Rock-Sound På Trommerne?

jarl_1998

Recommended Posts

Joo.. Men jeg er sikker på ar Oliver ikk har flere tekniske spørgsmål.. Går ud fra han leder efter noget at sigte efter

Tror han er bevist om at vi ikk ka komme med flere skind og tunings tips.,

Problemet er Oliver: du skal SELV afgøre hvad ROCK LYD er.. Det er jo det fede: at skabe din egen lyd!

Lyt til erfaringen: skab din egen lyd.. Ellers bliver du bare en efterligner.. Du har fået rigeligt med tips til skind og stemning.. LANGT mere end jeg fik de første 5-6 år af min tromme tid!.. Ud og øv dig.. SPIL!!.. Så kommer lyden derfra :-)

Guest jon petersen

Du spiller fedt.

Bliv ved med at søge - de mest interessante musikere, jeg kender, har spillet i 40 år - og de leder stadig.

Jon

Altså jeg har spillet i 8,5 år, men har haft ''rigtige'' trommer siden august 2011. Så derfor er jeg bagud i den sammenhæng :)

- Oliver

Jo, men så har du vel spillet elektroniske trommer i den forudgående tid. Og du har så valgt at skifte til "rigtige trommer" i 2011. Det er der vel en årsag til, som måske har noget med en forestilling om en lyd at gøre?

Man kan ikke være "bagud" mht. trommelyd. Man kan have nogle forestillinger om, hvilken lyd man ønsker, og det er, som Jon er inde på, mere eller mindre en livslang proces, bl.a. fordi ens lydideal påvirkes hele tiden og derfor er under konstant forandring eller udvikling. Men man kan selvfølgelig være ude for, at man ikke kan finde ud af, hvordan man arbejder hen imod sit lydideal. Det kan man heldigvis få hjælp til fra andre.

Man kan derimod ikke få hjælp tíl at afgøre, hvad den "rigtige" lyd er, det må man selv afgøre, og det kan man sagtens gøre også selv om men er helt grøn nybegynder.

Mvh

Erik

Han spørger hvordan vi vil beskrive en rock-sound.

I bund og grund et spørgsmål der går ud på hvordan VI opfatter det?

Vi kan godt sidde og ordkløve indlæg hele dagen, men ville det ikke være sjovere at snakke om trommer?

"Hvordan vil I beskrive en Rock lyd på trommer, altså storetromme, tammer og lilletromme?

Det kunne være i forhold til dybde, tone, attack sustain osv."

Edited by Anders Olesen

God pointe Anders.

Jeg spiller rock og Så min trommelyd må være rocklyd :-)

Spiller 14x10 racktom, med coated emperor over coated Ambassador, stemt medium stramt

18x16 Ft. Med coated pinstripe over coated Ambassador stemt dybt, kun lige nok til at Slagskindet ikke rynker.

24x14 (eller 16) Bd med aquarian superkick II på slagsiden og evans Onyx med 5" hul i fronten. Stemt dybt (kun lige så rynkerne forsvinder)

14x6,5 tyk Nimbas-made stål snare.

17" HH

20" K light ride (som left crash)

21" A sweet ride (som Right crash)

24" Giant beat ride.

Det er den rocklyd jeg har eksperimenteret mig frem til og er meget tilfreds med...

Det er da meget nemt: Rocklyd - det er den lyd trommerne har i et rockband.

At det så kan være meget forskelligt fra rockband til rockband, og fra rockgenre til rockgenre, komplicerer selvfølgelig udsagnet en smule.

Hvis nu spørgsmålet gik på, hvad jeg synes det er god rock-lyd, så ville svaret nok også være tilsvarende mere præcist. Selvom det jo stadig handler om hvorvidt trommerne lyder godt i den konkrete sammenhæng... Det skulle jo nok i virkeligheden gå på hele bandets lyd.

Hvis spørgsmålet gik på "hvordan stemmer du trommerne når du skal spille rock", så ville svaret være noget andet igen - men jo stadig med nogle genrepræferencer...

PS: Jeg vil også lære at stemme trommer så rynkerne forsvinder... Man er jo lidt oppe i årene efterhånden...

Da jeg sidst spillede rock var det på et Premier Elite-sæt i birk. 26x14, 14x10 og 16x15, samt en 14x6,5 Premier 36 alulilletromme.

Der var Powerstroke 3 clear på stortrommens slagside og et smooth white enkeltlagsskind på fronten. Stortrommen var stemt ret højt, havde intet hul i frontskindet og ingen dæmpning. Altså en meget åben stortrommelyd med et godt hug/attack og masser af tone.

På tammerne havde jeg Remo Controlled Sound clear (med black dot) over clear Ambassador. Tammerne var stemt ret højt, nærmest jazzagtigt højt. Grundet de store størrelser var tonen stadig forholdsvist dyb, jeg brugte ingen dæmpning så der var masser af sustain (de der Premier-kedler kan slet ikke lade være) og CS-skindene gav et meget klart anslag.

Min lilletromme var også stemt ret højt, med coated Amb over Amb Hazy - masser af smæk, tone og sustain.

Jeg spillede med Paiste-bækkener over hele linjen - 20" 2002 crash, 24" Giant Beat, 20" Giant Beat og en 15" 2002 Sound Edge Hihat. Stor lyd med både bløde og skarpe nuancer.

Selvom det er det mest ekstreme rock-setup, jeg har spillet på - så er opskriften for mig altid store trommer, der er stemt højt. Men måske befinder jeg mig en dag i en sammenhæng, hvor jeg har brug for noget andet.

Håber du kan bruge det til noget, Oliver.

Edited by Kasper Stougaard

PS: Jeg vil også lære at stemme trommer så rynkerne forsvinder... Man er jo lidt oppe i årene efterhånden...

Det er ikke svært HVIS kedlen er plan og rund.. Svært eller umuligt elles!

Men en tromme lyder ikke nødvendigvis BEDST fordi rynkerne er væk :-)

Yøp.. It's complicated!

Det spørgsmål giver bare stadig ikke mening for mig. Jeg har ikke 1 måde at gøre det på - det kommer an på genren, bandets samlede lyd, er det i øvelokalet (og hvordan lyder det lokale), er det live eller i studiet? Det kommer også an på hvilke trommer det konkret drejer sig om, og meget af det ligger (for mig i hvert fald) i skindvalg.

Jeg synes det siger alt om trommeslageren.dk, at folk virkelig prøver at forstå og besvare dine spørgsmål i en konstruktiv tone. Men dine spørgsmål er og bliver for ukonkrete til at blive besvaret, og jeg kan godt forstå hvis ironi og sarkasme efterhånden begynder at snige sig ind i svarene. Det er ganske enkelt svært at svare seriøst på spørgsmål, der ikke i sig selv er seriøst.

@Henrik: Jeg skal prøve at huske at skrive det næste, jeg laver en vittighed (en "Tø-hø" som de siger i Jylland).

Mvh Mikkel