Gretsch Us Custom

Gandrum
 Share

Recommended Posts

Hej TS'er

Jeg har en gang hørt, at Gretsch US Custom trommerne ikke er af den samme gode kvalitet efter skiftet til det 20. århundrede.

Kan nogen be- eller afkræfte dette? ;-)

Kan ikke huske den præcise begrundelse, men tænker at det måske har noget med kedlerne at gøre.

/Gandrum

.... den har været vendt rigtigt mange gange, både herinde og ude på div. fora.

Jasper-kedler, Keller-kedler, kvalitet af træ, hvilke maskiner der er brugt, kval./vægt af hardware etc.

Det er måske et religions-agtigt spørgsmål... jeg har næsten kun 80'er trommer - enkelte fra 70'erne og 90'erne - nok et tilfælde, så har egentligt ikke så megen erfaring med de nyere us custom, har kun en enkelt stortromme, men ved sku ikke hvor stor forskellen egentligt er...

På mange af de ældre er der en forskel på kanterne fra tromme til tromme - kunne vist bestilles med rund kant, men de kan også være påvirket af spil og være rettet til af folk undervejs.

Jeg syntes dog umiddelbart, at lyden har lidt mere "varme" og mellemtone i de ældre trommer - hvor de nye måske lyder lidt mere som andre gode ahorn sæt med støbte reifer.

Mange herinde kan sikkert fortælle meget mere - og ved mere, men skind og stemning betyder en meget stor del af den lyd, som dine trommer har.

Hygge

Jens

Edited by JBJ

Jeg betragter mig selv som rigtig god kender af Gretsch, og har gjort den relative simple betragtning at nyere Gretsch lyder mere moderne, end ældre. Om det er godt eller skidt, er jo op til den enkelte. Men jeg har alt fra 70-80 i Us, et New Classic limited, og har spillet på mange Renown og de lyder alle sammen mega-fedt, og er nemme at arbejde med. Der ligger jo rigtig meget af lyden i valg af skind, samt stemning! Blot mine two cents....

• 3 weeks later...

Hej TS'er

Jeg har en gang hørt, at Gretsch US Custom trommerne ikke er af den samme gode kvalitet efter skiftet til det 20. århundrede.

.........

/Gandrum

Hey Drenge.

Skiftet til det 20. århundrede skete nytårsaften år 1899. Jeg tror ikke at Gretsch ville have været så populært et mærke, hvis deres kvalitet var for nedadgående allerede i 1900 tallet (som er det 20. århundrede).

Hvad der så er sket ved overgangen til det 21. århundrede, som vi er i nu, skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Jeg har stort set ikke handlet trommer, siden jeg sidst i det 20 århundrede - nærmere betegnet i 1984 - købte mit Gretsch US Custom trommesæt, med walnut finish og i størrelserne 20, 14, 12, 10 og 14.

Catch up with time, or time catches up with you ;-) ;-)

Rock on!!

Peter S.

Hey Drenge.

Skiftet til det 20. århundrede skete nytårsaften år 1899. Jeg tror ikke at Gretsch ville have været så populært et mærke, hvis deres kvalitet var for nedadgående allerede i 1900 tallet (som er det 20. århundrede).

Hvad der så er sket ved overgangen til det 21. århundrede, som vi er i nu, skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Jeg har stort set ikke handlet trommer, siden jeg sidst i det 20 århundrede - nærmere betegnet i 1984 - købte mit Gretsch US Custom trommesæt, med walnut finish og i størrelserne 20, 14, 12, 10 og 14.

Catch up with time, or time catches up with you ;-) ;-)

Rock on!!

Peter S.

Hehe - godt spottet! :-)

Jeg har jo mit 2008 Gretsch USA Custom, som jeg er sindssygt glad for. For mig at høre er der ingen forskel i lyden, udover den tilspillede lyd man selvfølgelig får med årene. Mit sæt har præcis den klassiske Gretsch-lyd, jeg elsker! :tu::-)

Jeg har på et tidspunkt været med til at lave en blindtest med Gretschtrommer. Idéen udsprang af, at vi syntes, at de helt sprit nye Renown lød utroligt meget som USA modellerne.

Vi havde en Jasper fra start 80'erne, en ny Gretsch USA, en Renown og en 1957 round badge alle 12" x 8". Alle havde remo coated ambassador på begge sider, stemt så ens som muligt og monteret på RIMS i samme type stativ, samme vinkel og samme højde o.s.v. o.s.v.

Der var nok ca. 20 testpersoner, der alle fik lov til at slå på alle trommerne fra lavt til højt og ellers som de havde lyst til. Derefter skulle der gættes, hvad var hvad...

Ingen - INGEN!!! kunne høre forskel på de tre nyeste. Alle kunne høre RB'en lød anderledes og kunne mærke var anderledes at slå på. Den har ingen lufthul, men der er fire små huller fra tambeslaget, det tror jeg var det, der fik den til at skille sig så meget ud fra de andre.

Jeg siger ikke, at der ikke er forskel, men at den er så uendelig lille at andre faktorer spiller en væsenlig større rolle for lyden af det ene eller andet Gretschsæt end kedlens materiale og oprindelsesadresse.

De mest afgørrende er: Støbte reifer, keddeltykkelse, kanter, ophæng, lufthul og allermest skind og stemning.

Dertil kommer akustik, stikker, humør, forudindtagethed, mængden af indtaget kaffe og farve på

trommerne og selvfølgelig vejret ;-)

Guest jon petersen

Træsorten kommer langt nede på listen.

I Copelands test kan det have betydet noget, hvis RB´en havde runde eller halvrunde kanter.

Jon