International Zildjian Day 2014 - Hvordan Var Det?

Nicolaj Fage-Lorenzen

Recommended Posts

Jeg var til Zildjian Day i Pumpehuset i går.

Jeg oplevede et fint line-up af trommeslagere, som hver især bidrog til en hyggelig aften med ligesindede. Jeg mødte nogle her fra TS, og der var sikkert flere, som jeg ikke kender ansigtet på.

Min oplevelse af aftenen var nogenlunde således...

De skulle have hyret en AV-afvikler til deres videoer. Det gav et sørgeligt amatøragtigt indtryk, at man så alle sider af en lidt ubehjælpelig operatørs forsøg på bedste skolemanér. Det tog for meget fokus og bidrog ikke til en fed helhedsoplevelse.

Jan Lysdahl: Jan havde valgt Gadd-approachen og havde gjort et godt valg ved at tage bassist og sangerinde med, og give et One Two-glansnummer, Den Bedste Tid, med ALLE fills og breaks som på pladen! Nostalgi på den gode måde.

Thomas Holmen: Thomas fik pryglet sine gamle Superstar-trommer og spillede til et electronicatrack, der skiftede i stilart og det bragte ham fint rundt. Jeg er nok for gammel til for meget track uden melodi, men Thomas spiller jo teknisk godt.

Gavin Harrison: Manden er i en teknisk liga for sig, og ALT sad i HELT i skabet. Han spillede en del sange, og åbnede for spørgsmål fra salen. Fed feature med masser af humor og gode svar og demoer. Han spiller for vildt, og så havde han aftenens absolut bedste lyd på sit sæt!

Morten Hansen: Jeg forstår ikke metalgenren godt nok til at udtale mig. Det rørte mig ikke synderligt. Nok også fordi Morten ikke lignede een, der følte sig hjemme med tracks og soloperformance. Han savnede sit band, tror jeg.

Ihan: Super sej pige, der viste at glæde ved musik og trommer er andet end polyrytmik og store trommesæt. Et fint afbræk med to popsange og en meget glad og overvældet Ihan.

Mike Mangini: Jeg var træt, da han gik på, og så snakkede han ALT for meget om en nærmest filosofisk tilgang til alle de muligheder en trommeslager kan udfolde. Han havde ringe lyd på trommerne, og jeg blev, vist lidt uberettiget, meget mere træt da det var polyrytmik i lange baner uden musikunderlæg.
Jeg forstår nok ikke det fede i den genre, men manden havde den sindssygeste enhåndsteknik og hastighed på rides! Og så var han lidt fesen i sin solo kun på bækkener. Det kunne ikke bringe mit pis i kog at lave så meget koncept og så lidt musik.

Alt i alt: En hyggelig aften i byen. Lidt smalt spektrum af trommespilsapproach. Meget lidt fokus på groove, meget svingende lyd på sæt og tracks. Jeg tog faktisk ingen billeder undervejs, men lyttede og så.

Som en kendt og elsket TS'er sagde ved udgangen; "Vi manglede en jazzer." Enig! Og en groover og en drum ' n basser og en.....

Mine umiddelbare tanker... Hvad tænker I?

Edited by Nicolaj Fage-Lorenzen

Mojn! Og hyggeligt at møde dig :-)

Jeg er helt enig i dine betragtninger Nicolaj!

Jan Lysdahl - fedt med et One Two nummer, ellers ikke det vilde.

Thomas Holmen - det blev sgu lidt kedeligt i længden.

Gavin Harrison - Han er nu officielt udnævnt til GUD. Hold nu KÆFT han er vild! God humor og fed interaktion med publikum. Og hans lilletromme lød ALT for godt.

Morten Hansen - det var sgu kedeligt. Ja, han virkede ikke synderligt tilpas og det kunne man se på ham.

Ihan Haydar - Kæft hun er sød og det var sgu okay af de der LIGA, at give den gas foran et publikum, der mest var kommet for at se prog trommer ;-)

Mike Mangini - Jeg var også mega træt på det tidspunkt og havde ondt i benern. Der gik alt for meget matematik i den og alt for lidt musikalitet. Nok aftenens største skuffelse. Jeg blev der til slut, men øv, det var skuffende.

Alt i alt en lidt kedelig aften - Men jeg fik virkelig øjnene op for Gavin og skal helt sikkert tjekke hans materiale mere ud og så var det hyggeligt at være sammen med andre drummers :-)

Syntes at det fynske Slagtøjsakademi var et fint indslag, Jan lysdahl var fed (god feature med bas/sang), Gavin Harrison spillede for fedt og havde en virkelig god kontakt til puplikum, Ihan var dybt charmerende. De andre slagere var dygtige men deres spil siger mig ikke det store. Gik 5 min inde i Mike Mangini.

Alt i alt et fint show, men der manglede bedre kontrol over filmklip + at det kunne have være fedt at der var er kamera der filmede og afspillede def.

Som sidste kommentar så synte jeg at det ville have været 40 % bedre hvis at man skulle sidde på stole istedet for at stå op.

Jeg er til dels enig. Der var 2 stjerner for aftnen. Selvfølgelig Gavin Harrison som har den vildeste teknik. Men Jan Lysdahl gjorde det også SINDSYGT godt. Et sådan groove skal man lede længe efter. Han har en fantastisk felling, og en fantastisk smag...

Med hensyn til lyden, jeg så var det meget forskelligt fra slager til slager. Gavin Havde klart den bedste lyd.

Deltog ikke, men ingen tvivl om at Gavin Harrisons trommelyd er virkelig god. Har ikke set en video af ham, hvor hans trommer lyder håbløst endnu, og tror aldrig det sker.

Det lyder egentlig mærkeligt at hele svineriet skulle foregå med stående publikum - det ville være noget jeg var blevet ufatteligt ubegejstret over, hvis jeg dukkede op.

Jeg skulle nok have lavet lidt mere research da jeg bestilte de billetter der, for havde faktisk håbet, rettere forventet, at det var lidt mere gearfikseret og ikke "bare" clinics. (Det hedder jo Zildjian day, ikke Zildjian-Endorsed Artists Day).

Ikke at der skulle være flere dusin trommesæt og stativer stillet op til test, men bare lidt udstilling af evt. prototype bækkener, nyheder mm. og lidt mere baggrundshistorie omkring firmaet og personerne bag.

Mht. lineup så havde jeg ingen forventninger da de optrædende spiller i musikgenre som jeg ikke lytter til dagligt. Jeg var meget imponeret over Gavin Harrison, som nok havde det mest underholdende og inspirerende indslag iaftes. Derudover var det fedt at se de danske slagere bag nogen af danmarks musikerstab. Kendte ikke til Jan Lysdahl før igår, men hans spil og groove gjorde et virkelig godt indtryk på mig.

Alt i alt en lidt kedelig aften - Men jeg fik virkelig øjnene op for Gavin og skal helt sikkert tjekke hans materiale mere ud og så var det hyggeligt at være sammen med andre drummers :-)

Det her opsummerer meget godt :)