Ir På Kobber


bcdrum

Recommended Posts

Ja, hvordan får man ir på kobber uden at skulle købe sig fattig i kemi.

Har lige prøvet med: citronsaft, eddike og brun sæbe......doesnt work😕

Også gerne en metode som kan bruges på en 14x6,5 kedel

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg får en ide, men aner ikke om det virker. .. smid kedlen i en spand, og bryg kaffe i den (vand og kaffe i spanden). Ved nogenlunde kval kaffe, skal der dannes skum, som viser udviklingen af Co2. Jeg forestiller mig, at det vil give det samme som snavs på et tag (men har lige drukket en flaske vin, og aner intet om det) :)

Link til kommentar
Del på andre sites

http://borupkemi.dk/farve-kemi/husholdningskemi-flydende/borup-salmiakspiritus-25

 

"Irring af kobber

Påfør emnet ren Salmiakspiritus 25% med klud eller pensel (eller neddyp emnet ganske kortvarigt.) Derved opnås en meget mørk blå/grøn irring af kobberet. Ønskes den karakteristiske lysere grønne farve, se Saltsyre 30%."

 

Cool, det tester jeg lige.

Prøvede at putte en tester i cola, men det rensede bare 😃

Så prøvede jeg at putte det i 25% salmiakspiritus og den del der var nede i det blev mat og ren, den del der var lige omkring spritkanten blev helt BLÅ, og den del der var 0,5 mm over kanten blev blå'ish i striber.

Så måske en let pensling ville være metoden, det skal sku prøves 😃👍

Tak for input

Link til kommentar
Del på andre sites

Cool, det tester jeg lige.

Prøvede at putte en tester i cola, men det rensede bare 😃

Så prøvede jeg at putte det i 25% salmiakspiritus og den del der var nede i det blev mat og ren, den del der var lige omkring spritkanten blev helt BLÅ, og den del der var 0,5 mm over kanten blev blå'ish i striber.

Så måske en let pensling ville være metoden, det skal sku prøves 😃👍

Tak for input

Billeder?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

du tror sikkert ikke på det .. og det er ikke pis ,,, du skal ganske enkelt PISSE på det kobber .. så bliver det grøn som på gamle kirke tage ... du kan se det efter bare nogle få dage ,, kobber skal bare være ude i den fri natur og blive der ude indtil du er tilfreds ..og har fået pisset af ,,,

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt, men jeg har syrebehandlet og det virkede sådan ok, så tog jeg masser af vejsalt og opløste det, så godt det kunne , i varmt vand. Tog saltet der ikke var opløst og gned det på kedlen, køkkenrulle omkring og så hældte jeg saltvandet på køkkenrullen, og vupti dagen efter, var den grøn. Nu har den fået fire gange klar lak, skind, hardware på😃😃

Nu mangler jeg lige at rette snarebed til så seiding kommer ordentlig ned på skindet.

Og jeg lover at der kommer billeder 👍

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu