Overvejer Edrums

difquin
 Share

Recommended Posts

Yowsa folkens,

Jeg står over for at skulle indspille trommer til en metalplade en gang kommende vinter. Som tidligere bliver alt undtagen trommer og sang indspillet i soveværelser og øvelokale med henblik på reamping i mix-processen. Denne plade kommer til at blive indspillet henover 3-4 måneder. Jeg ejer alt nødvendigt grej, har et studie at tracke i bare 20 meter fra min øver og jeg har prøvet det før. Men tanken om studietid gør mig bare helt og aldeles utilpas.

De sidste to indspilninger var mareridtsagtige for selvtilliden og motivationen. Alt for meget "igen, ikke tight nok", alt for meget "dangit, er træt, vi stopper her", alt for meget "åhnej, åhnej hvor bliver det her dyrt, fordi jeg ikke spiller stabilt nok", for ikke at nævne "der røg endnu en komplet weekend væk fra familien" . Når den slags tanker begynder at fylde billedet allerede fra første nummer, så bliver studiesessionen til en periode, man gruer for og allerhelst vil undgå.

Derfor er jeg begyndt at overveje en alternativ rute: midispor indspillet på edrums (nej, ikke programmerede trommer). Denne approach ville give et par åbenlyse foredele:

1. Jeg kan indspille uden studie, rummet og mikrofoner er ligegyldige

2. Qua 1, så er udgifterne kun afhængig af grejindkøbet

3. Jeg kan indspille i mit eget tempo, når jeg vil og har overskuddet. Lokalet kører ikke på taxameter, og der behøver strengt taget ikke være en tekniker/producer til stede

4. Jeg kan rette/gentracke passager af sangene langt senere i studieprocessen, hvis sangene ændrer sig eller jeg finder på federe ting, da alt er digitale signaler - ingen punch in kvaler her.

Slagsiderne er:

1. Ikke min egen trommelyd

2. Skal genlære numrene med et andet setup end mit akustiske, gendistribuere slagene på tønder og bækkener

3. Bækkenudvalget bliver lidt tyndt (3 pads + hihat) og opkog kan (så vidt jeg ved) stadig ikke emuleres godt nok

4. Der bliver en del computer-teknik, jeg skal lære, som jeg ikke på forhånd er skarp i. Jeg skal også lære eltrommerne at kende, så jeg kan indstille velocity mv. så det passer til mig.

5. Der bliver givetvis et dynamiktab

6. Ingen garanti for, at slutresultatet er superfedt, kræver en producer der kan arbejde med miditrommer

Hvad angår lyden, så ser jeg det som et mindre problem, da produceret lyd alligevel oftest er fjernt fra den rene akustiske lyd i kedlerne. Desuden findes der som bekendt mennesker, der bruger enorme ressourcer på at optage og programmere trommesamplepakker med meget høj kvalitet, hvor man kan vælge mellem et væld af trommer og bækkener og styre mikrofonopsætninger. Steven Slate, Toontrack m.fl. Jeg er derfor ikke nervøs for, at trommelyden i sidste ende bliver god og solid. Måske kommer bækkenerne til at føles anderledes fake, men der kan man vel eksperimentere. Mht. dynamikken, så er lydbilledet i metal som oftest så kompakt og komprimeret, at dynamiktabet er til at overse. De fleste slag skal være med fuld knald.

Anyways, hvad ville I gøre i min situation? Skal jeg bare nosse mig sammen og tracke på konventionel vis, eller skal jeg følge hjertet og håbe, at slutresultatet sagtens kan være pladeværdigt?

Tak for I læste med,

Jonas

Jeg kan i princippet godt følge din problemstilling, Jonas. Og måske især ift. genren, hvor triggers og samples kan siges at være mere 'tilladte' - den diskussion vil jeg dog ikke bringe op her.

