det er sgu ved at være en hel del tid siden jeg sidst var herinde og vende, men nu skal det sgu være tid til et lille spørgsmål fra mig igen.

Jeg fedter meget med hjemmeoptagelser. En kammerat og jeg har en del lydprojekter kørende og fordi vi bor i hver vores ende af Danmark så har vi valgt overvejende at fokusere på nemheden i at indspille og sende lyd til hinanden.

Da jeg i mange år ikke har haft adgang til et akustisk trommesæt og ikke har udsigt til det foreløbig endnu, så gik jeg over til at programmere trommer i Ableton med Superior Drummer 2.0 og lave alle mulige arrangementer med min kammerat. Jeg er dog ved at være forfærdeligt træt af at tappe trommerne ind via mit MIDI-keyboard eller plotte dem ind med mus/tastatur, så jeg savner nogle el-trommer der kan klare jobbet for mig. Men selvfølgelig skal det jo heller ikke koste noget!

Min plan er at koble nogle trommepads til min computer og køre dem igennem Superior Drummer 2.0 via MIDI.

Jeg skal altså bruge noget der er billigt, men hvor følingen er nogenlunde og det ikke går i stykker efter et års brug.

Indtil videre er det eneste jeg kan se, der ikke koster kassen, et Alesis DM10-sæt med mesh-heads. Det ligger til ca. 6700,-.

Jeg skal bare have noget hvor triggers fungerer og jeg lidt nemmere kan komme ud med mine idéer end hvis jeg sidder og plimrer på et keyboard.

Lydene er jeg som sagt fløjtende ligeglad med, da jeg som sagt kører Superior Drummer 2.0 på PC'en.

Er sættet fint nok til min situation eller kan man få noget der er endnu billigere?

Jeg går efter noget med mesh heads da jeg tænker det minimerer lyden maksimalt. Jeg bor i lejlighed på 1. sal, så det må helst ikke være noget der larmer.

Jeg har også kigget på Millenium da der umiddelbart er ting i mellem der er endnu billigere end Alesis, men nu er prisen efterhånden så lav at jeg tænker kvaliteten også daler gevaldigt?

Da jeg efterredigerer alt i Ableton, så har jeg ikke behov at det er et sindssygt præcist trommesæt, bare det er billigt, ikke går i stykker med det samme og ikke larmer.

Hvad siger I?

Alesis, Millenium eller måske KAT?

Jo billigere jo bedre, bare det virker!

For dem der ikke orker at læse alt:

Er et Alesis DM10 med mesh heads et fornuftigt valg til at udleve trommekreativitet igennem en computer der bruger Superior Drummer 2.0 som sample-bank?

Fås der noget billigere der stadiig fungerer?

Hvis Alesis er et dårligt valg, hvad er begrundelsen så for det?

På forhånd tak.

Eksempler på sæt jeg er faldet over der virker interessante for en som mig:

http://www.thomann.de/dk/millenium_mesh_head_pad_set_pro.htm

http://www.thomann.de/dk/millenium_mesh_headmps600_edrum_set.htm

http://www.thomann.de/dk/alesis_dm10_studio_mesh_e_drum_kit.htm

Ah ja, glemte at skrive brugt selvfølgelig også er en mulighed. Og udlandet er bestemt også!

Jeg er ikke bleg for at bestille over nettet, bare kvaliteten er nogenlunde (jeg ved godt jeg ikke kan forvente det bedste til den laveste pris).

I går var jeg i 4Sound og prøvede et Alesis DM6 af samt nogle af de velkendte Roland-sæt og nogle af de billige Yamaha-sæt. Jeg blev positivt overrasket over at jeg huskede forkert med hvor meget gummipads egentlig larmer, så det ser ud til jeg godt kan "nøjes" med gummipad og på den måde få noget hardware i en bedre kvalitet til samme pris eller endda mindre. Som minimum kunne jeg dog godt tænke mig mesh på lilletrommen, da jeg selvfølgelig kommer til at slå mest på den.

Jeg synes selv Alesis ser fornuftig ud hvis man kan finde det brugt til en meget lav pris, men jeg ville nok aldrig give over 2000,- for sådan et sæt. Jeg kunne i hvert fald aldrig finde på at købe det fra nyt. Nu er DM6 jo også bunden af deres serier, så det kan være de lidt dyrere sæt er en anden snak.

Roland er selvfølgelig i en klasse for sig rent hardware-mæssigt, men for at få mesh på minimum lilletrommen og flere zoner på bækkener og pads, så skal jeg alligevel op og smide over 7k. Ikke noget der tiltaler mit budget og jeg synes sjældent de ses til en meget lav pris brugt.

Yamaha overraskede mig også. Kvaliteten føles bundsolid og jeg ser flere af dem til salg brugt end Roland.

Hvis jeg kunne finde et sæt til omkring 2.000,- brugt, med mesh eller skum (ligesom Yamaha bruger) på minimum lilletrommen, 2-zonede (gerne 3) bækkener og lilletromme, så ville det nok være noget jeg ville springe på.

Hvad siger I?

Jeg har selv et Yamaha DTXPress IV Special. Det gode ved den model er: ægte hi-hat, to stk. 3-zone bækkener (plus et crash 1-zone), lilletromme er 3-zone.

Jeg bruger det - som du også vil - til at trigge Superior 2.0, og her er det godt at DTXPress modulet har mulighed for at redigere hvilke "midi keys" der er tilknyttet de enkelte pads og zoner. Og at følsomhed/velocity- kurve kan indstilles.

Ulempen er pads, især vil jeg gerne have lilletromme udskiftet til mesh-head. Men hvis det skal være 2- eller 3-zone koster det kassen. Min løsning er "gør det selv". En gammel kasseret snare, med mesh-head og hjemmelavet trigger.