Bejdse Og Lak?

Emil Naumann
 Share

Recommended Posts

Guest jon petersen

Du kan:

- lakere

- oliere

- oliere - og bagefter give voks.

Olie er sådan set enklest - det kan ikke gå galt.

Lak er ret nemt, hvis du har malet bare en anelse før og har lyst til en silkemat finish. Højblank er svært at få pænt - den mindste fejl ses let.

Voks - jeg ved ikke så meget om det, heller ikke helt hvorfor folk synes det er fedt.......det må andre give bud på?

Under alle omstændigheder - slib meget, altid MED årerne. Med korn 120 først. derefter 240.

Giver du olie, kan du polere med ståluld i sidste lag olie.

Der er flere tråde om oliering, hvis du søger.

Hvis du vil lakere, kan jeg godt vise lidt billeder - jeg er just færdig med klarlak af et sæt.

Jon

Altså som Jon siger. Olie er piv nemt.. Og billigt.

Det vil jeg klart anbefale som et første bud. Hvis du køber god hærdende olie så kan du evt. Lakere ovenpå senere (olien skal i så fald sidde på i min. 14 dage. Gerne 4-5 uger så den er helt hærdet).

Edited by henrikrathje

Altså som Jon siger. Olie er piv nemt.. Og billigt.

Det vil jeg klart anbefale som et første bud. Hvis du køber god hærdende olie så kan du evt. Lakere ovenpå senere (olien skal i så fald sidde på i min. 14 dage. Gerne 4-5 uger så den er helt hærdet).

Og med den mener du at man bejdser indtil ønskede farve, og derefter venter 24 timer og man derefter olierer kedlen. Og når kedlen r olieret skal den stå i 14 dage INDEN man monterer hardware? Er det korrekt forstået?

Eller er det kun hvis man skal slutte af med en lak at det er nødvendigt at vente et par uger?

• Upvote 1

Det var kun hvis du ville lakere

Der skal typisk 2-3 lag olie til.. Efter sidste lag så vent 12-24 timer (ved stue temp) med at montere hardware.

Den pæneste satinolie behandling kommer hvis du giver den 1 gang olie.. Lader tørre 24 timer, slib så med ståluld 000 eller 0000.. SKAL være disse finheds grader!!

Næste lag olie tørrer hurtigere.. Ca 8 -10 timer.. Slib igen.. Sidste lag olie efter 6-8 timer. Slib så igen og poler så med et glat stykke bomuld ELLER en lys stivhåret børste (sko børste)

Efter hver slibning så støvsug kedlen.. De små metalspåner fra stålulden skal helst væk inden næste lag olie.

Edited by henrikrathje
  • Upvote 1

Guest jon petersen

Emil, nu er jeg færdig med at lakere det sæt, jeg skrev om.

Det her:

IMGP4970.JPG

Det er altid lidt svært at give en fornemmelse af finishen på billeder - men den er glat og rar at røre ved.

IMGP4973.JPG

Jeg sleb kedlerne med først korn 80 for at fjerne så meget gammel lim som muligt - men det skal du jo ikke.

Så gik jeg til korn 120 - sleb MED årerne, altså tundt om kedlen på dem her, der har den åre-orientering. Til slut 240.

Så lakerede jeg - med en blød pensel, igen strøg langs med årerne - med en terpentinbaseret lak o glans 30. Højglans er sværere at gøre pænt, da enhver urenhed eller ujævnhed ses meget lettere.

Sleb med 240, da lakken var tør og træet havde "rejst" sig - det blev gentaget, så kedlerne havde fået 3 gange.

Jeg er MEGET tilfreds med resultatet.

Jon

• 4 weeks later...

Emil, nu er jeg færdig med at lakere det sæt, jeg skrev om.

Det her:

Det er altid lidt svært at give en fornemmelse af finishen på billeder - men den er glat og rar at røre ved.

Jeg sleb kedlerne med først korn 80 for at fjerne så meget gammel lim som muligt - men det skal du jo ikke.

Så gik jeg til korn 120 - sleb MED årerne, altså tundt om kedlen på dem her, der har den åre-orientering. Til slut 240.

Så lakerede jeg - med en blød pensel, igen strøg langs med årerne - med en terpentinbaseret lak o glans 30. Højglans er sværere at gøre pænt, da enhver urenhed eller ujævnhed ses meget lettere.

Sleb med 240, da lakken var tør og træet havde "rejst" sig - det blev gentaget, så kedlerne havde fået 3 gange.

Jeg er MEGET tilfreds med resultatet.

Jon

Det er virkelig blevet et smukt sæt, det får mig næsten lyst til at genoverveje om jeg overhoved bør give mit bejdse :)

• 1 year later...

Du kan:

- lakere

- oliere

- oliere - og bagefter give voks.

Olie er sådan set enklest - det kan ikke gå galt.

Lak er ret nemt, hvis du har malet bare en anelse før og har lyst til en silkemat finish. Højblank er svært at få pænt - den mindste fejl ses let.

Voks - jeg ved ikke så meget om det, heller ikke helt hvorfor folk synes det er fedt.......det må andre give bud på?

Under alle omstændigheder - slib meget, altid MED årerne. Med korn 120 først. derefter 240.

Giver du olie, kan du polere med ståluld i sidste lag olie.

Der er flere tråde om oliering, hvis du søger.

Hvis du vil lakere, kan jeg godt vise lidt billeder - jeg er just færdig med klarlak af et sæt.

Jon

et godt trick til lakering er når du pensler puster du røg på lakken det får de små bobler der forekommer i lakken til at briste ;)

mine lakeringer står stjerne blanke

hilsen glad