Til gengæld vil jeg høre, om du har overvejet at køre akustiske bækkener sammen med? Jeg har gjort det live med stor succes, og Kasper Viinberg (tjek ham på YouTube) gør det i sit studie med rigtig gode resultater, hvis jeg skal sige det. Du kan sågar overveje at indspille bækkerne for sig selv efterfølgende, som flere bands har benyttet sig af.

Ift. det rent tekniske, så lærer du hurtigt om velocity og quantize, hvis du bare har en lille smule erfaring med din DAW. De fleste af disse har også efterhånden muligheden for ikke at rette alt 100 %, men bibeholde den 'menneskelige feeling', om man vil.

Tak for input! Jeg havde aldrig overvejet at blande tingene, men jeg kan godt se det fede i det. Er lidt nervøs for tanken om at skulle holde styr på både et audio og et midi track, men hvis man ligefrem kan indspille bækkener efterfølgende, så er det måske en plan. Jeg summer :)

Hmm

Med fare for at lyde provokerende.. Sorry..

Hvis man går i studiet og ikk er tight eller spiller ringe og man SELV er enig.. Så bør man sgi øve sig lidt mere eller? At gå dårligt forberedt i studiet er spild af tid.. For det gir ikke pote i det færdige produkt.

Det lyder også lidt som dårlig selvtillid?.. Det jeg har hørt fra dig lød sgu godt .. Så hvorfor?

I betragtning af hvor svært det er at få liv i trommetracks der klistres sammen af el trommer og aku bækkener?., så ville jeg foretrække at:

- Øve mere op til studiet

- Optage lortet

- Kvantisere og klippe lidt til (logic og lign. Programmer er altså gode til det i dag hvis man har en teknik kyndig mand bag knapperne)

- hvis lyden er for ringe så brug sound replacement (kræver fornuftig close miking og fornuftige gates)

Sagt i bedste mening og ikke for at nedgøre dig eller andre :-/

Ps: hvordan øver du at være tight ?

Tak for input Henrik :)

1. Ang. øvning. Jeg er kommet til et sted i mit liv, hvor jeg har fundet en accept af mit niveau. Hvis forholdene var mere gunstige, kunne jeg sagtens øve mig mere, men pt. må jeg tage til takke med 1 til 2 solo-øvere om ugen. Jeg forsøger derfor primært at spille på mine styrker, men jeg mister nemt selvtilliden i studiet, når passager, jeg betragtede som trivielle i øveren, pludselig tager 20 takes at få båndet. Jeg vil gerne tage stressfaktoren ud af den slags passager, så der er tid til at øve dem mellem takes. Mht. tightness, så øver jeg til klik hver gang og har mine stortrommer i ørene, så jeg kan fornemme alle slagene.

2. Jeg kan sagtens forstå dine bekymringer ifht eltrommer + akustiske bækkener. Det er også slutproduktet, jeg er nervøs for, da jeg ikke har erfaring med denne form for indspilninger. Jeg er helt indforstået med, at lyden vil være bedre og nemmere at arbejde med, hvis jeg laver 100% akustiske indspilninger - fra sidste plade ved jeg også, at sound replacement med mine trommer er næsten unødvendigt, selvom produceren dubbede et par lilletrommeslag hist og her med samples fra mine egne trommer.

3. Der er en stressfaktor, jeg endnu ikke har nævnt. Bandet har indtil medio december at øve nye numre op, da et medlem bliver far ca. deromkring. Det betyder, at numrene ikke kommer til at være 100% færdige før vi starter studiet. Vi kommer til at have en konsensus om form mv. men passager af numrene vil være op til debat et stykke ind i indspilningsprocessen, da vi kun lige akkurat kommer til at have nået at spille dem igennem. Denne usikkerhed bryder jeg mig ikke om at skulle være eksponent for, da trommerne i sagens natur kun kan mices op én gang. Hvordan ville I gribe dette forhold an?

Personligt ville jeg nok ikke gide gå i studiet med seriøst projekt, hvis numrene ikke sidder 100% i skabet først. I hvert fald ikke med den genre musik i spiller.

