Let Pedal

Simon Duun
 Share

Recommended Posts

Skal have en ny pedal, den skal helst være rimelig let i forhold til modstand.

Synes egentlig de gamle ludwig pedaler har fungeret ret godt til mig, men de har bare gået for let i stykker, eller hardware er hoppet af.

Har haft en Pearl Elaminator (alt for tung til mig) samt en Yamaha FP7210 (nogen lunde den type). Sidstnævnte synes jeg føltes bedre, men pedalen havde en mærkelig modstand.

Hvad har i, som i er glade for? Af lette pedaler :)

Min oplevelse er - lidt firkantet sagt - at jo lettere pedalen er (i vægt), desto lettere er den at spille med. Jeg har en gammel Yamaha-pedal fra 600-serien som er fantastisk. Camco er også lette, og DW's 5000-serie, helst uden bundplade og anden dødvægt. Har også to Jojo Mayer-pedaler som er fornuftige, men de har nogle issues som er problematiske til livebrug.

Har også to Jojo Mayer-pedaler som er fornuftige, men de har nogle issues som er problematiske til livebrug.

Hvad er der galt med dine Jojo pedaler? Har tænkt over om jeg skulle ha' en, for den er godt nok smooth og nem at spille med..

Jeg har en Ludwig Speed King-pedal, i original æske (fotos haves) fra omkring '78-'81! - Har også andre (ikke-nye SK-ped's) + meget mere no-name isenkram!

Ludwig Speed King har været 'min' pedal siden jeg 'opdagede' den '69/'70 (Led Zeppelin/John Bonham). Og har aldrig siden spillet med andre!

Har en aldeles ubrugt, og i original æske (foto haves) til salg! Og har da også et par 'anvendte' SPK-pedaler til salg!

Camco de nye årgange?

Jeg har i hvert fald en ny som er god. De gamle er, som alt hvad gammelt er, bedre. Har jeg hørt…

Hvad er der galt med dine Jojo pedaler? Har tænkt over om jeg skulle ha' en, for den er godt nok smooth og nem at spille med..

Flere ting:

1) Der sidder nogle små gummidutter på de kløer der holder om reifen, som har tendens til at falde af. Uden dem holder den intet…

2) Den skrue man regulerer gabevidden på kløerne med, og som dermed sørger for at holde fast i trommen, har det med at løsne sig i kampens hede. Hvilket i overensstemmelse med Murphys lov vil sige når man har mindst brug for det. Altså midt i en sang på jobbet.

Inden den slipper helt destabiliseres pedalen, fordi det er selvsamme skrue som holder det ellers snedige fold-op-og-klik-den-fast-system på plads. Lidt svært at forklare, men det er altså desværre ikke helt så smart som det ser ud ved første blik.

3) Akslen som køllen sidder på er ikke hexagonal som på alle andre pedaler jeg nogensinde har set. Næh nej, den er rund. Sonor har end ikke ulejliget sig med at slibe det sted hvor køllen fæstner med en skrue fladt, og dermed modvirke at skidtet glider. Så det gør den. Der gik lidt tid før jeg fandt fejlen, men den er så indlysende dum at jeg har svært ved at begribe at et ellers velrenommeret tysk firma kan skrive sit navn på den…

Jeg bruger stadig den ene af dem herhjemme, men har valgt at købe en Yamaha-pedal til mit live-sæt, simpelthen fordi jeg ikke tør stole på den i livesituationer. Ærgeligt, så billige var de heller ikke :(

Har brugt Yamahas billigste i lang tid, efter at have været igennem alle pedaler nævnt i denne tråd og flere endnu (pånær Eliminator og Axis) men så stødte jeg tilfældigvis på denne her: https://m.thomann.de/gb/sonor_sp_473_fussmaschine.htm?o=4&ref=mmc_a_4&search=1461882258

Den kører simpelthen så vildt lækkert! Har en eller anden ide om at bundpladens øgede stabilitet oversætter sig til ekstra kraft overført fra fodpladen til køllen. Aner ik om det er rigtigt, men kan bare mærke at den føles fænomenalt og jeg spillet bedre og hurtigere end med andre pedaler.

Den medfølgende kølle er dog ret let, men giv den en tung kølle (fx DW) og du har en dødelig kombi!!

Et lille tip: de medfølgende køller er ofte skifte.. Især på DW. De er sygt tunge og gør pedalen langsom!

Sæt en Pearl quadbeater på en DW og opdag hurtigheden

Eller en anden let kølle..

Derudover så juster på hvor langt køllen sidder oppe på skindet.. Jo længere nede de de store nemmere køter den.

Køb evt en kontra vægt til kølle stangen.. Bare de 10-15g man flytter lidt frem og tilbage gir en kæmpe effekt.

Edited by henrikrathje

Flere ting:

1) Der sidder nogle små gummidutter på de kløer der holder om reifen, som har tendens til at falde af. Uden dem holder den intet…

2) Den skrue man regulerer gabevidden på kløerne med, og som dermed sørger for at holde fast i trommen, har det med at løsne sig i kampens hede. Hvilket i overensstemmelse med Murphys lov vil sige når man har mindst brug for det. Altså midt i en sang på jobbet.

Inden den slipper helt destabiliseres pedalen, fordi det er selvsamme skrue som holder det ellers snedige fold-op-og-klik-den-fast-system på plads. Lidt svært at forklare, men det er altså desværre ikke helt så smart som det ser ud ved første blik.

3) Akslen som køllen sidder på er ikke hexagonal som på alle andre pedaler jeg nogensinde har set. Næh nej, den er rund. Sonor har end ikke ulejliget sig med at slibe det sted hvor køllen fæstner med en skrue fladt, og dermed modvirke at skidtet glider. Så det gør den. Der gik lidt tid før jeg fandt fejlen, men den er så indlysende dum at jeg har svært ved at begribe at et ellers velrenommeret tysk firma kan skrive sit navn på den…

Jeg bruger stadig den ene af dem herhjemme, men har valgt at købe en Yamaha-pedal til mit live-sæt, simpelthen fordi jeg ikke tør stole på den i livesituationer. Ærgeligt, så billige var de heller ikke :(

Puha - tak for beskeden.. Jeg var helt overbevist at jeg skulle have mig en Jojo pedal, prøvede den i en butik for noget tid siden, og synes den er vildt dejlig at spille med..

Holder mig til mine DW5000 - har 3 og den ældste spiller stadig efter 19 års tro tjeneste..

Efter en tur til Slagtøjs Centeret blev det til en Pearl Deamonator.

Prøvede forskellige pedaler, her i blandt DW og andre Pearl typer, men det var Deamonatoren der vandt min fod. 590 kr. Egentlig ret billigt for en lækker pedal :tu: