Mine Nye Td30Kv

oveovesen

Recommended Posts

- er sat op nu. Sammen med Roland Octapad og Roland SPD-SX og en Mac Computer med Logic-Pro.

Og TD30KV er utvivlsomt det allerfedeste trommesæt jeg nogensinde har prøvet.

Stil det op, tænd det og spil. Der er vel 70 præinstallerede trommesæt - nogle af dem kan ikke bruges til noget, mens andre er fantastiske.

Man kan virkelig bare stille det op og uden videre juseringer lyder alt rigtigt godt.

Nu vel.. Selvfølgelig tager man et af sine ynglingssæt (Burnin´) og kopierer op som hjemmekonfigureret sæt. Har skiftet lidt bækkener ud, nedsat følsomhedet lidt på lilletrommen, gjort stortrommen mere kraftig m.m.m..

Hvis jeg skulle pege på noget så er det forskellen mellem hovedtelefoner og PA. Skal lige først skynde mig at sige at mit hovedtelefonproblem er blevet løst. Udgangen til hovedtelefoner er simpelthen MEGET kraftigere på TD30 modulet i forhold til TD9KX2.

Men tilbage til det med hovedtelefoner overfor PA. Så skal der altså skrues en hel del på knapper for at få det til at lyde ordenligt på PA. Må indrømme at jeg faktisk er lidt skuffet over min PA. Især den helt dybe fede bas har mit PA af en eller anden mærkelig grund lidt svært ved at håndtere, selv som det egentlig gik fint på det gamle TD9KX2.

Tænker at jeg måske skal i gang med at skifte PA. Starter med at købe en ny 18" Dynacord aktiv sub. Tør næsten ikke sige det, men har et rimeligt stort "kina-PA" fra Danguitar, som jeg egentlig synes har spillet okay. Men det nye Roland spiller bare meget mere rent og det kan kineseren ikke rigtigt håndtere. Håber til at starte med at DynaCord suben aflaster kinatoppene så meget at det kommer til at lyde ordenligt.

Og ellers så er der altså foreløbigt bare ikke noget at klage over. Mine dobbeltslagsrolls er af en eller anden grund blevet bedre (har købt en Roland RPM 5 - nu skal der sgu styr på de rolls):
(Google Roland RPM 5 - fantastisk træningsmaskine man kan sidde med i sofaen, mens man ser fjernsyn)

Hvad endnu bedre er, så kan jeg "køre" trioler på tammerne, som efter min mening begynder at lyde hammergodt. Min dobbeltstortromme kører også meget bedre. Kan ikke give nogen forklaring på hvorfor. Men der er altså meget mere "ro" på lyden. Og på en eller anden måde tror jeg det gør mig mere sikker. Endeligt kan det være at padsene er væsentligt større end på TD9KX2.

Lad mig sige de sådan, at jeg muligvis kunne ha´ fået noget akkusitsk der lyder bedre, hvis jeg gider justere på det. Det glæder mig, at jeg allerede efter to dage, kan få stivpik at lyden på mine nye trommer. Det lyder præcis, sådan som rigtigt fede trommelyde skal lyde oppe i mit hoved,

Jeg har også købt nogle ekstra bækkener, som jeg skal ha´ sat til. Og med tiden skal det gamle TD9 integreres. Har også en Roland Handsonic - den har en funktion der gør at man kan lavde perfekte rools i det tempo du ønsker.

Ideerne til det her sæt kommer hen ad vejen. Og jeg vil også gå hele vejen. Men jeg elsker at spille trommer. Der bor en på vejen, der ejer 3 mountainbikes, som har kostet mellem 40- og 60.000 kr pr stk. Min hobby er bare trommer. Det ender nok også med et par nye aktive Dynacord toppe og evt. en mixer.

Sidste åbenbaring: sættet er meget større end det gamle. Padsene er større, racket er større. Så man skal selvfølgelig bevæge sig betydeligt mere for, at nå alle trommerne rundt. Det giver faktisk mere sved på panden.

Never ever, ryger jeg på akustiske trommer igen. Måske er jeg for ringe en trommeslager til at fatte hvor meget jeg snyder mig selv. Men jeg kan ikke få armene ned. Roland TD30KV er det bedst-lydende trommesæt jeg nogensinde har spillet på. Finish og hardware er ligeledes spitzenklasse. Har DW9000 dobbeltstortrommepedal og DW9000 kabel-hihat. Skal ha´ et par ekstra DW stativer til mine exstra-bækkener.
Og i øvrigt; købte også det nye DW9000 lilletrommestativ med "airlift" - Det undrer mig meget at det er for højt. Vil ikke skråsikkert sige det ikke er mig der er en knold. Men eftersom lilletrommen kun er 12" så løfter den lilletrommen 10-12 cm når man spænder den sammen og det er desværre for meget. Det kan være nødvendigt at returnere den. En lilletromme der er for høj giver for mange utilsigtede rimshots, når man så som jeg bedst kan li en lav hi-hat der er tæt på lilletrommen, så går det helt galt (spiller ofte 16-dele)

Nå, håber det gav et lille indblik i mine nye trommer.