Jeg har altid fundet det klart nemmest at være i studiet med numre vi har gennemspillet 100+ gange i øveren, og gerne som vi har spillet med live også. Numrene skal - i min optik - sidde på rygraden, fills skal ligge i muskelhukommelsen osv.

At være i studiet med halvfærdig musik og meget høje forventninger til slutproduktet, er den værste lorteopgave i min optik.

Til gengæld er jeg heller ikke super begejstret for "digital-tromme"ideen. Jeg tror det bliver svært at få den helt fede lyd. Jeg er med på at mange lægger samples oveni i deres trommetakes i metalgenren, men det bliver jo netop lagt oveni i, og erstatter ikke den analoge lyd fuldstændig. (Correct me if I'm wrong).

Så jeg ville nok anbefale at man enten venter med at indspille de numre til de er færdige (så meget haster det vel heller ikke?), eller at I investerer i noget gear så I kan optage akustiske trommer i øveren. Det kan måske endda ende med at være den billigste løsning i det lange løb...

I kan jo evt få en teknikker til at komme ud og hjælpe med mikrofonplacering, gear-valg osv.

Edited by Lille John

Tak for input, Lille John.

Jeg er enig med dig i alt du skriver. Jeg ville også allerhelst have alle numrene fuldstændigt færdige og indøvede. Der er bare to udfordringer: 1. vi er sangerløse pt., endnu ingen brugbare ansøgere, 2. vi er et medlem kort måske helt til sommer.

Jeg er kommet tilbage i folden for en måned siden, og jeg ville klart foretrække at færdiggøre numrene i ro og mag + spille dem live et par gange, så de begynder at sidde fast derinde, men som I andre sikkert har erfaret, er momentum en dyrebar ting i et band - der skal ske noget, ellers stopper toget. At begynde på pladen er et forsøg på at holde gang i kedlerne, selvom vi mangler to medlemmer. Desuden er over halvdelen af materialet sat i sten (selvom jeg ikke har det helt på rygsøjlen endnu) - det er resten der er lidt usikkert.

Ja, momentum er selvfølgelig vigtigt for at tingene ikke sander til og går i stå. Så kunne man jo overveje at tracke trommerne i øvelokalet, hvis studietiden er så stort et issue.

De udtalelser der (nedenfor) er det dig selv der siger sådan, eller dine bandmates eller en teknikker eller hur? Det lyder ikke umiddelbart som det mest produktive udgangspunkt for en kreativ proces...

De sidste to indspilninger var mareridtsagtige for selvtilliden og motivationen. Alt for meget "igen, ikke tight nok", alt for meget "dangit, er træt, vi stopper her", alt for meget "åhnej, åhnej hvor bliver det her dyrt, fordi jeg ikke spiller stabilt nok", for ikke at nævne "der røg endnu en komplet weekend væk fra familien" . Når den slags tanker begynder at fylde billedet allerede fra første nummer, så bliver studiesessionen til en periode, man gruer for og allerhelst vil undgå.

Mvh Mikkel

Okay - ja så ved jeg sgu ikke lige hvad jeg skal foreslå, andet end det med at tracke i øvelokalet.

Det er klart at resultatet helst skal være godt, når man bruger meget tid og penge på noget. På den anden side skal processen jo også helst være sjov. Det er vel også derfor man spiller musik - fordi vejen hen til "målet" (som for fleste af os jo alligevel "bare" er småkoncerter og et par anynome udgivelser) er så sjov at man faktisk ikke kan lade være...

Jeg kender ikke dit niveau, men for mig er der er kun en vej til at få tingene til at "sidde i skabet". Det er at øve!

Jeg er ikke imod at man lige redder et ellers godt take, ved at "forbedre" et lilletromme slag der blev lidt tyndt eller et stortromme slag der sad lidt skævt. Det er bare rigtigt svært når alle 10 mikrofoner "lytter med" hvis det er noget der ikke er tight som skal rettes. Det ER langt lettere at rette hvis det hele er midi filer man arbejder med. Men hvorfor så ikke få tingene på plads inden i går i studiet?

