Rathje Custom Walnut Wonder


Recommended Posts

Tiden er oprunden!

 

Som tidligere annonceret, har jeg endeligt fået sat gang i projekt 'Rathje Custom WonderSnare'.

 

Kedeltankerne var mange, så efter en søgning dybt i snedkersønssjælen, faldt valget på en 14x6,5 kedel i 10 lags blanding mellem den kendte ahorn og den umanerligt smukke valnød + ahorn rerings.

 

Ønsket er en tromme med stor sensitivitet og veldefineret seidingrespons. Et solidt crack og en fyldig krop... Ejer og tromme skulle jo gerne matche! :-)

 

Kedlen blev bestilt primo december, og efter en mindre papkassekrise udløst af vesteuropæiske nedbørsoverskud i producentens kælderregioner, ankom den rå kedel primo uge 4. HURRA!

 

I er blevet sat procesbilleder i udsigt, så her er det første skud af den rå kedel, inden Henrik går i gang...

 

Finishen bliver Henriks umanerligt flotte satin oil poleret med ståluld og hestehårsbørste efter en slibning til korn 400. :tu:

 

Lugs bliver 2x10 vintage Gretsch tom-lugs. Strainer er en Trick GS007 i chrom. Reiferne skal være Henriks anbefalede sticksaver hoops.

 

Kanter og snarebed kan Henrik jo byde ind med info omkring, når hans hjerne har færdigprocesseret mine ønsker til gradtal og apexplacering. :hmm:

 

Jeg kan se på den kedel med den bedste mavefornemmelse som resultat.....all day long!

 

Rathje%20Custom_raw%20shell_2_zpsrll27lt

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Den er super fin. Tillykke med den.

Jeg er meget glad for min Valnød/mahogny 14x6,5" og den Trick jeg har på en anden tromme virker bare.

Køb den med tre indstillinger.

Savner lidt en Butt-end som kan justeres, men det er ikke nemt at finde en, som passer til Trick'en

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Din vindueskarm "falder da helt til jorden", som ganske ordinær,. når du sætter sådan en fin potteskjuler der.

 

Med FLOT er sku - altså trommen, og spændende at se farvetegningen når den har fået olie. :-)

 

Hilsen Jørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

mmmmvalnød. Den perfekte blanding dynamisk og harmonisk farvetegning. Næsten synd at slå på den. Måske sku man få sig en til at hænge over sofaen!

 

 

 

Just joking... spændt på at se resten af projektet. Hvad er tykkelse?

Link til kommentar
Del på andre sites

Nicolaj vil jo ha old school lækkerhed.. så det er målet... feks. måtte jeg afrunde underkanten af rerings på indersiden i hånden da chefen ville ha den skulle være lækker at røre ved også der ;-)

 

det kan ses på sidste foto hvis man ved det.. og må give ham ret.. det gir sgu lige det sidste touch.. selvom det nok mere er noget man kun opdager når man virkelig nusser om den.

 

går i gang med opmåling til hardware i aften.. i weekenden står den på boring af huller og "lækker yderfinish".. ambitiøs plan med mit private skema i mente.. men hvo intet vover..

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Uha-uha-uha!

 

Weekenden har budt på både kriser og opture, svære beslutninger og kæben på gulvet.

 

Krisen bestod i, at de vedtagne lugs (Gretsch tom-lugs) ville komme i monteringskonflikt med de fine rerings. Hvis de skulle passe på, så måtte der bores og undersænkes i rerings. Ikke optimalt!

 

Derudover er Gretsch-lugs notorisk kendt for deres problemskabende, selvskærende skruer og høje pins.

Da jeg ikke ville gøre indgreb i rerings, og da de almindelige snare-dobbeltlugs OGSÅ er pæne, så ryger de på i stedet.

 

Kanter er fræset efter en formel, som Henrik vist hellere må uddybe, men det er en særlig Rathje Custom-hybrid bestående af både 30 OG 45 grader og en afrundet ydre edge på 1,6!!! mm. B)

9C68BDAF-2DB6-439F-BEC8-93B5B618D5C4_zps

 

Opturen er udløst af en fin detalje omkring placering af airvent, Trick-strainerens samspil med kedlen og så naturligvis den ustyrligt flotte finish fremkommet ved olielag no. 1! Se selv! :-)

 

454C767A-8B2C-4255-8832-55F207E15CA0_zps

0A0EED7E-D7BD-4C24-8D6A-C5375C5E9143_zps

2. og 3. oliebehandling tager vist livet af mig, tror jeg. :bah:

Redigeret af Nicolaj Fage-Lorenzen
Link til kommentar
Del på andre sites

Ååårh, det ser sgu godt ud...

Er sådan en Trick-strainer meget anbefalelsesværdig? Jeg ser op til flere selvbyggere gå den vej. Hvorfor? :-)

 

Jeg havde hørt rigtigt meget godt om den. Især at der er tre "gear", som kan minimere den konstante skruen rundt for den ønskede seidingrespons.

 

Derudover er den super flot og ren i designet, og så er byggekvaliteten helt i top. Den kører smooth, solidt, kontant.

 

Da Lille John så havde en til salg for læææænge siden, så slog jeg til, da jeg vidste, at jeg ville ende op med et projekt med en custom-lilletromme på et tidspunkt.

 

Lars Frimodt valgte også Trick til sin 15" Rathje, og den er virkeligt lækker at arbejde med.

 

Jeg glæder mig til at få den i hænderne på min EGEN....MIN EGEN....min dyrebare....MIN dyrebare.....MY PRECIOUS!!! Gollum!!! Gollum!!! :D

Smeagol-My-Precious-Funny-Shoes.jpg

 

Redigeret af Nicolaj Fage-Lorenzen
Link til kommentar
Del på andre sites

Du bliver glad for den Trick.

Jeg har lige sat en anden på min 14x6,5 Valnød og det fortrød jeg samme dag.

Ikke at den anden er dårlig, det er bare ikke en Trick.

 

Nu bliver jeg nok nødt til at bygge en ny tromme ;-)

Redigeret af Jonas Haaf
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg beklager forsinkelsen.. Skyldes et sammenbrud på vaskemaskine fronten.. Ny vaskemaskine blev monteret i går.. Ikke nemt når der kun er 2-3 cm spillerum der hvor den skal bæres ind.. Arghhhh

 

Kører videre med den i aften..

Nu får du altså snart en reprimande for alle de undskyldninger, Henrik! ;-)

 

Den tromme får SÅ ufattelige mængder kærlighed, så det opvejer mere end mere end de små bump, der er i dit flow. Du oplever det meget værre end det er, min ven.

Fordi du vil gøre det perfekt for alle! Hver gang! :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Er sådan en Trick-strainer meget anbefalelsesværdig? Jeg ser op til flere selvbyggere gå den vej. Hvorfor? :-)

 

Jeg valgte den i sin tid pga 3-trinsindstillingen, og den høje byggekvalitet. Og så er det jo et plus at den både er rar at se på og røre ved. (Så, rolig drenge. For den rene er alting rent...)

 

Eneste downside for mig var at man ikke kan justere butt-end.

Redigeret af Lille John
Link til kommentar
Del på andre sites

 

Jeg valgte den i sin tid pga 3-trinsindstillingen, og den høje byggekvalitet. Og så er det jo et plus at den både er rar at se på og røre ved. (Så, rolig drenge. For den rene er alting rent...)

 

Eneste downside for mig var at man ikke kan justere butt-end.

Det har jeg hørt flere nævne som en ulempe i andre sammenhænge. Jeg har haft en enkelt snare, der kunne det, og jeg kan ikke lige finde ud af, hvad en justérbar butt end egentlig gør godt for. Den er statisk efter justering, så kan ikke få logikken til at gå op. Kan du ikke lige ridse det op for mig, Mikkel?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror bare jeg oplever at det kan være nemmere at centrere og finjustere seidingen når den kan justeres fra begge ender.

 

Jeg skal ikke afvise at det også handler om vanetænkning og forestillede forskelle.

 

Tre-trinsindstillingen var jeg til gengæld helt pjattet med.

 

En Trick-strainer og en Pearl reference butt-end, ville være den perfekte kombination i min verden. (Bortset fra at de stilmæssigt er meget langt fra hinanden)

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

EDIT:

Jeg bliver lidt bekymret for mit mentale helbred, når jeg læser mit indlæg ovenfor.

Det går pludseligt op for mig, at jeg har en strainer/butt-end fetisch, der ikke bare går udover det normale, men tangerer det sygelige...

 

Jeg tøffer lige ud og tager en valium så jeg kan pulsen ned igen...

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu