Nybegynder Hjælp Til Sang

Xonne

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg er forholdsvis ny på tønderne(2 år) og er lige startet i et band, hvor vi skal have lavet en liste med sange vi skal starte med. Hovedsageligt sange man kunne spille til en fest, noget som man kan synge med på.

Det gik også meget godt med at finde sange vi alle kunne magte, pånær lige en enkelt.

Både guitarist og bassist vil gerne spille Danseorkestret - kom tilbage nu.

https://www.youtube.com/watch?v=a-ut7eyCBL4

Jeg har lyttet til denne sang og forsøgt at spille den, men jeg kan simpelthen ikke ramme den. Jeg har forsøgt at nøjes med at spille lilletrommen for at finde rytmen, men jeg kan ikke holde den takt. Det kan være den bare er for "svær" for mig, den lyder bare ikke så svær.

Er der nogen der ved hvor hurtig den er og hvad takt den kører i? Evt nogle der har noder/tabs liggende digitalt?

Rytmen i "Kom tilbage nu" er en to-takters 4/4-dels rytme i double time tempo 224.

I begge takter kører hi-hat´en på alle fire fjerdedele og lilletromme på "2" og "4".

I første takt spiller stortrommen "1" "3" og "4og".

I anden takt spiller den på "1og" og "3" - mener jeg.

Giver det mening :D

Ta' den i tre læringstrin.

Trin 1) Glem ekstraslagene med stortrommen. Hihat på 1-2-3-4, stortromme på 1-3 og lilletromme på 2-4. Start langsomt og få det helt på linje før du hæver tempo en anelse.

Trin 2) Glem lilletrommen. Hihat og stortromme som beskrevet af Rene. Laaangsomt og hæv først tempo når den sidder helt præcist.

Trin 3) Gæt! :)

Rytmen i "Kom tilbage nu" er en to-takters 4/4-dels rytme i double time tempo 224.

I begge takter kører hi-hat´en på alle fire fjerdedele og lilletromme på "2" og "4".

I første takt spiller stortrommen "1" "3" og "4og".

I anden takt spiller den på "1og" og "3" - mener jeg.

Giver det mening :D

Som jeg læser det, så kommer der 4 st slag i træk. På "4og" og på "1og" altså "4og1og"... Der det rigtigt? Synes da kun (har ikke lyttet for nyligt indrømmet) at der kommer dobbeltslag og ikke quadrupleslag.

Måske jeg misforstår.

Mange tak for alle svarene! Selve rytmen som er vist i noderne er jo nemt nok at spille selv for mig.

Der hvor problemet så opstår er de 220BPM :argh: Men det skal helt sikkert trænes og det er også derfor jeg ikke har kunne ramme den. Har aldrig spillet noget så hurtigt tror jeg ikk.

• 1 month later...

Det skal nok komme...

Meeeeen jeg skal lige høre, du spiller kun 4.dele på hihatten ik?

En god ide er altid at splitte beatet op og evt kun spille hh og sd, dernæst bd og sd, så bd og hh og så sætte det sammen , så kan man ofte identificere hvor et evt problem ligger.

Jep jeg spiller kun 4.dele på hatten. Jeg flytter mig hurtigere nu hvor beatet begynder at sidde der kan jeg mærke.

Jeg har her til aften præsteret at holde beatet imens jeg hørte sangen i omkring 40 sek før jeg blev smidt af, så mon ikke det kommer lige så stille.