Hjemmebygget Akrylsnare


Leo
 Share

Recommended Posts

Jeg var egentligt hold op med at købe lilletrommer for 5 år siden, da jeg fandt den store kærlighed i en Mapex Black Panther prototype fra 97 uden navn, 14x5" alu og tung som et ondt år. Alt er efterhånden rustet på den efter 100-vis af jobs rundt i verden, og den lyder stadig guddommelig.

 

MEN så var det jo at den kære Nimbas' ting blev bortauktioneret for kort tid siden. Blandt godterne var en uboret og smuk, blå 14x6½" akrylkeddel med indstøbt sparkle. Som uddannet snedker havde jeg stadig til gode at prøve at bygge trommer selv trods det altid har været min drøm, så da chancen bød sig, kunne jeg ikke lade være.

 

Jeg gik den sikre og ukreative vej og bestilte tube lugs, Trick strainer og S-hoops hos stdrums.

Siden skulle det vise sig at akryl er et bøvlet materiale at bore i, da det splintrer som glas. Men efter råd fra den lokale trælast, fandt jeg ud af at bore 2mm guidehuller med HSS bor, og så bore ud med et skarpt murbor.

Snare bed skulle lige files af 3 omgange, da jeg gik forsigtigt til værks (endte på ca 3mm). Og det krævede en ordenlig bred bed at få min 42-strenget seiding til at ligge perfekt.

 

Nå, men nu er den samlet og hold da kæft hvor er der meget lyd i. Den har en meget ren og markant dyb mellemtone og den kan stemmes meget dybt og meget højt. Den har nærmest indbygget kompressor, i og med at ghost notes føles (næsten) lige så høje i volumen som rimshots. Den har et lufthul på hver side.

Til gengæld ved jeg ikke om S-hoop på seidingsiden er en god idé, da den indadvendende flange er meget tæt på at røre skindet ved maksimal tension. Det er måske ikke et problem i virkeligheden - jeg synes bare det ser lidt skummelt ud.

 

Akryl.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Grunden er, at et skarpt bor som skærer i materialet, får akrylen til at splintre fordi det er så hårdt men porøst et materiale. Et murbor (eller et dyrere trinbor, som anbefales af pros) slider sig i stedet igennem og laver støv/flager frem for spåner.

Det glider i øvrigt lige igennem. Det er overhovedet ikke besværligt.

Edited by Leo
Link to comment
Share on other sites

Grunden er, at et skarpt bor som skærer i materialet, får akrylen til at splintre fordi det er så hårdt men porøst et materiale. Et murbor (eller et dyrere trinbor, som anbefales af pros) slider sig i stedet igennem og laver støv/flager frem for spåner.

Det glider i øvrigt lige igennem. Det er overhovedet ikke besværligt.

Ja, det giver jo god mening, at det er bedre at slide sig igennem, end at have noget der griber fat i materialet og vrider det.

 

Godt ser det ud i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det giver jo god mening, at det er bedre at slide sig igennem, end at have noget der griber fat i materialet og vrider det.

 

Godt ser det ud i hvert fald.

 

det er dog begrænset hvor meget det spåner fra et HSS metal bor?... hm.. tja.. jeg borede i hvert fald med HSS titanium bor på den eneste acryl snare jeg har boret i.. det gik fint nok... kan det have noget at gøre med hastigheden af boret? Jeg brugte 800 O/m

 

eller også var jeg bare heldig :-s.. må ski lige prøve igen snart på en test kedel.. nok godt at teste så jeg er sikker på hvad der dur næste gang!

 

tak for input!

Edited by henrikrathje
Link to comment
Share on other sites

Måske er der forskel på akryl? Hvis du bruger søjleboremaskine, er det nok nemmere, men jeg kørte i hvert fald i frihånd.

Jep, det var sådan et trinbor jeg mente. Men de koster omkring 200-300 kontra et 6mm murbor, man alligevel har liggende :) heldigvis skulle disse lugs bruge 6mm huller.

Link to comment
Share on other sites

Når man borer i plastik generelt er det en god ide at bruge et "sløvt" bor, da et skarpt bor, når det tager en spån, vil forsøge at fortsætte retningen skæret har. Derfor vil man med et skarpt bor, af og til opleve at det trækker sig hele vejen igennem emnet uden at lave et rundt hul, men bare sætter sig uhjælpeligt fast når skæret ikke er længere. Man kan så nogen gange med vold dreje boret en halv omgang mere så der bliver et hul, men det vil aldrig blive rundt.

Lige netop akryl er så fantastisk indrettet, at det vil flække hvis dette sker.

Andre typer plast er ikke så sarte, men man ved det for det meste først nå det er for sent.

Skal man bore dybt i plastik er det meget vigtigt at køle (WD40 er fint), og hele tiden få spånerne væk , da de ellers vil smælte sig fast omkring boret, og ødelægge indersiden af hullet.

Skal man bruge skæve mål som 4,2mm og lignende kan man købe bor til at bore i messing med, da de har stort set de samme egenskaber som et HSS man har slebet fladt på skæret.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share