Vh
Ove

• Upvote 1

Nu er det jo meget individuelt, men jeg undrer mig over opstillingen af dine tampads. De to over stortrommen sidder temmelig langt fra hinanden og de to "gulvtammer" ser ud til at sidde meget tæt på dig. Det kan selvfølgelig være den perfekte opstilling for dig, for mig ser det bare lidt spøjst ud.

Det har du sådan set ret i. Men når der skal være plads til både en Octapad, SPD-SX og en handsonic, så bliver det lidt klemt.

Hele rummet skal tømmes, males og sættes i stand. Jeg vil helst have alle tommerne foran mig - allerhøjest en tom ved siden af mig. Og jeg kan næsten heller ikke nå den sidste tam

Nej, det kunne jeg godt forestille mig. Det ser ud som om, du godt kan rykke den sidste tam lidt længere væk fra dig - det gør den nemmere at nå, fordi du ikke, som nu, skal over bag ved dig selv for at ramme den.

Det der er jo et rigtig godt bud på helvede for mig, jeg hader eltrommer for fuld skrue. Men man må sige, at du har gjort det fuldt ud. Tillykke med det!

Hmm - den link vil bare ikke kopieres:

Google venligst: Michael Schack @ Better Music Roland TD30KV

Æææælsker bare Micheal Shahack !! Guro, ham må jeg møde engang, han har fået mig til at købe mange Roland sager.

Takker.... Nu spiller jeg ikke live, udover fredag og lørdag aften når min 20 årigs datter og hendes "opvarnningsselskab" inden byturen sætter mig til at agere Jukebox.

TD 20 har også de store "tønder" som, synes jeg gør dem nemmere at spille på.

Tilgengæld synes jeg sagtens TD30KV kan gå på scenen. Synes den model har fået et stort løft kosmetisk.

Jeg kender tilfældigvis både en tatovør og en der laver film til at trække på biler. Vi har snakket om at lege trommegrafikdesignere en dag. Lidt sculls, flammer og lynild kunne gøre det endnu mere cool. Især hvis SPDSX og Octapaden fik samme tur.

Der er bestilt Dynacord PA (2x18" akt sub + passende toppe). Der var simpelthen for stor forskel på hovedtelefonerne og mit Kina-PA fra Danguitar er simpelthen ikke godt nok.

Glæder mig helt vildt til at få det afprøvet.

Det er muligt, tænker nok mere på hvilke grafikere der er ved hånden. Og nej, der skal ikke sculls og flammer på, men det kunne pynte at synkronisere farverne på de forskellige enheder (Octapaden er fx hvid og Handsonicen er metalicblå)

Besøgte lige drum-tecs hjemmeside. Der er det stort set muligt at bygge akustiske trommer om til TD30, så man har den æstetiske fordel og eltrommernes øvrige fordele.

Sådan begynder jeg ikke at bygge. Film er enormt nemt at arbejde med, derfor sad jeg lige at tænkte højt uden videre selvcensur.

Og det må man selvfølgelig også gerne - det var jo også i høj grad det, jeg gjorde ;-)

Hvad er det egentlig, du ikke bryder dig om ved akustiske trommer (var lige ved at skrive "rigtige" trommer)?

Altså, jeg tænker bare, du kunne jo have fået et hvilket som helst kongesæt for de penge, du har brugt på grej inkl. PA..

Edited by Kasper Stougaard

• 2 weeks later...

Sorry for der sene svar

Ja, jeg kan få er "kongesæt"... Men jeg spillede de første 10 år på henhv er Premier (model?) og siden er Yamaha Power V (egentlig er fantastisk godt sæt), så var jeg trommeløs i ca et år fordi der begyndte at "ringe" i mine ører.

Men en dag var jeg i Bilka og så et akkustisk - det kostede kun 1700kr og det fik jeg af min kone i julegave fordi jeg stadig gik og trommede på alt. Jeg spillede noget på det men ikke så tit.

En dag var jeg i 4sound og prøvede et af de billige el-ser. Jeg synes helt ærligt aldrig jeg havde prøvet noget der lød så godt. Måske lige med undtagelse af Signia.

For 4-5 år siden købte jeg et Yamaha DTX500.' Jeg var vildt glad for det. Silicone-passene synes jeg gav meget bedre kontrol over stikkerne.

Så var jeg en da på besøg i Slagtøjscenteret ca et halvt år efter (jeg var virkelig begyndt at spille meget igen) -'der prøvede jeg det dengang nye Roland TD9KX2 . Jeg var totalt solgt med det samme. Og ikke mange uger efter stod der sådan et i øvelokalet. Jeg syntes der var verdens fedeste trommesæt

Jeg spillede efterhånden så meget og opdagede at er Signia var til at købe for penge. Jeg købt et sæt i Tyskland som skulle sættes i stand. Købte en nogle ekstra tommer, stativer og bækkener. Alt blev skildt af rettet op og restaureret.

Da jeg efter måneders skruen, pudsen og nussen endelig fik det samlet, synes jeg det bare ikke det lød ret godt i forhold til mit Roland. Vildt skuffende. Selv min kone synes det lød af røv til.

Jeg tog i div musikforeningen for at prøve andre akustiske sæt. Men jeg kunne bare slet ikke klare lyden af dem. Især raslen og resonans synes jeg lød helt åndsvagt.

Lige meget hvor meget jeg justerede og stemte på mit fede Signia, så havde jeg en væsentlig dårligere lyd. Men allerværst, så var jeg teknisk bedre til at håndtere eltrommerne.

Nu har jeg fået mit TD30KV. Og det er virkelig det fedeste trommesæt som jeg har spillet på. Det lyder altid 100% opstemt og professionelt som man hører det når rigigt dygtige trommeslagere holder clinics eller man hører ordenlig livemusik. Det har så mange fine rene lydnuancer og jeg har atter engang fået noget foræret rent teknisk. Fx er trioler meget nemmere at spille uden de "mudrer". Dobbeltpedalen kører meget mere rent. Rools lyder også meget mere tight. Ved ikke om sættet kan "snyde" Men det er ihvertfald det jeg hører.

Jeg har også købt nyt PA. Har dog ikke haft tid til at stille op. Men 2x Dynacord 18" aktiv sub og to Dynacord toppe. Når det kommer op, så får man sgu gåsehud.

Slutteligt skal jeg nævne at jeg af og til stadig sætter mig til et akustisk og skynder mig væk - jeg synes det lyder hæsligt.

Fik jeg forresten nævnt hihatten på mit nye Roland. Den er lige som den skal være oppe i mit trommehovede. Den jeg bruger oftest er bare så sprød og lækker. Reagerer præcis som jeg forventer og lyder bare godt.

++++++++ kan blive ved længe, der er et super-hammer-fedt sæt.

Skal nok komme med flere updates.

Jamen, det er jo fedt at høre om, hvad folk, der tænker og lytter anderledes end én selv, oplever. Jeg synes jo, at alle de ulemper du trækker frem ved akustiske trommer, er alt det lækre ved dem, altså det der gør, at det lyder som et instrument - ikke som en computer. Jeg er ikke så god til sådan noget, der lyder perfekt og rent osv. Og jeg har så heller aldrig oplevet at have et sæt, jeg ikke kunne få til at lyde godt - efter jeg lærte at stemme trommer selvfølgelig :-)

Men fedt, at du har fundet det, der giver dig kicket! Tillykke med det.

Nu har jeg "kun" et Roland TD12 - ikke et TD30, så jeg ved ikke helt, om de tåler sammenligning .... (tvivler dog på, at forskellen er så stor) ...

Men jeg har det sådan, at ganske vist lyder el-sættet altid ens - og fedt - og med god fylde (og jeg spiller også via et stort Dynacord PA) ... MEN ... der er INTET, der slår et velstemt akustisk trommesæt. Mit 6-ply Ludwig med gode bækkener af forskellig fabrikat er ganske enkelt fremragende at spille på - sammenlignet med TD12'eren.

Man kan få et akustisk til at reagere på den mindste impuls - modsat TD12'eren, der lyder så godt som ens, uanset hvordan du slår på pads'ene.

Med det mener jeg, at alt efter hvordan du slår, siger et akustisk forskelligt. Hårde - bløde - skæve slag på hihat, lilletromme, stortromme, tams og bækkener åbner for forskellige udtryk/lyde.

Jeg har ofte - uden held - forsøgt at overføre disse forskeliige slag/udtryk på mit TD12 - men, det er ALDRIG lykkedes mig at få samme udtryk på el-sættet som på mit akustiske sæt - desværre ..!!

Jeg kan godt forstå ideen om, at et el-sæt altid lyder godt - det gør mit TD12 også ... men - det er aldrig muligt at få de mange forskellige udtryk/anslag på et el-sæt, som et akustisk kan levere ... igen, desværre ..!