Recommended Posts

Posted

Hu hej,
Jeg har efterhånden fået et fint lille percussion setup på benene - jam blocks, koklokker, tamburin, shaker.

Det hele udsprang af, at jeg i vores band projekt laver forskellige percussion elementer på min spd-sX, når jeg indspiller trommer til vores idéer // demoer.
Processen med at finde de fede percussion lyde til maskinen kan dog godt være lidt dræbende, og efterfølgende spille dem på maskinen napper også lidt af kreativiteten.

SÅ, derfor gik jeg i kast med mit eget rigtige percussion setup. Og næste mål er congas. Der skal jeg bruge lidt hjælp.

De congas jeg er ude efter er udelukkende til indspilning, som resten af mit percussion setup også er.

Jeg har været i Slagtøjcentret og købe nogle af mine nuværende percussion ting og fik også en snak om congas. Jeg er ude efter et par og fik anbefalet en Conga og en Tumba. Pj Uno var et bud pga. god stor krop og god fylde.

Jeg har dog svært ved at bedømme sådan noget i en butik. Kan ikke helt vurdere hvad og hvilke der vil fungere bedst som recorder congas.

Jeg bliver desuden nødt til at købe brugt, da jeg ikke har likviderne til nye.

Mit spørgsmål er, om en Quinto og en Conga måske vil være et bedre par til indspilning? Tænker de går lidt bedre igennem. Er lidt bange for at en Tumba kan blive for dyb og ligge og rode lidt i indspilningen.
Og derudover, kan i anbefale et bud på et par congas perfekt til indspilning?

Posted

De her er rigtig gode:

http://www.dba.dk/congas-pj-flotte-congas/id-1007605544/

eller endnu hellere:

http://www.dba.dk/congas-pj-session-line-uden/id-1011616597/

Så kan du selv eksperimentere med quinto/conga eller conga/tumba. Det er svært at sige noget generelt om, hvad der er bedst. Det kommer an på musikstilen og stemningen af trommen. Er en 20" eller en 22" stortromme bedst...?

Men PJ Session Line og Uno er fint. Styr udenom Meinl, Toca osv. LP er rigtig godt, men de matador-congas på dba ser ikke super ud.

Egentlig synes jeg ofte, at fibercongas virker bedre i studiet end træcongas, men der er ikke så mange af dem til salg brugt. Og igen, det kommer an på musikstilen. Jeg har indspillet masser af ting med mine træcongas, som lød superfint.

Posted

De her er rigtig gode:

http://www.dba.dk/congas-pj-flotte-congas/id-1007605544/

eller endnu hellere:

http://www.dba.dk/congas-pj-session-line-uden/id-1011616597/

Så kan du selv eksperimentere med quinto/conga eller conga/tumba. Det er svært at sige noget generelt om, hvad der er bedst. Det kommer an på musikstilen og stemningen af trommen. Er en 20" eller en 22" stortromme bedst...?

Men PJ Session Line og Uno er fint. Styr udenom Meinl, Toca osv. LP er rigtig godt, men de matador-congas på dba ser ikke super ud.

Egentlig synes jeg ofte, at fibercongas virker bedre i studiet end træcongas, men der er ikke så mange af dem til salg brugt. Og igen, det kommer an på musikstilen. Jeg har indspillet masser af ting med mine træcongas, som lød superfint.

Coolio, takker for gode råd. Kan godt se din pointe med 20" vs 22".

Men nu gik mit spørgsmål mere på, om Tumbaen kunne ligge og rode lidt i de dybe frekvenser og om en Quinto så er mere egnet til indspilning. Men jo, det kommer selvfølgelig an på hvordan de er stemt etc. Jeg har bare aldrig indspillet congas før, så er helt grøn.

Hvad har været dine go-to størrelser congas i studiet? Får desværre ikke råd til hele pakken med 3, så må finde et par til en start.

Stilen er electro-pop. Congaerne skal bruges til simple conga grooves hist og her, som så vil ligge sammen med mine mine trommer, som jeg typisk indspiller med lidt forskellige electro//80'er samples fra spdsX'en med triggers.

De lyder også spændende de fibercongas. Hvilke bruger du der?

Posted

Jeg spiller klart mest conga/tumba. Også til electropop.

Jeg har ikke nogen fibercongas længere. Jeg solgte dem engang til min store fortrydelse. Jeg har et sæt PJ session Line med nogle rigtig gode skind på, som jeg fik Peter fra Slagtøjcentret til at sætte på. Dem er jeg rigtig glad for.

Posted

Jeg spiller klart mest conga/tumba. Også til electropop.

Jeg har ikke nogen fibercongas længere. Jeg solgte dem engang til min store fortrydelse. Jeg har et sæt PJ session Line med nogle rigtig gode skind på, som jeg fik Peter fra Slagtøjcentret til at sætte på. Dem er jeg rigtig glad for.

Tusind tak for hjælpen.

Ellers andre med nogle erfaringer?

Og et helt andet spørgsmål, hvilke mics og placering af mic har i gode erfaringer med?

• 2 months later...
Posted

Ellers andre med nogle erfaringer?

Fra position 13:30 er der tale om traditionelle størrelser i cubanske rhythmer.

Professionelt standard er LP Classic serien.

I 80erne har PJ congaer været de bedste man kunne få i Europa. De var bygget af birk. Så jeg ved ikke om de stadivæk kunne holde kvalitæten efter produktionen flyttede til asiatiske regioner.

Derudover kan man anbefale Gon Bops (USA), Bauer (Brasilien), Raul (Brasilien) og selvfølgeligt professionelle Meinl serier.

I Tyskland findes gode congaer af Jost Reiche, som ikke er særlig dyr.