Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Nu har jeg - efter knap 40 år bag trommerne - for først gang investeret i en stiktaske. Én af slagsen, der spændes på gulvtammen. Og det er da i grunden en god opfindelse at kunne have forskellige stikker, whiskers og hot rods lige ved hånden ... ;-)

Dog synes jeg, gulvtammen bliver lidt bovlam af tasken. Måske det kun høres af mig bag trommerne. Men det er som om, den mister en del af dybden/bunden, når der hænger et sådant "tøj-stykke" på siden. Som om resonansen i kedlen bliver kvalt.

Har andre samme erfaring?

Edited by søs
Posted

Nu er jeg blot glad amatør tøndebasker, hvis ører måske ikke er helt så fintfølende som visse andre af vores dygtige og ærede kollegaer her på siden. Men jeg anvender en stiktaske på samme måde på min gulvtam (Gretsch Renown 14"x14" - ahorntromme med støbte reifter, hvis det skulle gøre en forskel).

- Og jeg synes at hvis jeg får stemt min gulvtom så den lyder godt, når den står "frit", så lyder den også godt når tasken smides på. Der er givetvis en forskel i lyden, hvis man lytter efter det, men jeg hører/bemærker det ikke når "musikken spiller".

Måske andre trommer med tyndere kedler og andre typer reifer er mere sensitive over for en sådan påvirkning.

Bare min umiddelbare erfaring. Jeg havde nemlig samme bekymring da jeg anskaffede mig tasken, men har ikke tænkt over det siden, og den har nu fast plads på gulvtommen.

Posted (edited)

Jo hvis den hænger tungt mod siden så kan det dæmpe trommen lidt

Min hænger i snørebånd (Jo jo!) og mine gt's hælder en smule så den rører ikke kedlen.. Så fungerer det

Ellers stiller jeg den ofte op ad en monitor.. Har altid 1-2 sæt ekstra stikker siddende i en holder på hihatten eller lignende sted..

Edited by henrikrathje
  • 1 month later...
Posted

Peter Erskine har faktisk designet en stiktaske der kan stå selv. Netop fordi han syntes at det gik ud over lyden, når stikposen hang på gulv tommen.

Mvh Peter S.