Leo Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Jeg var egentligt hold op med at købe lilletrommer for 5 år siden, da jeg fandt den store kærlighed i en Mapex Black Panther prototype fra 97 uden navn, 14x5" alu og tung som et ondt år. Alt er efterhånden rustet på den efter 100-vis af jobs rundt i verden, og den lyder stadig guddommelig. MEN så var det jo at den kære Nimbas' ting blev bortauktioneret for kort tid siden. Blandt godterne var en uboret og smuk, blå 14x6½" akrylkeddel med indstøbt sparkle. Som uddannet snedker havde jeg stadig til gode at prøve at bygge trommer selv trods det altid har været min drøm, så da chancen bød sig, kunne jeg ikke lade være. Jeg gik den sikre og ukreative vej og bestilte tube lugs, Trick strainer og S-hoops hos stdrums. Siden skulle det vise sig at akryl er et bøvlet materiale at bore i, da det splintrer som glas. Men efter råd fra den lokale trælast, fandt jeg ud af at bore 2mm guidehuller med HSS bor, og så bore ud med et skarpt murbor. Snare bed skulle lige files af 3 omgange, da jeg gik forsigtigt til værks (endte på ca 3mm). Og det krævede en ordenlig bred bed at få min 42-strenget seiding til at ligge perfekt. Nå, men nu er den samlet og hold da kæft hvor er der meget lyd i. Den har en meget ren og markant dyb mellemtone og den kan stemmes meget dybt og meget højt. Den har nærmest indbygget kompressor, i og med at ghost notes føles (næsten) lige så høje i volumen som rimshots. Den har et lufthul på hver side. Til gengæld ved jeg ikke om S-hoop på seidingsiden er en god idé, da den indadvendende flange er meget tæt på at røre skindet ved maksimal tension. Det er måske ikke et problem i virkeligheden - jeg synes bare det ser lidt skummelt ud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pickle Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Den ser virkelig godt ud! Tillykke med den, men flere, og større, billeder tak Nu har jeg ikke erfaring med at bore i glas, men et murbor? Nogen idé om hvorfor det er bedst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted January 14, 2016 Share Posted January 14, 2016 Smukt!.. Det vile glæde Nimbas! Ja jeg undrer mig også over det murbor??.. Det er da ret anmassende i sin måde at bore på? Et guide bor og så et hurtigt løbende HSS med titanium belægning burde da gå ok? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted January 14, 2016 Author Share Posted January 14, 2016 (edited) Grunden er, at et skarpt bor som skærer i materialet, får akrylen til at splintre fordi det er så hårdt men porøst et materiale. Et murbor (eller et dyrere trinbor, som anbefales af pros) slider sig i stedet igennem og laver støv/flager frem for spåner. Det glider i øvrigt lige igennem. Det er overhovedet ikke besværligt. Edited January 14, 2016 by Leo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted January 14, 2016 Author Share Posted January 14, 2016 Og tak prøver at skyde flere billeder næste gang jeg er i øveren i dagslys. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pickle Posted January 14, 2016 Share Posted January 14, 2016 Grunden er, at et skarpt bor som skærer i materialet, får akrylen til at splintre fordi det er så hårdt men porøst et materiale. Et murbor (eller et dyrere trinbor, som anbefales af pros) slider sig i stedet igennem og laver støv/flager frem for spåner. Det glider i øvrigt lige igennem. Det er overhovedet ikke besværligt. Ja, det giver jo god mening, at det er bedre at slide sig igennem, end at have noget der griber fat i materialet og vrider det. Godt ser det ud i hvert fald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Eriksen Posted January 14, 2016 Share Posted January 14, 2016 Den er sq blevet flot. Tillykke med den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 14, 2016 Share Posted January 14, 2016 Jeg skal ha' briller! Læste Hjemmebygget Aprilsnar... tillykke med trommen, i øvrigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted January 14, 2016 Share Posted January 14, 2016 (edited) Ja, det giver jo god mening, at det er bedre at slide sig igennem, end at have noget der griber fat i materialet og vrider det. Godt ser det ud i hvert fald. det er dog begrænset hvor meget det spåner fra et HSS metal bor?... hm.. tja.. jeg borede i hvert fald med HSS titanium bor på den eneste acryl snare jeg har boret i.. det gik fint nok... kan det have noget at gøre med hastigheden af boret? Jeg brugte 800 O/m eller også var jeg bare heldig :-s.. må ski lige prøve igen snart på en test kedel.. nok godt at teste så jeg er sikker på hvad der dur næste gang! tak for input! Edited January 14, 2016 by henrikrathje Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted January 14, 2016 Share Posted January 14, 2016 Kan se de "kloge" anbefaler uni-bit bor... må testes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted January 14, 2016 Author Share Posted January 14, 2016 Måske er der forskel på akryl? Hvis du bruger søjleboremaskine, er det nok nemmere, men jeg kørte i hvert fald i frihånd. Jep, det var sådan et trinbor jeg mente. Men de koster omkring 200-300 kontra et 6mm murbor, man alligevel har liggende heldigvis skulle disse lugs bruge 6mm huller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamselv Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Når man borer i plastik generelt er det en god ide at bruge et "sløvt" bor, da et skarpt bor, når det tager en spån, vil forsøge at fortsætte retningen skæret har. Derfor vil man med et skarpt bor, af og til opleve at det trækker sig hele vejen igennem emnet uden at lave et rundt hul, men bare sætter sig uhjælpeligt fast når skæret ikke er længere. Man kan så nogen gange med vold dreje boret en halv omgang mere så der bliver et hul, men det vil aldrig blive rundt. Lige netop akryl er så fantastisk indrettet, at det vil flække hvis dette sker. Andre typer plast er ikke så sarte, men man ved det for det meste først nå det er for sent. Skal man bore dybt i plastik er det meget vigtigt at køle (WD40 er fint), og hele tiden få spånerne væk , da de ellers vil smælte sig fast omkring boret, og ødelægge indersiden af hullet. Skal man bruge skæve mål som 4,2mm og lignende kan man købe bor til at bore i messing med, da de har stort set de samme egenskaber som et HSS man har slebet fladt på skæret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now