Bonham's Arme

søs
 Share

Recommended Posts

Hej - og go' jul!

I denne juletid har man jo bedre tid til at nørde trommer og - ikke mindst - slagere. Tilfældigvis så jeg dette klip på fjæsen:

https://www.youtube.com/watch?v=CM8urU11sHY&index=3&list=PLVIFFRnYOBxri-A1OfIyUsFCTeW3JvuIb

Det har fået mig til at erindre, at da jeg i sin tid (slut-70'erne) fik lidt undervisning i tromme-teknik, var et af rådene, at man for at spare så meget på kræfterne som muligt kun brugte håndled og - så vidt muligt - ikke albue- og skulder-led. Dette fordi det er mere energi-krævende - og begrænser hurtigheden - hvis man bruger albue-/skulder- led.

Klippet foroven vidner dog om, at man sagtens kan være både hurtig - spille røven ud af bukserne- og samtidig bruge albue-/skulder-led. Men det må være meget energi-krævende, så "the man" må have været godt træt efter en sådan performance.

Måske har det osse noget at gøre med, at dengang SKULLE man spille højt - og dermed bruge hele armen - for at kunne høres. Hvorimod man i dag oftest miker alt på trommesættet op og har store pa-anlæg, og det derfor ikke er nødvendigt at være hårdt-slående ... hvilket jo er dejligt for mig, som ikke behersker den hårdt-slående teknik ...

Hvordan ser jeres teknik ud?

Edited by søs

Selv god jul :)

Har også lært at bruge håndled (trad grip). Armene kun til at flytte håndledet det rigtige sted hen. Fødderne fladt på pedalerne.

Lærte senere at bruge underarme + håndled m. matched grip hvor tommelfinger bruges til delvist at låse stikkerne. Kun fodballen på pedalerne, da man bruger benet i stedet for foden på stortromme og hihat - noget højere lyd.

Fordelen ved to teknikker er at man bruger ledene i en lidt anden vinkel og dermed kan holde længere og muligvis undgå seneskinnehinde problemer.

I dag bruger jeg mest håndled og trad grip men ben i stedet for fødder på pedalerne.