Talent ! (Kan Man Virkelig Være Helt Talentløs)?


oveovesen
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg ikke læst hele tråden, men tillader mig alligevel at blande mig ;)

I forhold til om man kan være talentløs må det være et spørgsmål om at definere ordet. Nu har jeg undervist rigtig mange elever efterhånden og jeg kan konkludere at jeg kun har haft en enkelt der simpelthen ikke havde viljen/tålmodigheden/evnerne til at lære det! Det skyldes dog efter min bedste overbevisning andre udefrakommende ting som en diagnose/koncentrationsbesvær m.m.

Dvs. at min konklusion er at alle som sådan kan lære at spille trommer, dog har nogen mennesker ganske enkelt bare lettere ved det og har en naturlig musikalsk forståelse som gør det væsenligt lettere at tage det til et professionelt niveau. Det må være det man kalder talent!

Dvs. at meget af det ligger i om man har lysten, tålmodigheden og de rigtige forudsætninger for indlæringen! Dvs. en god trommelærer der kan tilpasse undervisningen til den enkelte samt at ens omgivelser støtter og udviser forståelse!

Dette er selvfølgelig den korte version :) jeg kan uddybe det meget mere!!

I forhold til teknik er det meget simpelt! Jeg ser det sådan her!

En gammel Fiat og en top tunet ny Ferrari kan begge kører 110 km/t. Dog vil Fiat'en pruste og blive helt rød i skærmen efter 5 minutter fordi den simpelthen ikke har mere af give af og den kører på absolut max! Ferrari'en kører på under 50% af evnerne og har masser af overskud til at smile og kommunikere med de andre biler på vejen og dette overskud kan men simpelthen høre. Meget let!! ;) Jeg har sjældent brug for at køre 250 km/t. og kører for det meste 60 km/t. men jeg har overskuddet til at kunne gøre det og det er det der giver mig musikalsk overskud eller head room om man vil ;)

Mvh. Claus.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vigtigt at afklare sig med om det er noget man gider. Det er i virkeligheden de færreste mennesker som har viljen og tiden til at blive gode til flere ting, eksempelvis: God familiefar? God ægtemand? God trommeslager? God i skolen? God medarbejder? God ven?. Kort sagt: Man må sgu vælge hvad man smider sin tid efter. Jeg har sgu fanget mig selv i at sige: "Der er sgu ikke nok timer i døgnet til alt det jeg vil." Personligt er jeg overbevist om at man kan excellere i 3 af ovenstående, og/eller være middelmådig i det meste.

 

Teknik er jo ikke bedre end den hjerne der fører skidtet til virkelighed - det betyder også at man ikke bare kan slå hjernen fra når man øver teknik. Hvis man kan sidde og spille rul uden af skænke det en tanke, så er det formålsløst. Specielt hvis man ikke ved hvordan man vil implementere det, eller om man overhovedet vil implementere det i sit spil. Hvorfor øve noget, man ikke vil bruge - se igen ovenstående mht. tid.

 

Det er lige så vigtigt at træne sin musikalitet som at træne teknik - her handler det sgu om at lytte til sangene, eller evt. komponere lidt selv, small time. Er sikker på at det er lige så behjælpeligt som at dyrke dobbeltslag til bpm-hastigheder som overstiger den gængse boss-metronom..

 

Ingen tvivl om at teknik åbner en masse døre, men hvis man samtidig lukker af for hjernens aktivitet, så nytter det ikke noget. Det er nævnt før - men det handler i lige så stor grad om at spille for sangens bedste - hvis det så kræver teknik man ikke har, jamen så har man pludselig et problem.

 

Ingen tvivl om at show-off rul er fede at fyre af, men jeg bliver mindst lige så våd i trussen af et velplaceret crashbækken-slag.

 

Når noget kører på rutinen, så er det ikke fedt mere, i min bog.. Der er dog grænser her, men ja. Stort set.

 

Just my 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min oplevelse er at smidige muskler er en meget væsentlig faktor. Mange af de trommeslagere jeg nyder at se og høre, er begyndt i en ung alder hvor muskulaturen er yderst smidig. Jeff Porcaro er sandsynligvis startet som baby, faren er trommeslager. Buddy Rich startede som to årig.

Og så handler det om finmotorik, noget der desværre var forbigået min opmærksomhed! 😩 På youtube findes der flere videor med børn som ikke er ret store, men spiller bedre end jeg gør. Billy Cobham spiller fedt, men det gør Benny Greb også, for lige at nævne en der ikke ser ud til workoute så meget. Anika Nilles spiller også rigtig fedt, så kønnet betyder tilsyneladende ikke noget.

 

Det er kroppen der er instrumentet!

 

Tak for kaffe.

Link to comment
Share on other sites

Hej oveovesen.

Først og fremmest fedt du står frem og er ærlig om det du har et problem med - Det er der sgu ikke så meget "kongens nye klæder" over! ;-)

 

Vi er vel alle bygget forskelligt, og har alle spillet trommer forskelligt og trommer bliver nok nemmere mere naturligt for en, hvis man starter i en meget ung alder, hvor hjernen naturligt bare suger til sig. Så man kan vælge at kalde det talent, tilfældighed eller held, det er jo lidt ligemeget.

Hvis du har et ønske om at lære doubles, lever jeg i den naive tro på at jeg kan lære dig det på 1-2 måneder med 15-30 min om dagen :-) Hvis du er interesseret - og det er pengene tilbage hvis jeg tager fejl selvfølgelig! 1, 2 eller 3 timer er nok. Jeg tror det handler om øvemetoden, hvor du måske kan vælge en mere effektiv metode.

 

Når det er sagt, så JA! Som teknik har intet med musik at gøre. Men selvfølgelig kan det give flere muligheder for at udtrykke sig på - flere måder at udtrykke sig musikalsk og flere for at udtrykke sig umusikalsk (fylde ud med alt muligt upassende, og tage fokus fra musikken). Jeg tror hvis du er musikalsk "ødelægger" teknikken dig ikke, den hjælper dig bare med at få et større ordforråd.

 

Håber på vi måske kan mødes og kigge på det sammen.

- men held og lykke anyways! :-)

 

Jakob Lundbye

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share