Helbred Og Teknik

nikj_dk

Recommended Posts

Hej trommeslagere,

Jeg vil gerne have noget input til følgende:

Jeg spiller udelukkende på Roland V-drums, og har følgende problem. Jeg har smerter i knæ og fødder, og mit motionsløb er blevet rigtig dårligt.

Jeg har øvet meget, dvs. ofte en time dagligt på V-drums, og op til tre timer hver torsdag med bandet.

Jeg skal på ski i uge 7, og for at få en god oplevelse, så jeg har ikke spillet siden den 28. december 2015, og har fået det betydeligt bedre, faktisk væsentligt bedre. Samtidig går jeg til en fysioterapeut.

Er der nogen der har oplevet det samme? F.eks. kan jeg huske at da Simmons trommerne blev lanceret, var der nogen der klagede over at de var ubehagelige at spille på. (Jeg er 62 år, og kan huske meget. :-) Min første plade var Mr. Postman med Beatles, vist nok købt i 1963).

Jeg har kæmpet meget med teknik, og har desværre prøvet at bruge grovmotorik, og først sent indset at det er finmotorikken der skal bruges. Det går efterhånden godt med hænderne, men jeg tænker at jeg "banker" stortrommenkøllen ind i trommen, og det svarer til at tage rigtig godt fat i stikken, og så slå til - og det giver smerter og problemer i hænder og arme. Jeg rebounder med stortromme, men måske ikke altid, f.eks. når jeg spiller "four on the floor".

Måske det ville være godt med en underviser der kunne coache mig, er der nogen i Københavns området der har ledige tider?

Alle inputs modtages gerne! :-)

Ellers godt nytår til jer alle!

Niels P.

Hej Niels.

Jeg har ligesom dig porre-knæ. Jeg har tidligere oplevet smerter i knæer når jeg har spillet hurtigt, da jeg så roterer mine fødder og underben. Dette vrider i knæene.

Kommer du til at dreje underbenet når du f.eks. laver dobbeltslag eller når du spiller hurtigt?

Mvh Jacob

Ligesom Niels øver jeg overvejende på Rolands V-drums (ca. 1 time pr. dag). Jeg oplever dog ikke problemer her, da man ikke behøver slå ret hårdt på BD (og andre pads) på et el-sæt for at få lyd, og evt. extra BD-slag bemærkes ikke her (forklaring nedenfor).

Jeg slapper godt af i fod og hånd, når jeg spiller el-trommer (har mesh-skind på snare og tammer - og løs-hængende hihat og bækkener, der giver efter ved slag).

Mit problem kommer, når jeg spiller akustisk sæt. Jeg har gennem længere tid øvet mig på at lade stortromme-køllen slippe skindet, da jeg oplever, der kan komme små bitte extra-slag, hvis jeg lader køllen hvile mod skindet (jeg HAR hul i frontskind).

Når jeg lader køllen slippe skindet, anstrenger jeg muskler i lår og underben unødigt (som åbenbart hæver), og jeg oplever, at en nerve (iskias ..?) i benet bliver irriteret/klemt. Det kan mærkes helt fra røven og ned til hælen, og gør forbandet ondt.

Det er min læge, der har fortalt ovenstående - han siger, jeg skal trænes af en fysio-terapeut. Det prøver jeg så .... og har så samtidig næsten måttet opgive at lade køllen slippe skindet - pis os' ..!

Hej,

@jacob: Jeg er ikke helt sikker på om jeg drejer i underbenet og/eller ankel når jeg laver dobbeltslag. Jeg hælder mere til at jeg fikserer det øverste af benet, så jeg netop ikke er "loose" Jeg spiller både flat foot og løftet hæl.

Måske jeg ikke slapper nok af i hofte/ben/fødder. Jeg har en (fiks) idé om at det handler om at optræne en meget specifik muskel kontrol. F.eks. viste Peter Suwalski mig en øvelse hvor jeg slog 8. dele med en hånd. Jeg skulle så skifte mellem håndled og fingre, og når det var håndled, skifte mellem at klemme stokken så der ikke var rebound, og holde løst på stokken så den reboundede. Måske der findes en lignende øvelse til stortromme?

@søren: Som du skriver, behøves der ikke megen power for at spille på V-drums, og jeg spiller nok for hårdt.

Men der er masser af dygtige trommeslagere der lader køllen blive på skindet, så det måske det er ok? Men jeg kan godt forestille mig at hvis man vil spille 18" med lang efterklang, er man nødt til at rebounde med køllen.

Hvis du mener at skifte stortromme til venstre ben og hihat til højre ben - har jeg forsøgt dette.

Ganske vist gjorde jeg det modsat, da jeg er ventrehåndet/fodet og har trommesættet opsat spejlvendt. Det gjorde jeg fordi, jeg gerne ville "lære" at spille på trommesæt, der er opsat af en højre-håndet. Efter at have forsøgt dette i godt et år, gav jeg op.

Jeg ku' sa.me ikke få min venstre fod til at betjene hihatten ordentlig (bruger ofte hihat-fod i en slags modtakt - og til "disco-rytmer") ... højre fod på stortrommen gik så nogenlunde.

Har du lagt mærke til om du spænder i lænden når du spiller? Eller om du læner dig forover eller bagover? Spændinger forplanter sig som regel, både oppefra og ned og omvendt. En uhensigtsmæssig positur kan give nogle grimmer spændinger fra kæben og helt ud i tæerne…

Prøv at mærke efter spændinger når du spiller - alt hvad du kan finde i kroppen.

Du kan også prøve at filme dig selv mens du spiller, både i fuld figur og dine ben. Evt. uden lange bukser på, så du bedre kan se hvordan de arbejder.

