UlfN Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Der var lige stemning for at holde debat om crowdfunding ude af Mikas tråd.Er crowdfunding en måde til at få et projekt financeret uden selv at skulle rejse risikovillig kapital. Man har altså ikke selv noget tab ved et projekt der ikke bliver lønsomt. Man skal ikke tage banklån eller pant i fast ejendom for at finansiere sit projekt. Bliver det en succes kan man beholde afkastet. Bliver det en fiasko, er det ikke éns egne penge der er gået tabt.Eller har jeg misforstået det hele? Det virker som om at crowdfunding er i stærk vækst når man læser på nettet.Her er lidt om crowdfunding og incitamenter. Det er fra denne artikkel:http://www.booomeran...r-crowdfunding/"Dine incitamenter, altså det du tilbyder at give tilbage til dine funders som tak for hjælpen, skal du også virkelig lægge meget arbejde i. Gør dig umage, og planlæg og tilbyd nogle virkelige interessante incitamenter. Husk på, at de fleste vil tænke whats in it for me, når de nu støtter dit projekt med xx kr.. Det er helt naturligt og meget rimeligt. Nogle funders er mere eller mindre ligeglade med incitamenterne, og er bare med for at kunne støtte projektet fordi de slet og ret finder det spændende, interessant eller berigende. Eller alle tre ting på én gang. Eller måske noget helt andet. Med incitamenterne viser du, at du har forståelse for at der er lidt bytte bytte købmand i crowdfunding. Prøv at se på eksisterende crowdfunding projekter og deres incitamenter. Så vær ikke karrig med dine incitamenter." -Ulf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper Stougaard Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Jamen, jeg tror faktisk, du har meget godt fat i det. Og jeg synes jo, at det er en super god ting, for jeg ved ikke hvor mange banker, der eksempelvis låner 30.000 ud til en pladeindspilning med det hele, hvis der ikke en garanti for tilbagebetaling. Og det er jo netop noget, der vinder meget frem, og som bruges til mange forskellige formål. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Tang Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Mange får noget meget håndgribeligt igen, fx. et eksemplar af pladen ved udgivelsen, eller i Benny Grebs tilfælde et download af videoen eller en af de øvrige ting han satte til salg i forbindelse med crowdfundingen til hans kommende DVD. Som sådan er det ikke nødvendigvis en donation, men snarere en forudbetaling for noget man alligevel gerne vil have. En smart løsning på finansieringsproblemet for folk der enten ikke kan få kontrakter/låne penge, eller som helst vil forblive uafhængige af evt. investorers indblanding i produktet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
westmark Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Vi brugte det til at delvist finansiere vores debutalbum.Jeg kan varmt anbefale det men det er virkelig vigtigt at man har en gruppe af følgere før man kaster sig ud i det. Det kan sagtens gå hen at blive pinligt ellers. Jeg har set mange der har prøvet at crowdfunde 15.000, men kun har modtaget 900 kr. fra familie og venner, fordi de spillede i et band ingen kendte. Vi gjorde det på den måde at folk egentlig bare forudbestilte pladen til samme priser som den ellers ville koste, og det fungerede super godt. Jeg har ofte set bands der satte deres incitamenter utroligt højt. F.eks 100 kr for et single download, og jeg har aldrig set det lykkedes for nogen. Ihvertfald ikke uden hjælp fra mor og far. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frogspoon Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 jeg har en del spørgsmål og tanker mht crowdfunding..... Ideen i at man indspiller et album er at det er noget man vil 110%, og dermed også selv vil arbejde for at det bliver muligt. ( skaffe midler gennem et arbejde, som de fleste er nødt til at have) hvad gør andre der ikke bruger crowdfunding? de betaler vel selv hvis ikke man bliver signet?.... bliver man signet har man jo et stykke arbejde som pro. folk tror på.... jeg synes det er lidt for let bare at række hånden ud og sige: nu vil jeg gerne være stjerne..... det er hårdt arbejde at få en plade ud og det skal det også være efter min mening. jeg støtter gerne folk i nød, men jeg har svært ved at se hvorfor jeg skal støtte en anden mands hobby. vh. Froggy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UlfN Posted November 13, 2014 Author Share Posted November 13, 2014 Nu bruger jeg lige Mikas som eksempel. Jeg har ikke rigtigt sat mig ind i hvilke incitamenter der florerer rundt omkring for crowdfunding.Hvis jeg nu betaler 1400 kr. til Mikas crowdfunding. Der er mange forskellige beløb på hans hjemmeside skal jeg lige tilføje. Fra 25 kr. og opad mener jeg. Så leveres der følgende- digital EP– få dit navn i coveret– håndskrevne tekster til alle EPens sange– Jeg besøger dig, vi lytter til EP’en sammen, snakker musik og hygger! Så er det jeg tænker. Mika er sikkert er pisse sød fyr, og en fed slager med