Brilliant Vs. Alm. Finish


Gandrum

Recommended Posts

Det svinger lidt fra mærke til mærke i min erfaring.. Normalt synes jeg at bemærke, at brilliant giver en lidt blødere lyd. Men også en lidt kortere lyd. Mindre kompleks hvis det gir mening.. Samtidigt en anelse "tyndere" lyd med mere fokus på høje frekvenser og lidt mindre bund. Nogle mærker synes jeg de er fine, andre synes jeg dør af det.. Så man er nødt til at prøve dem vil jeg sige.

 

Tykkelsen har været den samme for dem jeg har testet/ejet/ejer

 

Har pt et Zultan Rock Beat 18" crash I brilliant og det fungerer super sammen med non-brilliant skiver.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er 97,6 % enig med Henrik. Jeg synes dog ofte at et brilliant bækken er mørkere i klangen end et alm. bækken. Det er kompleksiteten i diskanten, der forsvinder, når alle de små bakker og dale, efter drejning af bækkenet, bliver poleret væk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er faktisk helt enig med copeland.. i det det er forskelligt fra mærke til mærke.. Nogle polerer dem nemlig ikke så hårdt.. Nogle meget hårdt.. Nogle lakerer dem sgu.. Men det var vist mest Zildjian i 80'erne.

 

Har dog mistænkt Paiste for at lakere deres i nogle serier.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Min opfattelse er at alt Paiste lakeres - måske med undtagelse af 602?

Alle de gamle B8-serier er ihvertfald, 505 den slags.


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Min opfattelse er at alt Paiste lakeres - måske med undtagelse af 602?

 

Alle de gamle B8-serier er ihvertfald, 505 den slags.

 

 

Jon

 

Ifølge Paiste så er alle deres bækkener overfladebehandlet med en eller anden substans. "Protective coating" som Paiste selv kalder det.

 

Det er derfor man helst skal undgå at rense dem med alt muligt kemi. Og hvis man gør, så kan man bruge deres cymbal-protector bagefter, som er nogenlunde samme substans der giver samme effekt, altså beskytter metallet neden under og gør at man nemt kan fjerne stik- og fingermærker med en fugtig klud.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok!.. Sorry.. Forvekslede det med cleaner

 

My bad!

 

Ingen grund til at undskylde ;-)

 

Men deres cleaner er lige så heftig som alle andre bækkenrens på markedet hvad angår logoer. Dog så er min erfaring at man kan undgå at fjerne dem ved at være ekstra forsigtig omkring dem. Paiste anbefaler selv at man under ingen omstændigheder gnubber og skrubber med kluden, men blot tørrer forsigtigt over hele bækkenet

 

Men det bedste vil jo være at man, hvis man ønsker rene bækkener, fra starten af tørrer dem regelmæssigt af, med en opvredet klud.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er sjovt, jeg har altid tænkte at det var omvendt. At blanke, skindende bækkener lød lysere og klarere i lyden. Hm.

 

Men jeg hører helt klart til i kategorien af trommeslagere der gerne vil have oxiderede bækkener, der er smurt ind i fedtfingre.

 

Jeg var stagehand forrige weekend til Royal Metal fest på Atlas, hvor der var en trommeslager, der ikke vil have at man rørte ved hans bækkener uden handsker. Så fandt jeg lige på noget andet at lave end at hjælpe ham med change over. Det har jeg simpelthen ikke tålmodighed til. Men hver sin lyst.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kommer også an på hvordan ens sved er.. Jeg har aldrig pudset mine skiver.. Alligevel er de ret pæne.. Lånte engang nogle ud til anden slager.. Han spillede ET sæt på dem.. Og dagen efter var der grønne fingeraftryk på alle skiver!! I shit you not.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu