Jacob Møller Nielsen Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Jeg har gennem de sidste par år opgraderet mine trommemikrofoner fra et standard sæt til nu at indeholde: Shure Beta 52a Sennheiser e904 Shure SM57 Jeg mangler to overhead mikrofoner, og er noget i tvivl om hvilke det skal være. Mit umiddelbare eget bud er et matched pair af Røde NT5, men kun baseret på at jeg har set flere lydfirmaer bruge dem, kombineret med at jeg synes prisen er rimelig. Jeg spiller på Sonor Designer series primært med Zildjian bækkener - og mikrofonerne skal primært bruges til live brug. Budgettet er ikke så fast, men tænker et sted mellem 2-5000 for et sæt. Nogle der har gode erfaringer med NT5? - eller gode erfaringer med andre overheads? På forhånd mange tak for hjælpen!
Kris Richie Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Stereosæt af akg c214.!! Samme kapsel som c414, men bare fixed polaritet i cardioid og lidt anderledes indmad (: 5250,- hos thomann (:
HamFraEmbryo Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Jeg har brugt sådan et sæt C214 til OH på en indspilning med ganske udmærket resultat. Det er godt bud. De fylder lidt mere og er måske for nogle mere visuelt forstyrende end et sæt småmembran kondensatorer.
Alfa Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Jeg har brugt Røde NT5 adskillige gange og synes virkelig de er nemme og lækre at arbejde med
Lause Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Jeg synes Røde NT5 er kedelige.. Så ville jeg hellere kigge på Line Audio CM3 - svenske håndbyggede mikrofoner, af en gut som har arbejdet hos Telefunken, Neumann og Sennheiser. Disse mikrofoner er blevet sammenlignet med både Neumann KM84 og KM184 (nyerere version af KM84), hvor Line Audio sparkede røv på de andre mikrofoner! Fåes vist stadig i 4Sound - 999,- pr. styk.
henrikrathje Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 CM3 ville også være mit bud. Ikke mindst fordi du skal bruge 4-6000 mere for at få bedre mics! http://www.4sound.dk/studie/mikrofoner/kondensatormikrofoner/line-audio-cm3 Lidt anmeldelser fra brugere https://www.gearslutz.com/board/reviews/699814-line-audio-cm3.html
DaPhunk73 Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Lause og Rathje: Har og bruger i selv cm3? Dem har jeg aldrig hørt om.
henrikrathje Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Har brugt dem i et band jeg ikke spiller med mere.. Guitaristen havde dem.. Har desværre ikke brugt dem siden. Nt5 har jeg brugt en del også. Men pt Har jeg ingen selv, da studierne efterhånden alle har fine mics.. Dem jeg er blevet optaget med de sidste par gange kan jeg faktisk ikke huske hvad var. :-s Kan da undersøge det.. For de er også rå fede..
henrikrathje Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Ok. De er så ikke billige heller SE Electronics VR 1 - ribbon mikrofoner. 4-4500 pt stk :-s
Tobias Leonardo Pedersen Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Jeg bruger pt en Heil PR30 som overhead. Til dato den bedste overhead jeg har prøvet. Den er placeret center over snare og opfanger hele sætte inklusiv bd. Varm anbefaling herfra
henrikrathje Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 (edited) MXL C89 Ca. 2500 Über genial mic som kan ALT!.. Men den er stor så dur ikke til close miking af andet end bd.. Også genial til vokal, bas guitar osv Best in show NAMM 2013 En enkelt burde være ok til overhead hvis du kan undvære stereo Edited March 21, 2016 by henrikrathje
Lause Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Lause og Rathje: Har og bruger i selv cm3? Dem har jeg aldrig hørt om. Jep - har et stereo-par og en enkelt ved siden af. De tre mikrofoner lyder fuldstændig ens, så jeg tror egentlig sagtens man kan købe to enkelte og bruge til stereo-optagelser.. Har brugt dem på en del optagelser, og det er virkeligt fede mikrofoner.. Hvis du kommer forbi Århus må du gerne låne mine.
Jacob Møller Nielsen Posted March 30, 2016 Author Posted March 30, 2016 Mange tak for input - tror det ender med Line Audio cm3 i stedet for NT5, da jeg synes det virker som et bedre køb ift. prisen.
erik frey Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Altså hvis du falder over et sæt AKG 451 - enten de nye re-issue eller nogle vintage-nogen, så er de i mine ører en oplagt kandidat. ikke billige, men gode - også til andre ting end OH. sE electronics laver faktisk også fede, og i mine øjne lidt oversete, mikrofoner. Jeg har et sæt sE1A og det er en rigtigt god og ret billig mikrofon, som jeg personligt foretrækker frem for NT5. Jeg har også et par stykker af den nu udgåede sE3 (svarer til sE4 bare uden udskiftelige kapsler), som ganske enkelt er geniale mikrofoner, der placerer sig midt mellem small diaphragm and large diaphragm. Nu vi er ved oversete mikrofoner, så laver Audio Technica en del meget fede ting. Både af typen "gode" som i gode og af typen "gode til prisen". Model AE3000 er en af de første - altså "gode" som i gode. LDC i en miniindpakning. Kan meget - er god til overhead og helt vidunderlig på lilletromme, hvor den dog ikke skal pege mod skindet, men nærmest ind mod siden af kedlen. Og husk så lige, at du ikke kan beslutte dig til køb ud fra vores anbefalinger. de kan kun guide dig i forskellige retninger, som du skal AFPRØVE. Der er så mange ting, der spiller ind på, om en bestemt mikrofon lyder godt til et givet instrument i et givet rum i et bestemt sæt ører, at det næsten ikke giver mening, at tale om "den bedste". Og husk også lige, at der er stor forskel på "overhead"-situationer. Taler vi om et ,i øvrigt fuldt opmiket sæt, hvor det mest er bækkenlyden, vi koncentrerer os om, eller er vi ude i noget Glynn Johns-/Recorderman-opstilling, hvor størstedelen af sættets samlede lyd defineres af overheadmikrofonerne. De overvejelser bør også indgå i dit valg. Mvh Erik
erik frey Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 (edited) Altså hvis du falder over et sæt AKG 451 - enten de nye re-issue eller nogle vintage-nogen, så er de i mine ører en oplagt kandidat. ikke billige, men gode - også til andre ting end OH. sE electronics laver faktisk også fede, og i mine øjne lidt oversete, mikrofoner. Jeg har et sæt sE1A og det er en rigtigt god og ret billig mikrofon, som jeg personligt foretrækker frem for NT5. Jeg har også et par stykker af den nu udgåede sE3 (svarer til sE4 bare uden udskiftelige kapsler), som ganske enkelt er geniale mikrofoner, der placerer sig midt mellem small diaphragm and large diaphragm. Nu vi er ved oversete mikrofoner, så laver Audio Technica en del meget fede ting. Både af typen "gode" som i gode og af typen "gode til prisen". Model AE3000 er en af de første - altså "gode" som i gode. LDC i en miniindpakning. Kan meget - er god til overhead og helt vidunderlig på lilletromme, hvor den dog ikke skal pege mod skindet, men nærmest ind mod siden af kedlen. Og husk så lige, at du ikke kan beslutte dig til køb ud fra vores anbefalinger. Vi kan kun guide dig i forskellige retninger, som du skal AFPRØVE. Derfor er det rigtigt flot, når en eller anden lidt tidligere i tråden tilbyder lån. du må også gerne låne af mig. Der er så mange ting, der spiller ind på, om en bestemt mikrofon lyder godt til et givet instrument i et givet rum i et bestemt sæt ører, at det næsten ikke giver mening, at tale om "den bedste". Og husk også lige, at der er stor forskel på "overhead"-situationer. Taler vi om et ,i øvrigt fuldt opmiket sæt, hvor det mest er bækkenlyden, vi koncentrerer os om, eller er vi ude i noget Glynn Johns-/Recorderman-opstilling, hvor størstedelen af sættets samlede lyd defineres af overheadmikrofonerne. De overvejelser bør også indgå i dit valg. Mvh Erik Edited March 31, 2016 by erik frey
Gunnar Kristiansen Posted April 7, 2016 Posted April 7, 2016 Jeg bruger SE2200A stormembran når jeg indspiller. (Alt det her er lavet KUN med dem, helt uden brug af EQ eller kompressor). De fungerer rigtig godt. Har også Rødes NT5 som matched par, men kan faktisk bedre lidt lyden i SE'erne. Snakker vi live vil jeg dog vælge de små NT5'ere.
Bærner Posted June 15, 2016 Posted June 15, 2016 NT5 hvis det er live, og du alligevel closemic'er alt det andet.. Lille, billig, robust og lyder fint. Der er en grund til at du møder dem tit ved lydfirmaer. Vi har mindst et sæt i hver housebox som vi sender på job. Der findes selvfølgelig andre mere eksotiske alternativer, men til prisen er NT5 altså en no-brainer i min verden. Mvh Christian. (lydtekniker)
René Eriksen Posted June 15, 2016 Posted June 15, 2016 Må jeg så stille et tillægsspørgsmål til dig, Bærner?Hvis ikke alt andet er closemic´et, bortset fra BD, hvad ville du så anbefale til (BD) + 2 OH´s?
moqtev Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 Jeg har også rigtigt gode erfaringer med NT5 - supplér dem evt hen ad vejen med at købe ekstra kapsler til dem med omnikarakteristik. Omni-mics (kugle) er rigtigt godt til trommeoverheads. http://www.rode.com/accessories/nt45-o Her lidt inspiration til upmiking : https://www.youtube.com/watch?v=OZOVZQgXl9k
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now