El-Trommer Via Pc?

søs

Recommended Posts

Nu har jeg - som "nogen" nok ved - et glimrende Roland TD12, som jeg er ganske godt tilfreds med. Dette "trommesæt" har jeg af og til med på spillejob, men jeg synes ikke, der er særlig mange - ej heller særlig gode - redigerings-muligheder i de enkelte lyde i et sådant dyr.

1) Derfor tænker jeg på at bruge en pc til at udvide - og bedre - lydene med. Men her slutter min viden desangående brat ... for hvod'n dælen kobler man de forskellige dele sammen?

2) Man skal vel bruge midi-out på TD12'eren og koble i et usb-stik på pc'en. Hvilke ledninger/stik bruger man til det?

3) Dernæst skal man jo have et godt lydprogram - og en kraftig bærbar pc dertil. Jeg har en ganske god Acer Aspire V5 med Pentium processor, Windows 8, 4 gb hukommelse, eget grafikkort og 500 gb hd-drev. Er den kraftig/stabil nok til spillejob ... og hvilket lydprogram skal man købe?

4) Sluttelig skal pc'en jo kobles til et PA-anlæg, Dertil skal man vel have et ganske godt "lydkort", da jeg går ud fra, pc'ens indbyggede lydkort ikke er god nok. Hvilket lydkort køber man så - og hvordan forbindes denne til pc og PA ...?

.... mange spørgsmål fra en "utrænet" pc-bruger, men jeg håber, en og anden vil give sig tid til at forklare ovenstående - gerne med en grundig gennemgang - på forhånd tak ..! :tu:

Du er ude i en større operation, som dog sagtens kan føre mange gode ting med sig.

1. Hvis du, som du skriver, er 'utrænet' i at bruge en computer, så synes opgaven som en stor mundfuld, men det vil jeg (og ingen andre forhåbentlig) være dommer over. Du kan imidlertid finde stor hjælp for fora som ts.dk og også YouTube, tænker jeg.

2. Yes, MIDI-out er vejen frem! USB-in kan være fint, men det er ikke nødvendigvis nok, se mit svar til punkt 4.

3. Ang. lydprogram (sequencer, DAW) så behøver du ikke nødvendigvis noget avanceret. På Mac er GarageBand et godt bud, men jeg har på stående fod ikke et lignende bud til pc oppe i ærmet. Det er mere et spørgsmål om at vælge det rette 'plug-in' - dvs. det 'program' som skal modtage MIDI-informationerne fra dit modul og lave dem om til trommelyde. Nogle af disse plug-ins kan nemlig også fungere 'stand-alone', dvs. uden noget andet program. Her findes flere, som adskiller sig ved bl.a. antallet af redigeringsmuligheder og for at 'forme' sin egen lyd. Jeg synes personligt, at Toontracks Superior Drummer 2 lyder rigtig, rigtig godt. Det er reelle optagelser af akustiske trommer i nogle af verdens fedeste studier, og det kan høres. Der kan desuden tilkøbes ekstra pakker med andre trommer fra andre studier. Lillebroderen hedder EZ Drummer, og er måske det bedste sted at starte. Andre bud kunne være XLN Audios Addictive Drums eller Steven Slate Drums. Som udgangspunkt har de dyreste plug-ins flest redigerings- og indstillingsmuligheder, men de kræver samtidig (måske) mest arbejde for at få de fedeste lyde frem. Igen, YouTube er en (stor) hjælp på dette punkt.

4. Du får brug for et eksternt lydkort (USB eller FireWire i det tilfælde), og her er det vigtigt at vælge et, som har nok outputs. Jeg ville i hvert fald som lydmand klart foretrække at få f.eks. stortromme, lilletromme, tammer og overheads ud hver for sig frem for ét samlet stereospor. Optimalt er alle trommer ud separat eller i hvert fald tammer og overhead som stereospor (dvs. min. 6 outputs). Forbindelsen til PA er derefter typisk med jack-kabler. Lydkortet kan også have MIDI-in.

Forbindelsen er kort fortalt:

- Fra modul til pc (via lydkort eller USB) og ind i plug-in

- Fra plug-in til lydkortets outputs

- Fra lydkortets outputs til mixerens inputs (PA)

Jeg håber, denne lange smøre kunne give dig lidt hjælp på vejen eller om ikke andet noget at tænke over.