Det med benene er vanskeligt fordi både skal spille og hjælpe med balancen, og så fordi vi som trommeslagere typisk er meget mere opmærksomme på vores hænder…

Selv har jeg haft rigtig gode erfaringer med at lave afspændingsøvelser inden jeg spiller.

Sæt dig bag trommerne, og prøv at gennemgå hele kroppen del for del, og fokusér på at slappe mest muligt af i alle lemmer (uden at falde af stolen). Prøv at fastholde det fokus mens du spiller nogle enkelte slag med hænder og fødder. Og stop så. Hold en pause hvor du rejser dig fra trommerne, og gør det så igen. Det behøver ikke at lyde af noget i første omgang, pointen er at lære at forblive afspændt uanset hvad du foretager dig på trommerne. Hvilket så også betyder at det er en tilstand du skal genskabe her eneste gang du øver hvis det skal virke på sigt. Alt skal derfor øves i den tilstand. Og jo, det kan godt lade sig gøre at spille uden spændinger…

Hvis alt det giver mening kan du prøve at låne eller købe Kenny Werners "Effortless Mastery", som indeholder nogle tilsvarende øvelser. Bogen handler egentlig mest om de mentale aspekter af at spille, men rummer altså også nogle ret simple, men meget effektive, meditationslignende øvelser i at lære at spille afslappet. Og nej, jeg får ingen avance :hmm:

Jeg har brugt megen tid på den slags selv, og underviser også gerne i det. Jeg er dog hverken fysioterapeut, alexander-teknik-ekspert eller sådan noget. Jeg har bare brugt megen tid på det og fundet nogle svar undervejs, som jeg gerne deler ud af.

@søren: ok, taget til efterretning. Har også spurgt andre musikere, og de melder generelt at det er en dårlig idé at bytte rundt på lemmer (lyder sjovt! :gross: ). Men jeg mener at have hørt at Billy Cobham har eksperimenteret med det. Han spiller hh og ride med venstre hånd - på et højrevendt sæt. Jeg er dog ikke nogen Billy Cobham. :tu:

@hasse: ser ud som om du bor i nærheden af mig, og det du skriver lyder interessant. Sender en pm.

• 2 weeks later...

Måske jeg ikke slapper nok af i hofte/ben/fødder. Jeg har en (fiks) idé om at det handler om at optræne en meget specifik muskel kontrol. F.eks. viste Peter Suwalski mig en øvelse hvor jeg slog 8. dele med en hånd. Jeg skulle så skifte mellem håndled og fingre, og når det var håndled, skifte mellem at klemme stokken så der ikke var rebound, og holde løst på stokken så den reboundede. Måske der findes en lignende øvelse til stortromme?

Hej Niels. Tak for at nævne mig her i tråden. En lille korrektion vedr. det jeg viste dig: Rebound kan oversættes som "Tilbageslag". Det er det stikken gør i forhold til skindet. Med mindre at man presser stikken ned i skindet, så rebounder den altid, når man slår.

Det er rigtigt, at jeg plejer at vise mine elever tre måder hvorpå hånden kan absorbere rebounden/tilbageslaget.

Når man slår med stikken, sker det med en kombination af leddene i albuen, håndleddet og fingrene.

Ideelt set svinger stikken i et hængsel mellem tommel og pegefinger. Det kan man træne, ved at gøre håndleddet stift og lade de øvrige fingre følge stikkens bevægelse, når den bevæger sig i hængslet.

Hvis man ønsker at træne håndleddet, kan man eksperimentere med at holde stramt om stikken, så hængslet flyttes op i håndleddet. Det er en smule farligt, da det så er håndleddet der absorberer energien i rebounden. Så det er mest tænkt som en bevidstgørende øvelse, der gør at man selv kan bestemme hvilke dele af armen man vil bruge, når der slås.

Den tredje måde jeg viser, går såmænd blot ud på, at lade kroppen spille selv, og blot iagttage om det føles godt, uden at du begynder at ændre bevidst på tingene.

Nu er dette jo en tråd om fodteknik. Så undskyld for off-topic :-).

Men selvfølgelig findes der tilsvarende øvelser for fødderne.

Du kan f.eks. tage udgangs punkt i Stone killer øvelsen.

Spil f.eks. ||: BBBB LLLL :|| x 20

Der efter ||: BBBB BBBB LLLL LLLL :|| x 20 osv.

Spil jævnt og roligt, med hælen nede. Køllen skal selvfølgelig rebounde hvergang. Det handler ikke om speed eller volumen. Men om at træne afslappede muskelbevægelser. Du kan evt. lade højre hånd spille med på alle underdelingerne for at stabilisere tempoet.

Senere kan du evt. spille øvelsen med høj fodstilling eller heel/toe bevægelsen. Steve Smith har en øvelse, hvor han veksler i mellem de tre teknikker

Du er selvfølgelig velkommen til at besøge mig igen, og få uddybet tingene i endnu en time.

Ahi na' ma'

Peter S.

Edited by conguero
  • Upvote 1

Hej Niels.

Det er nogle rigtig gode inputs her - mit helt klart bedste råd er at få en underviser. Det ser også ud til dig og Hasse er ved at finde ud af :-)

Der sker så mange små ting i hænder og fødder, når man spiller, og det er nemt at overse små spændinger - det skal man tillære sig at være opmærksom på. Og her er en observerende lærer nok den bedste/hurtigste/nemmeste måde. Det er ikke helt ligeså nemt at læse sig til (på trods af de mange gode pointer her).

Så find dig en god lærer og lær at slappe af når du spiller, så skal du nok blive smertefri uden du behøver at stoppe med trommeriet ;-)