Recommended Posts

Posted (edited)

Allo

Jeg leder lidt efter øvelse/teknik så jeg kan blive hurtigere på f.eks hihatten og mere udholdende

F.eks til et hurtigt punk beat hvor hihatten kører hurtigt, halvhårdt (energisk) og bliver ved i lang tid

Min hånd/arm bliver træt

Jeg kan "snyde" ved at spille med begge hænder, bytte om på hænderne en gang i mellem osv., men jeg vil hellere træne og bruge bedre teknik istedet

Nogen tips/links?

Edited by ohm-ish
Posted

Efter lidt mere søgning faldt jeg over Moeller teknikken og Push/Pull

Måske den vej jeg skal?

Ved ikke om det er egnet til f.eks punk hihat, men altid godt at lære noget

Posted

Moeller er godt, og den giver mere power end push-pull. Med lidt øvelse kan du lave en relativt egal lyd på op- og nedslag, også når det går tjept…

Steve Jordan fortæller på sin DVD hvordan han i sine unge dage afspillede 33rpm-plader på 45 rpm for at træne den slags, og det har da virket meget godt…

Posted

Hvis du vil spille punk, vil jeg anbefale at få kigget på dine håndled. Spil dine rudiment højt og kraftfuldt og relativt hurtigt og uden at bruge fingrene. Selvfølgelig er det også fedt (og nødvendigt) at have fingerteknikken på plads, men jeg ville personligt ikke bruge det specielt meget hvis jeg spillede i et punkband.

Har lige siddet og kigget på hvordan jeg gør, og kan se at jeg bruger en teknik a la moeller, men hvor det første slag kommer fra min underarm og et svirp i mit håndled og det næste slag er et ekstra vip i mit håndled som kommer mens min underarm er på vej op for at starte bevægelsen til de næste 2 slag.

Posted

Hvis du vil spille punk, vil jeg anbefale at få kigget på dine håndled. Spil dine rudiment højt og kraftfuldt og relativt hurtigt og uden at bruge fingrene. Selvfølgelig er det også fedt (og nødvendigt) at have fingerteknikken på plads, men jeg ville personligt ikke bruge det specielt meget hvis jeg spillede i et punkband.

Har lige siddet og kigget på hvordan jeg gør, og kan se at jeg bruger en teknik a la moeller, men hvor det første slag kommer fra min underarm og et svirp i mit håndled og det næste slag er et ekstra vip i mit håndled som kommer mens min underarm er på vej op for at starte bevægelsen til de næste 2 slag.

Cool. Er dine hihatslag så lige høje hele vejen igennem, eller kommer der automatisk accent på f.eks 1 og 3?

Posted

Altså, moeller-teknikken er, efter min mening, ikke en teknik man skal starte med. Hvis du allerede har styr på de grundlæggende teknikker, SÅ kan du gå videre og arbejde med moeller og push/pull.

Mit råd: få en dygtig lære til at kigge på dine hænder og give dig et par tips og skrædersyede øvelser. Hvis du er i kbh. kan jeg anbefale at skrive til Mikkel Villingshøj, han har styr på både moeller og de basale teknikker (fransk, tysk og amerikansk).

De her internet tips og tricks virker ikke medmindre vi ved hvor dit niveau ligger, så vær påpasselig med at følge random videoer fra nettet (selvom SKP's råd er ganske brugbare imo.).

Posted

Jeg underviser elever på 8-9 år i Moellerteknik, og mener ikke at den er spor svær at gå til - tværtimod! Men det er vigtigt at "oversætte" den rigtigt fra øvepladen til sæt, ikke mindst hihatten. Dér vil en kyndig underviser kunne hjælpe dig langt meget hurtigt. Start med se Jojo Mayers youtube-klip om det, så kan vi tage den derfra...

Posted

Jeg underviser elever på 8-9 år i Moellerteknik, og mener ikke at den er spor svær at gå til - tværtimod! Men det er vigtigt at "oversætte" den rigtigt fra øvepladen til sæt, ikke mindst hihatten. Dér vil en kyndig underviser kunne hjælpe dig langt meget hurtigt. Start med se Jojo Mayers youtube-klip om det, så kan vi tage den derfra...

Selvfølgelig er moeller ikke svær at gå til, hvis man har en lære til at guide sig, men jeg mener stadig, at der er andre teknikker man skal lære først, eller i hvert fald sideløbende med.

Hvis du vil have gang i åbne og lukkede hvirvler, flams og ruffs, så er moeller, efter min mening, ikke teknikken du skal starte med, og i hvert fald ikke medmindre du har en lære ved sin side.

Det er lidt off topic, og ikke direkte relateret til denne tråd, men jeg følte det var naturligt at svare på Hasse Tangs indlæg :)

Mvh.