Jeg vil ikke lyde belærende, men hvis der bruges penge på studie tid uden at tingene sidder 100% inden i går i studiet, er det penge ud af vinduet. Den luksus kan kun store bands med et pladeselskab bag sig, nyde. Eller også er du meget rig :hmm:

Hvis det er teknisk metal du spiller kan jeg forslå at du øver således.

Optag fx på en Zoom recorder i øvelokalet. Myre-kusse-knep din tromme part. Hvad er godt og skidt? Strukturer de forskellige stykker du spiller. Tag tingene stykke for stykke og fil for fil. Øv ALTID med metronom og LANGSOMT. Når alle dele "sidder i skabet" øges tempoet til du er over det tempo nummeret spilles i. Er der steder du ikke kan spille tight eller sikkert, sættes tempoet ned igen og øves igen og igen. Når alt fungere øves stykkerne sammen. Det er ofte i overgangen mellem fx A og B stk at man bliver utight. Så er der gået en uge og du skal i øveren igen. Nu optages der igen og du myre-kusse-knepper dine optagelser igen og optimerer de steder der ikke fungere.

Når I så øver færdige numre op til indspilning, så øv med metronom med hele bandet. De har sgu også godt af at spille tight.

Har du ikke tiden til det, syntes jeg at dine ambitioner for det færdige resultat skulle nedjusteres. Et EL trommesæt og en hård redigering redder måske en dårlig præstation i studiet, men en dag skal det spilles live og så dur det sgu ikke at det hele falder fra hininden fordi du overspiller ift. dine evner.

Det er ikke for at tage modet fra dig, men nogle gange må man sande at flid er den eneste vej frem. Ellers gør som mig: Slut fred med at du ikke spiller lige så godt som de trommeslagere du ser op til. Så undgår du en masse frustrationer i studiet eller live. De trommeslager har brugt 100 gange så mange timer med stikkerne i hånden end du har.

Jeg øver dog stadig 4/5 gange om ugen og prøver at strukturerer min øvning så jeg udvikler mig. Øvning med eller uden band er den bedste til på ugen.

Her til sidst er to videoer fra en mand der ud over at hade bassister, er tekniker i et studie der lave METAL!! Jeg syntes det er gode råd han giver om forberedelse til studie.

http://youtu.be/Lw25dOC7H9M?list=UU-f76NUQN5M-Z0cd0MOP5xw

http://youtu.be/qUzEP63sH7M?list=UU-f76NUQN5M-Z0cd0MOP5xw

Edited by Mr. Moth

Forsinket tak for input Frederik. :)

Og af hjertet tak for input allesammen. Det har virkelig været vigtigt at få ord på den her debat, for jeg har manglet gode argumenter at diskutere processen med bandet ud fra.

Jeg tror dog efterhånden, jeg har dannet mig et billede af, hvordan processen bedst kan gribes an. Grundlæggende er problemet tidspres og angst for at stå i stampe med bandet. Pladen skal dog være super velspillet, det er alfa og omega, så numrene skal sidde fast, virkelig fast, og det kommer de ikke til, før jeg får mere tid til at terpe dem. Det kræver, at vi udskyder trommerecording til en gang i slutningen af vinteren, så jeg har tiden det tager at øve numrene bedre op. Derefter optager vi skidtet akustisk, så jeg slipper for alt det tekniske gøgl. Det giver det bedste resultat, og det er mere optimalt for mig rent spilteknisk.

Jeg tror jeg lukker debatten her og siger tak. I er velkomne til at diskutere videre, men jeg deltager ikke nødvendigvis.

Og Frederik: Jeg har godt set ham rante, han er en sjov mand med gode pointer (selvom mange af dem er møntet på noobs)

• Upvote 1