Du skal bruge lidt stumper for at få tingene til at virke:

1. Et almindeligt midikabel (den billigste stump)

2. Et eksternt USB lydkort, gerne med Asio drivere og Midi indgang. Det behøver ikke være super sofistikeret, men kan være noget som Presonus Audiobox 22 VSL. DAC konverter og drivere er det vigtige. Din TD12 forbindes til MIDI in og lydkortet til PC via USB (kræver 1 USB indgang på 2). Alternativet er at købe et lidt billigere lydkort som et ESI Maya 44 USB, der bruger 1 USB indgang i PCen og et MIDI til USB kabel der også optager 1 USB stik i PCen, optager du to USB stik i din PC. Fra dit lydkort kører du til forstærker, kabling er afhængig af hvilke stik der sidder på lydkort og forstærker.

3. Et stand alone program til trommerne eller en VST pakke du afvikler i et DAW program. Mange af trommeprogrammerne kan i dag begge dele. Jeg bruger selv Reaper som DAW, kan hentes her http://www.reaper.fm/.

4. Med hensyn til programmel med selve trommelydene har de forskellige udbydere lidt forskellige egenskaber. Jeg har selv prøvet Addictive Drums 2, Superior Drums 2.0 og BFD 3 på min bærbare. Addictive Drums har et nemt brugerinterface, men lidt begrænsede muligheder for at justere på lydbilledet sammenlignet med de to andre. Samples loader hurtigt og i forhold til din maskine tror jeg du vil kunne få meget sjov ud af dette program. SD 2 har efterhånden en del år på bagen, men opfattes af mange stadig som et rigtig godt valg. Der er vildt mange udvidelsespakker og mulighederne for at justere på lyden uendelige. Det bruges også en del i studiesammenhæng. Dette kan du formentlig også godt få til at køre OK på din maskine, hvis ikke du skal have de mest komplekse samples indlæst. 4 GB memory kan være i underkanten til mange af sættene. BFD3 er noget af det nyeste og mest komplicerede. Jeg har kun kortvarigt prøvet det af og fandt ud af, at min bærbare ikke rigtigt har kræfterne. Programmet får rigtig fine anmeldelser, men jeg tror med den PC du har, at du løber ind i problemer med at få plads til lyde og hastighed nok til afvikling af programmet.

Et stående diskussionsemne for folk der arbejder med PC og trommer er den forsinkelse der er i systemet (latency) fra stikken rammer trommen til lyden kommer fra højtaleren. Det er typisk driveren til USB lydkortet der er den styrende faktor. Derfor er det vigtigt at søge lidt på driverne til det lydkort du går efter. ASIO drivere er en slags generiske drivere, der generelt virker godt, så hvis de følger med er latency normalt acceptabel.

Håber du blev lidt klogere :kiss:

.. "utrænet" pc-bruger er måske osse en tilsnigelse. Jeg bruger dagligt pc på mit arbejde - sådan cirka på sammen niveau som en skolelærer.

Men jeg aner ikke en snus om at sætte pc sammen med lydmodul og lydkort - for ikke at tale om at bruge lydprogrammer. Jeg har dog snuset lidt til "Cubase VST32 5.0", hvor man bla. kan "fake" et trommesæt uden at spille på et rigtigt.

Som i sikkert ved, er det noget med at markere punkter på linjer, som så fortæller, hvornår de forskellige dele på et trommesæt skal "give lyd" - ganske kedeligt i grunden. Her kan man - hvis man sætter markeringerne forkert - få programmet til at stille markeringerne korrekt på taktslagene ... fup og svindel i min verden!

Jeg skal have kigget noget mere på, hvad I har af forslag her. Det lyder lidt teknisk, men må kunne lade sig gøre. Skal jeg ud at investere i en større bærbar, må det dog vente lidt endnu ... jeg kan jo teoretisk set godt leve med den lyd, der kommer ud af TD12'eren - og mine med-musikanter klager ikke over lyden, som kan være som fx. her:

http://skjelmose.mono.net/upl/8878/VanHalenYouReallyGotMe.mp3

Ind til videre - tak for det!

Edited by søs

Nu har jeg kigget på det ... og er kommet frem til, at -

Et midi-kabel til under 100 kr.
+
"Presonus Audiobox 22 VSL" lydkort til ca. 1300 kr.

+

"Toontracks Superior Drummer 2.0" lyd-program til ca.1000 kr. ... i alt under 2400kr. ...

- må kunne gøre det.

Ganske vist har jeg så ikke - som hr. Achermann anbefalede - en udgang til hver del af "trommesættet". Men i lyd-programmet må der være en mixer, så man kan regulere de enkelte dele.

Og vi spiller ikke så store steder, at vi bruger lydmand, så jeg skal alligevel selv stå for mixning af mit udstyr ... så det går nok!

Er der noget, jeg har glemt?

Et hurtigt lydkort er, som det bliver nævnt, afgørende. Forsinkelse fra slag til lyd på mere end 8 milisekunder er mærkbart på en skala fra irriterende til ubrugeligt.

Et program/plug-in med kvalitetssamplinger er lige så vigtigt. Tjek den gode hjemmeside hos fxpansion.com som laver suveræne BFD3.

Hej Søren

Jeg har en opsætning magen til den du overvejer, det bliver du glad for... dog har jeg fundet et fornuftigt USB-Lydkort med 8 udgange.

Det her: ESI Gigaport HD+

ghdp.jpg

Front Back

ghdp_sub1.jpgghdp_sub2.jpg

Jeg er ikke sikker på den her stadig kan fås, men måske der kan findes noget tilsvarende...

Jeg tror især det vil være fint at kunne regulere niveauer via den almindelige mixer, især i en Live-situation. Der gider man ikke at fedte rundt med museklik på den bærbare...

Edited by Henrik H.

Tak for de mange gode kommentarer ... det skal prøves af - snarest! :tu:

Troede faktisk kablet mellem lydkort og pc var med usb begge veje. Et sådant skulle nemlig være med i det lydkort, jeg overvejer at købe ...

Jeg kan ikke se hvad du skal bruge et Midi IN/OUT kabel til. Du skal ha et midi signal fra trommemodulet til Superior. Samplinger fra Superior håndteres af lydkortet og skal via udgang i lydkortet til mixer/monitor. Så ja, Midi mellem trommemodul og lydkort samt Usb mellem lydkort og PC.

Edited by Gabriel

Ok, så er der al'i'vel noget, jeg har misforstået ... men tusind tak for meget udførlige svar so far ..!!

Jeg troede, kabelføringen var som følger: 1 stk. MIDI-kabel fra TD12-modul til lydkortet. Derefter blev resten klaret med et normalt USB-kabel frem og tilbage fra lydkort til pc (dette kabel følger med lydkortet).

Som I forklarer i de sidste indlæg, går kabel-føring i stedet fra TD12-modul direkte til pc med et kabel med MIDI-stik i den ene ende og USB-stik i den anden. Derefter et normalt USB-kabel fra pc til lydkort ... that's it ...??

Hvis det' sådan ... hvor køber man så et kabel med MIDI i ene ende - og USB i den anden (fx det, Henrik H har vist) ..?

Søren,

hvis det lydkort du vælger har en MIDI indgang skal du ikke bruge ekstra kabler udover midikablet fra TD12 til lydkortet og USB mellem lydkort og PC (og herudover mellem lydkort og mixer/forstærker). Det fine ESI GIGAport kort har ikke en MIDI indgang, så hvis du vælger det skal du bruge et MIDI-USB kabel.

/Thomas

KansasM / Thomas har fuldstændig ret...

Da jeg købte mit ESI Gigaport gav jeg ca. 1000,- for det (eBay.co.uk).

Og så ville du skulle bruge et kabel som ESIMate, det kan f.eks. fås hos Thomann

Jeg ved ikke om Gigaport lydkortet fåes endnu. Men der er andre - lidt dyrere - her er en filtreret listning af hvad Thomann har på hylderne. Filterværdi 8 Output.

Det billigste fra Behringer har også MIDI, samt 6 input heraf 2 mikrofon.

• 2 weeks later...

Jeg har en del erfaring med midi triggering og det Du er ude i indeholder en risiko for lack.

På strings m.m. er det ikke så væsentligt, men på digitale trommer er det en totalt killer. selv 20 msek er nok til at kvæle et godt beat.

Hvis jeg skulle udvide min TD-12 med bedre? lyde, ville jeg nok vælge en HW-sampler og så gøre mig den tjeneste at læse manualen igennem.

Men overvej også, at Du skal route lyden, så den matcher TD-12 modulet, samt at mute? modulets egen lyd.

Jeg refererer til live brug. Hvis det er MIDI optagelse og udskiftning af den eksisterende lyd under playback, så er der frie hænder. En SW sampler skulle kunne gøre det.