jarl_1998 Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Hej Jeg har problemer med at få min 14'' gulvtam til at lyde godt. Enten er den helt død eller så er den stemt for højt til mig. Hvad gør jeg? Den skal lyde godt til allround brug dvs. Blues, Pop, Rock og Funk - Oliver
Casper Aggerholm Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Hvilke skind har du og hvilke gummidutter har du på gulvtam ben. hvordan stemmer du den?
jarl_1998 Posted January 23, 2015 Author Posted January 23, 2015 (edited) Top: Remo Vintage Emperor Coated, som er ca. 6% tykkere end det normale Emperor. Bund: Evans EC Resonat. Gummidutter: Air Suspension Rubberfeet Stemning: Aner det ikke... - Oliver Edited January 23, 2015 by jarl_1998
Casper Aggerholm Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Stem begge skind helt løse. Stem alle stemmeskruer med fingerne til du ikke kan mere. Herefter stemmer du bundskindet meget lidt. Husk at stemme over kryds. Stem slagskind dobbelt så højt som bundskindet. Hvad siger du til den stemning?
Kenneth Andersen Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Du kan også prøve at spænde med fingrene som Casper siger, og trykke ned midt på skindet med en finger, og så skrue alle de rynker væk der er i skindet når du trykker ned. Det giver et godt udgangspunkt synes jeg. Ved ikke om det giver mening... Ellers vil jeg gerne forklare yderligere
Bertram Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Har set på bundskindet - det er jo dæmpet? Prøv at anskaf dig et bundskind af ambassador tykkelse uden dæmpning. Mvh
Bornholmeren Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Har du prøvet at stemme den som du kan tænke dig, og så istedet for at stille den på benene, så holde fat i top reifen og fjerner benene, DE kan sagtens skabe en form for bremsning af tonerne. Jeg kæmpede med netop samme problem i mange år på min 60er Ludwig 16", indtil den kom op at hænge i rims, siden har den fået en fantastisk tone. Hilsen Finn.
henrikrathje Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 (edited) Da du allerede har air suspension fødder på så BURDE de lyde ok Der er mange måder at stemme på og du har haft en del tråde om det så hvilken stemning har du fundet bedst for dig? Bundskindet højest?.. Bundskind lavest eller begge ens?.. Det er jo sådan Ca de muligheder du har :- Dertil kommer dæmpning af forskellig slags Men alt dette nytter intet medmindre du er helt sikker på hvilken lyd du går efter? Uden at blive for teknisk så vil jeg foreslå; Læg den på hovedet så slagskind er dæmpet (f.eks. i en sofa eller på en pude) Stem så bunden helt rent og sådan medium stramt Vend den om og stem slagkindet helt ned til finger tight..og stem så LANGSOMT slagskindet op. 1/4 omgang med nøglen hele vejen rundt. For hver gang du har været rundt på hele skindet så slå et par slag på den!.. Lyder den godt?.. Så lad den være der.. Lyder den ikke godt, så giv den 1/4 mere indtil du rammer den lyd du kan lide Sværere er det ikke Edited January 23, 2015 by henrikrathje
erik frey Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Som Henrik sagde, hvad angår det at stemme. Men jeg ville nu nok også sætte nogle lidt tyndere skind på. Ambassador i toppen og clear ambassador eller evt. et diplomat i bunden, plejer at give en god klang med et godt sustain - både på min tynde premier 14" kedel og min lidt mere massive superstar 14". Mvh Erik
jarl_1998 Posted January 23, 2015 Author Posted January 23, 2015 Jeg prøver i morgen/ i dag. Ikke tyndere skind, da jeg vil have kort sustain. Men lidt sustain skal der være - Oliver
Gabriel Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Skrald al dæmpning af før du stemmer. Sustain kan du styre ved at stemme top og bund væk fra hinanden. Top=bund medfører max sustain. Brug Henrik enkle metode. Du slipper af med overtoner ved at tjek at skindet er stemt til samme tone ud for hver lug. Først derefter kan du evt brug dæmpning til det sidste lille nøk.
henrikrathje Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Præcis og vigtig pointe : ALDRIG dæmpe skind før EFTER du har stemt trommen!
Casper Aggerholm Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Kan du optage lyd af hvordan den lyder nu?
jarl_1998 Posted January 24, 2015 Author Posted January 24, 2015 Her er noget lyd af 10/12/14. Min gulvtam siger nogle mærkelige lyde, når man slår med trommestikkerne eller med sine fingre? https://soundcloud.com/oliver-jarl-gudbjerg-aasholm/tammer/s-j2VyM - Oliver
Mads Valther Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Jeg er stadig helt vildt i tvivl om hvad formålet med dine indlæg er. Det virker hele tiden som om vi skal godkende noget, som det kun er dig der kan godkende. Trommer har ikke en lyd godt knap. Så hvis du synes din 14 lyder dumt, så gå på opdagelse i den. Jeg glæder mig til du laver en tråd med et link, hvorefter du forklare hvorfor DU synes dine trommer lyder godt. Jeg synes dine trommer lyder ganske fint. Dog med lidt for meget aaauuuuv til min smag, men det er jo så heller ikke mig der skal spille på dem.
henrikrathje Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Må erklære mig enig med Mads... Derfor giver jeg kun generelle forslag til stemning og teknikker.. Resten må du selv klare.. Ja.. det tar ÅR at lære at stemme sine trommer.. Og mange mange timer i fortvivlelse.. Men lige meget hvor mange råd vi giver så slipper du ikke for mange timers forsøg på at finde din lyd.. Og din lyd kan KUN du finde God fornøjelse ..
Kasper Stougaard Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Jeg er enig med Mads, det er svært for os at fortælle dig, hvordan du skal få dine trommer til at lyde godt - for det er jo en smagssag og fuldstændig subjektivt. Jeg synes der er meget skindlyd og meget, meget lidt kedellyd, når jeg lytter til den optagelse. Jeg ville klart stemme dem lidt op og dermed få lidt mere lyd og tone ud af dem. Personligt ville jeg stemme dem MEGET op, men jeg er også meget begejstret for tammer, der synger. Hvis du stemmer dem op, og de synger for meget for dig, kan du jo dæmpe dig ud af det - men jeg synes, du skal prøve at stemme dem lidt op.
jarl_1998 Posted January 24, 2015 Author Posted January 24, 2015 Jamen kan I ikke høre de mærkelige lyde der er på gulvtammen?. Der er noget der rasler og det ikke noget andet der spiller med eller hvad man nu kalder det. - Oliver
henrikrathje Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 ta gulvtomnikf I andet lokale end resten af sættet.. Rasler den stadig? Så Ta skindene af og stram alle de skruer der holder lugs Saml igen.. Lyd væk? Hvis nej så om igen og tak med håndroden på kedlen Og lyt dig frem til raslelyden
Kasper Stougaard Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Det er meget svært at sige ud fra den optagelse, men hvis det er en lug eller noget andet, der sidder løst, så tror jeg, den raslen kommer fra, at dine skind er for løse. Men jeg ved det ikke..
Casper Aggerholm Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 Jeg kan gosdt høre det, men føler ikke at du følger de råd du får, og må indrømme at jeg bliver dybt provokeret af det..
jarl_1998 Posted January 25, 2015 Author Posted January 25, 2015 Jeg har gjort det, der er blevet skrevet, så jeg kan ikke forstå, hvad der er galt? - Oliver
Mads Valther Posted January 25, 2015 Posted January 25, 2015 Så vil jeg anbefale dig at tage den med til nærmeste trommebutik og få den efterset eller stemt. Selvom det koster er det jo meget tid og frustration sparet.
frogspoon Posted January 26, 2015 Posted January 26, 2015 jeps... som kasper siger, lyder meget som et skind der er for løst. køb hellere en 16" hvis du vil "helt der ned"
Recommended Posts