et godt projekt. Men man skal jo ligesom have et personligt forhold til en person og hans projekt for at poste 1400 kr. i en digital download med tilhørende hyggeaften? Havde der stået at man fik sin investering x 1,5 tilbage når skillingerne væltede ind, så er det jo en anden sag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper Stougaard Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Ja, men Mikas lover jo så noget, han kan holde. Et løfte om at give pengene 1,5 gang igen, HVIS pengene strømmer ind på et tidspunkt, kunne jo vise sig at være et tomt løfte - hvis nu pengene ikke kommer. Når vi nu bruger Mikas som eksempel, synes jeg det er interessant, at tilbuddene har meget forskellig karakter - f.eks. er et af dem at man for 375 kr. kan få EP'en og en trommetime. Og jeg kan da være enig med dig langt hen ad vejen, Frogspoon, men så tager diskussionen pludselig en politisk drejning, for vi støtter jo alle sammen alle mulige folks hobbyer, når vi betaler skat. Personligt kan jeg egentligt bedre lide, at jeg kan vælge, at jeg vil støtte Mikas - frem for at jeg tvinges til at støtte en eller anden bordtennisklub et eller andet sted, fordi flertallet har lagt stemmer til netop det. Så når du spørger, hvorfor du skal støtte en anden mands hobby, så er svaret, at det skal du heller ikke - men du kan vælge at gøre det, fordi du synes, projektet er fedt, eller fordi man synes, det, man får igen, er attraktivt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frogspoon Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 kasper: vi betaler som du siger jo allerede til folks hobbies via skat, og der er også steder for musik, som støtter folk der ikke gider/kan at betale for sig selv. og det er helt cool med mig at folk søger disse midler... jeg er dog ikke helt enig i at man bare skal kaste penge efter alt. jeg snakker ikke kun om Mikas, men at lave en moderne "hus forbi" som jeg synes han har lavet, er jeg ikke så imponeret af. hvis vi skal tage hans video som eksempel, så ville jeg nok gerne have lidt mere musik end snak. Jeg er sikker på at Mikas er en super flink fyr osv. men det motiverer ikke mig at høre lidt baggrunds musik og en masse om hvor gerne han vil gøre sit projekt færdig. det er der mange der gerne vil og der er mange der gør en stor indsats. at stikke hånden frem og "tigge", er ikke en god nok salgstale for mig. jeg har også støttet folk, venner som bekendte med gear/at være model f.eks. men der har jeg også set at de gør et kæmpe stykke arbejde, Vh. Froggy Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Nu tror jeg nu at Mikas har tænkt sig at arbejde hårdt for de penge.. Og jeg synes vi skulle undlade at trække Mikas ind som fællesnævner for crowdfunding.. Og hellere snakke om det på generelt eller upersonligt plan.. Eller? Og: det ER jo frivilligt om man vil støtte et givent projekt eller ej Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper Stougaard Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Jeg skriver vist ingen steder, at man bare skal kaste penge efter alt - jeg skriver netop, at fordelen ved crowdfunding er, at man selv kan vælge, hvad man vil støtte, og hvad man ikke vil støtte.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Kristiansen Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Jeg har indtryk af, at crowdfunding - ikke mindst i USA - er det nye sort. Det er en smart måde for iværksættere at få finansieret en drøm, et projekt eller et produkt. Både fordi man - om alt går vel - får finansieret idéen, men også fordi det giver en fornemmelse af potentialet i det man gør. Både armbåndsuret Pebble og 3D printer-iværksætterne hos MakerBot startede ud på denne måde. MakerBot har klaret sig ret godt siden hen må man sige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UlfN Posted November 13, 2014 Author Share Posted November 13, 2014 Er der nogen der har kendskab til Michael Eis som åbenbart driver denne Boomerang Crowdfounding platform.Han er særdeles positiv overfor idéen. Ses f.eks her for fuld udblæsning: http://www.booomerang.dk/blog/hva-saa-rockstar-kan-du-hoere-os/ Orker ikke at læse alt hans gøjl igennem, men han virker interesseret i folks netværk, og så vil han vist gerne have en provision af alle donationer fra personer det vil støtte de enkelte projekter. Men han giver et indtryk af at det er et stort hit ude i verden, og at "hr. og fru Danmark" nærmest står i kø for at støtte nye tiltag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frogspoon Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Nu tror jeg nu at Mikas har tænkt sig at arbejde hårdt for de penge.. Og jeg synes vi skulle undlade at trække Mikas ind som fællesnævner for crowdfunding.. Og hellere snakke om det på generelt eller upersonligt plan.. Eller? Og: det ER jo frivilligt om man vil støtte et givent projekt eller ej præcis.... jeg skriver netop også at jeg IKKE kun snakker om Mikas........ jeg vil dog meget gerne se mere af det talent man nu evt. kan/vil/skulle støtte..... Jeg kender ikke Mikas og jeg er sikker på at han HAR arbejdet hårdt for at lave sin plade, desuden er det han vil have støtte til, er coverart. Jeg mener dog at der er mange måder at søge støtte på hos endten offentlige eller private funde. nogle er mere passende end andre. og igen DETTE er kun mit syn på det. og jeg mener stadig at har man et godt produkt, så burde det komme af sig selv med lidt benarbejde. desuden vil jeg gerne høre om andre måder at crowdfunde på? jeg har rejst en del her og der, og har mødt folk der gjorde et godt benarbejde til at få sit projekt færdiggjort, f.eks. en knægt i New York solgte sine CD'er, for at få råd til bedre coverart og en bedre indspildning på sin næste EP..... hvis man tjener beskedent på sit "første oplag", så går det lidt lettere ved andet. og det bliver gjort i en god dags arbejde, og ikke komme sovende til det ved donationer. vh. Froggy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper Stougaard Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Jeg tænker bare, at hvis man tror, man nemt kan få sit projekt finansieret via crowdfunding, så er der stor sandsynlighed for, at man får den oplevelse, som Westmark beskriver - altså et kæmpe flop, hvor man får lidt håndører fra sin bedste kammerat og sine forældre. For for alvor at få noget ud af crowdfunding, skal der ligge et grundigt stykke arbejde forud for, man skal jo "sælge" sit produkt, og det gør man jo kun, hvis man har et godt produkt. Crowdfunding er jo ikke som sådan en modsætning til en mere klassisk finansiering. Med crowdfunding sælger man bare produktet, inden det er færdigproduceret. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
frogspoon Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Jeg tænker bare, at hvis man tror, man nemt kan få sit projekt finansieret via crowdfunding, så er der stor sandsynlighed for, at man får den oplevelse, som Westmark beskriver - altså et kæmpe flop, hvor man får lidt håndører fra sin bedste kammerat og sine forældre. For for alvor at få noget ud af crowdfunding, skal der ligge et grundigt stykke arbejde forud for, man skal jo "sælge" sit produkt, og det gør man jo kun, hvis man har et godt produkt. Crowdfunding er jo ikke som sådan en modsætning til en mere klassisk finansiering. Med crowdfunding sælger man bare produktet, inden det er færdigproduceret. helt enig. og derfor er man også nødt til at fremvise sit produkt/projekt på den bedste måde så evt. sponcer kan få den bedste info. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Jeg ville ØNSKE at et godt produkt er lig med succes!.. Det er det bare sjældent i musik branchen.. Der skal held, promovering og talent til.. Og helst en god kasse penge også.. Men held er bestemt en pænt stor faktor.. At være på det rigtige sted på rette tid.. OG at turde ta springet når chancen er der!.. Det har jeg lært på den hårde måde. Det skal og har ikke forhindret mig og mine bands i at PRØVE, og i at udnytte forbindelser på det GROVESTE for at komme igennem til diverse selskaber, managers, bookere m.m.m Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Men ja.. Crowd funding er først ved at blive stort nu.. Det blir MEGET større indenfor 1-2 år.. Jeg har bestemt også overvejet det til nogle ting.. Såfremt jeg ikke kan finde partnere/sponsorer Link to comment Share on other sites More sharing options...
UlfN Posted November 14, 2014 Author Share Posted November 14, 2014 Ja det er jo lidt svært at få det store overblik over crowdfunding. Jeg har lidt svært ved at se konceptet få succes. Tror altså hurtigt der løbes tør for crowd, i forhold til behovet for funding. Derimod kan jeg se en virkelig god forretning i at lave en crowdfunding platform. Hvis man har evnerne til at sælge drømme. Men jeg tror så at Mikas, hvis jeg igen må bruge ham som eksempel, har fat i det helt rigtige koncept. Mikas starter med en teaser video på sin hjemmeside. En video der i første omgang skal sælge personen Mikas frem for produktet. "charme, selvtillid, og lækkert hår" er nok ikke helt uvæsentligt når man skal skabe sin Crowd. Så kan man komme i gang med den personlige kommunikation, som Mikas også mestrer på særdeles høflig vis, og kan gøre folk nysgerrige efter produktet, og så er vi på vej mod Funding delen. Hvis man ikke kan gøre det arbejde, så tvivler jeg på at man får succes med crowdfunding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Tror ikk der er mangel på crowds.. Såvidt jeg husker lykkes mellem 40 og 60% af alle projekter.. Det er da ret godt! Vi ser det også begynde på IT software udviklings områder så jooo.. Jeg tror det rykker meget de næste år.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UlfN Posted November 22, 2014 Author Share Posted November 22, 2014 Hvis nogen har haft en positiv oplevelse med crowdfunding, skal man absolut ikke holde sig tilbage m.h.t. lidt info om hvordan det gik til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts