Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alle,

Jeg kunne godt tænke mig at prøve en tuner til trommer, da jeg synes det er ret smart at kunne notere en foretrukken stemning ned. Jeg kender til Drum Dial, men ved at der findes andre, så derfor vil jeg høre om der er nogen herinde der har erfaringer med forskellige modeller og som kan komme med nogle plusser og minusser ved de forskellige?

Posted (edited)

Jeg bruger som regel en Tune-bot. Den måler ikke tension, men pitch ud for hver enkelt lug. Jeg opnår et bedre resultat med den, end hvis jeg stemmer efter ørerne.

Jacob

Edited by jacobdreyer
Posted

Jeg har netop fået mig en Tune Bot og har netop lige stemt min lilletromme med den. Jeg må sige, at jeg synes resultatet er positivt - det tager noget tid,men resultatet er godt. Uden at have prøvet Drum Dial synes jeg at Tune Bot virker overlegen, da den netop måler pitch i stedet for tension.

Posted

Jeg har en iPhone app (iDrumTune) der kan ca. det samme som tunebot.. Og er lige så langsom.. Tja.. Det virke sådan ok.. Kan stemme tingene 95%.. Resten skal ørerne klare

Men ender aldrig med at bruge den.. Alt for langsomt.. Dur ikke når man spiller live og skal tune om hurtigt.. Og så SKAL man slå på trommen ganske mange gange for at stemme den.. Det har jeg ikke tid til.

Drum Dial er lydløs og klarer det lige så godt.. Jo.. Læs videre..ulempen: den stemmer ikke på tone men på tension.. MEN jeg gør det at når jeg har fundet nogle stemninger der lyder godt på et sæt, så skriver jeg dem ned.. Og så kan jeg genskabe dem med 95% nøjagtighed på meget kort tid... Og stort set lydløst..

En ulempe er dog at den kræver en ok spænding for at fungere.. Så den fungerer ikke så godt på trommer større end 16"..

Jeg ender oftest med at grundstemme med ørerne.. Checke hurtigt med DrumDial.. Og så fin tune med ørerne igen.. Eller også bruger jeg bare ørerne..

Vil dog sige at DrumDial og tunebot begge er gode til at lære ens ører at lytte efter de rette frekvenser..

Posted

Jeg fik en analog DrumDial for et par år siden, som jeg nærmet aldrig bruger.. Jeg tror lidt, den har lært mig at stemme trommerne med ørerne, som Henrik nævner..

Hvis man ønsker helt præcist tunede trommer, er en DrumDial jo fantastisk. Det tager bare ret lang tid, og jeg er lidt utålmodig på det punkt.

Men den kan anbefales, for jeg kunne ikke stemme trommer, inden jeg fik den :-)

Posted

Jeg har haft Drumdial analog og brugte den til grundstemning. Der blev længere og længere i mellem at den kom ud af æsken. Til sidst solgte jeg den. Nu har jeg Tunebot. Den lærte mig hvad jeg skal lytte efter når jeg stemmer. Jeg eksperimenter meget med stemning af trommerne, indbyrdes, top og bund, med forskellige skind og så videre. Der er Tunebotten genial som hukommelse og støttehjul. Den kræver dog lidt tålmodighed at lære at kende.