Thimm Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Så er projektet kommet igang. Har lige et spørgsmål. Kam jeg med nogen fordel bruge pu-lim eller er det tilstrækkelig med alm hvid trælim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Hvid lim D4 stndard 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claus Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Ser spændende ud - glæder mig til flere billeder af projektet! Held og lykke Claus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pickle Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Arh, du kan da ikke bare poste et enkelt billede af noget der ser så fedt ud. Flere billeder, og MANGE flere detaljer, både om processen og tankerne omkring projektet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thimm Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Okay så... Sad og nørdede lidt her på siden og faldt over Jeppes mahogniprojekt og tænkte, det der ser da ikke så svært ud. Har i noget tid gået og drømt om en gammel tama superstar 14x8 rosewood snare, men har været for nærig så på baggrund af jeppes tråd gik jeg igang, men blev meget hurtigere klogere. Har undersøgt ved div firmaer der laver bla træterrasser om de have noget rosewood og var også omkring bubinga, men kunne ikke rigtig finde frem til ideen. Så fandt jeg en palle på mit arbejde men nogle brædder der passede i farven til det jeg havde forestillet mig, snakkede med min formand om det, og det var noget affaldstræ de havde haft til at stå længe som de ikke kunne bruge pga det var for hårdt og tunge at arbejde i (til bord/bænke sæt). Jeg spurgte lidt ind til det, men har vidste ikke noget om hvad det var for en træsort. Men jeg kunne bare tage noget af det og prøve mit projekt af. Mit første forsøg blev ikke så godt, lavede den med 36 stave. Men begik den fejl at jeg ikke høvlede dem i samme tykkelse, så da de blev spændt op til limning skred nogle af stavene og den blev ikke tæt nok. Så dette er så min 2. Version, og der har jeg kræset lidt mere om det, de er nu lavet med 0.02 mm nøjagtighed, hvilket nok var mere held end forstand. Tilbage til træet, har snakket med flere både tømmere og snedkere omkring det og ingen kan give et nøjagtigt svar på det, en har sagt bubinga en anden sagde afrikansk jerntræ, men jerntræ er det ikke. Det lugter lidt af lakrids når man saver i det. Det lyder hen imod jern når man banker på det, har en rigtig god lyd/klang. Mht billeder skal jeg nok holde jer opdateret.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Haaf Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Havde engang noget træ, som lugtede af lakrids. Tror det hed keek træ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thimm Posted November 21, 2014 Author Share Posted November 21, 2014 Så er der limet ???? Så nu til der hårde arbejde ???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thimm Posted December 14, 2014 Author Share Posted December 14, 2014 Trommen er færdig limet (for længe siden) og er nu sendt til afdrejning. Kom i tanke om min svoger kunne gøre det, så det er sat i værk. Så håber at få den hjem, til julehygge og fin pudsning.. Har ladet mig fortælle at jeg skal lade den stå, så træet kan ilte, da det så vil få en mere ensartig farve i træet. Er det en skrøne eller er den god nok?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimbas Posted December 14, 2014 Share Posted December 14, 2014 Dine stave får alligevel ikke samme farve, så det skal ikke være argumentet. Måske tager det bedre mod olie når det er tørret lidt ud? Fedt projekt. Nimbas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts