Gandrum Posted October 9, 2015 Posted October 9, 2015 Hej TS'er Jeg har længe tænkt over hvordan sådan en top session trommeslager som Dennis Chambers - som eftersigende ikke har nogen musikuddannelse og af samme årsag heller ikke skuille være nodelæser - kan lærer at spille det musik han bliver præsenteret for Jeg mener, at han vel nærmest er autodidakt på sit instrument, så hvordan pokker bærer han sig ad med spille al det der hardcore fusion som han nok er mest kendt for. Det er jo ofte tonsvis af odd times, advancerede breaks osv. Nogen der kan løse gåden? /Gandrum
Gandrum Posted October 9, 2015 Author Posted October 9, 2015 Spørgsmået er faktisk vel ment... Er selvfølgelig godt klar over, at DC har kæmpe øre og et talent som er misundelsesværdigt for de fleste, men alligevel.... Hvordan bærer han sig ad med at memorisere musik af den kaliber som når han spiller med fx John McLaughlin, The Brecker Brothers, John Scofield ... ect. ect.
VistiLoevbakke Posted October 9, 2015 Posted October 9, 2015 Nu vil jeg på ingen måde sige jeg er i nærheden af så dygtig som Chambers, men jeg spiller (næsten) heller aldrig efter noder, men lærer alt musik uden ad. Jeg tror det handler om at lytte til og derigennem kende musikken - så bliver breaks, hits, odd-times, frasering, dynamik osv. ligesom naturlige som hvis du skulle synge en sang - det bliver en del af rytmegruppens 'melodi' om man vil (på mangel af bedre ord). Så det er bare at øve og vænne sig til det! (i hvert fald efter min egen oplevelse (: )
Gandrum Posted October 9, 2015 Author Posted October 9, 2015 Nu vil jeg på ingen måde sige jeg er i nærheden af så dygtig som Chambers, men jeg spiller (næsten) heller aldrig efter noder, men lærer alt musik uden ad. Jeg tror det handler om at lytte til og derigennem kende musikken - så bliver breaks, hits, odd-times, frasering, dynamik osv. ligesom naturlige som hvis du skulle synge en sang - det bliver en del af rytmegruppens 'melodi' om man vil (på mangel af bedre ord). Så det er bare at øve og vænne sig til det! (i hvert fald efter min egen oplevelse (: ) Tak for dine input, men jeg savner mere svaret på hvordan DC barbere den ged? Han er jo involveret i utrolig mange projekter med de helt store kanoner i branchen. Dvs. ud og ind af diverse studier + turne livet. Hvornår skulle det være muligt at tage en øve session eller tjekke musikken ud, når han ikke har andet end ørene til hjælp....?
Hasse Tang Posted October 9, 2015 Posted October 9, 2015 Selv om man ikke kan læse noder kan man jo godt skrive former ned, hvornår der kommer breaks mv. Phil Collins læser heller ikke noder, så han opfandt sit eget system da han turnerede med sit big band. Og lur mig om den gode Dennis ikke også optager øvningen og/ eller får demoer inden et nyt projekt. Generelt er det en god idé at bruge flest mulige hukommelser til at huske sange - den visuelle (noder e.l), den auditive (ørerne), den relative (mit udtryk, primært mindet på rytmer: hvad kommer før/efter hvad), den sproglige (fx nedskrive form med ord), sammenligning med andre numre etc etc. - find selv på flere... Jo flere sanser du involverer, desto lettere er det at huske stoffet, uanset fagområdet. Det er derfor boglig viden nogle gange er så flygtig - man bruger typisk kun én eller få sanser/hukommelser. Det er i hvert fald mit, og i et vist omfang hjerneforskningens, bud...
henrikrathje Posted October 10, 2015 Posted October 10, 2015 Træning. Gode ører.. God til at huske fraser.. God teknik som kan oversætte hvad han hører direkte til trommer.. uden at tænke. Da jeg spillede mest aktivt kunne jeg huske et nummer 98% uden ad 2-3 gang jeg hørte det... Tror ikke den er længere.
Bertram Posted October 19, 2015 Posted October 19, 2015 Vi må gå ud fra at en som Dennis Chambers nærmest ikke foretager sig andet end at spille de numre han skal spille live og i studie. Han må have forholdsvis begrænset tid til meget andet. Det handler også om at hjælpe hinanden på scenen. Kommunikation, øjenkontakt osv. er super, hvis man skal lande nogle svære passager eller lign.
Recommended Posts