Projekt: Gabriel’S Dixon Artisan 1/3


Gabriel
 Share

Recommended Posts

"et kilo salt" .... det er godt nok voldsomt .... mon ikke det er gran :confused:

 

.... iøvrigt rigtig flot arbejde

 

 

Kileskæringen

 

Jeg måler differencen til 4 mm. Det bliver kilens bredeste punkt. Foto i midten viser hvor meget fineren løfter sig ved kanten når fineren tvinges til at flugte. 7 mm!

Jeg skiller fineren fra båndet i problemsiden.

02xxkoks09.jpg

 

 

Jeg skyder skærepladen i mellem, afstiver bagsiden (skærepladen er blød) og lægger et 0-4 mm snit.

02xxkoks10.jpg

 

 

 

Limer og samler. Resultat er rimeligt i forhold til udgangspunktet som var uacceptabelt. Båndet rammer næste (på nær 1 mm) og der er lidt buler ind mod båndet som jeg prøver at stryge væk. Til gengæld er problemet ved kanten er helt væk.

02xxkoks11.jpg

 

 

Konklusion på metode

Jeg kan ikke anbefale at samle finerdele og bånd i ét stykke inden limning. Henrik anviser den professionelle måde højere oppe i tråden. Hvis du, som jeg, ikke har mulighed for at fræse knivskarpt og snorlige, så vil jeg anbefale at du limer båndet på efter afmærkning og derefter limer finer stykkerne på hver side. Det kræver mere afmaskning, flere omgange med lim osv, men må være nemmere da båndet er det eneste som kræver en 100% præcision. Jeg har ikke prøvet den metode så ta' mit råd med et kilo salt.

 

'Tapet'-skæring af samlingen er hellere ikke en ubetinget succes. På 14", 16" og BD laver jeg overlap i stedet. Jeg beskriver fordele og problemer senere, men ville lige nævne det.

Link to comment
Share on other sites

Du kan altid lige rette det igennem, inden du poster 😉

det skulle man tro.. men mit tastatur, SwiftKey, som ellers er super.. det kan finde på at ændre det hele et sekund efter man taster, hvis det mener der lå en anden betydning i sætningen.. PÆNT belastende

 

har nu slået auto correct fra.. for det går vældigt galt ind imellem!

Edited by henrikrathje
Link to comment
Share on other sites

Åndssvage iPhone.. Nå.. Håber det gav mening.. Kan jo stadig ikke rette i gl. Indlæg desværre

Yes-yes, gi'r fint mening.

Ingen roser uden torne. Man vinder muligheden for at ramme rigtig med inlay (bånd) samlingen, men risikere at samlingen mellem finer og inlay kører i grøften. Det giver i det mindste flere justeringsmuligheder.

 

Finer og inlay i ét stort stykke giver større problemer fordi kedlerne, som tidligere beskrevet er konkave af design, dvs de svajer ned på midten og op ud mod kanterne. Dobbelkrumme flader i arkitekturen beklæder man enten med småstykker (klinker på Sydney Operaen) eller med lærred (Münchens Olympiske Stadion).

Link to comment
Share on other sites

 

"et kilo salt" .... det er godt nok voldsomt .... mon ikke det er gran :confused:

 

Well, jeg synes det er vigtigt at understrege at jeg ikke er trænet trommebygger. De metoder jeg vælger/udvikler svinger fra smart til håbløst, så min disclaimer bør ligge tættere på et kilo end på et saltkorn =)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så er det tid til

Del 2: Værktøj og metode.

 

Del 1 var den første post i denne tråd og Del 3: Resultat, tips og trick publiceres senere i tråden (november-december 2016)

 

Vær i øvrigt opmærksom på, at jeg ikke er en erfaren trommebygger som øse af et langt livs erfaring. Jeg kan ikke tilbyde best-practise. Jeg deler mine overvejelser, valg og dokumenterer pletskud og fejlskud.

 

Slibe

Jeg sliber op i lakken på kedlerne med excentersliberen, så limen kan binde.

Hoops får på indersiden med en sliberondel. Jeg viser i Del 3 Resultat, tips og tricks, hvordan man får en laver en flot jævn runding på hoop forkant.

02-a-slibe01.jpg

 

 

Skæring af træfiner og bejdsning

Jeg vælger finerstykker i overstørrelse. Det vil sige de er 2 cm for brede og 5 cm for lange så der er noget at skære af, selv hvis de kommer lidt skævt på.

 

1. fotorække

Opmærkning af finérstykker med blyant på forsiden.

Lægger stållineal (langt vaterpas uden skrammer el. andet) fast med tvinger. Jeg skærer på forsiden med et jævnt og blødt snit som kun lige bryder overfladen. Skærer anden gang lidt dybere og tredje gang helt igennem.

 

2. fotorække

Pensler den skåret finér med vand for at rejse overfladen (den bliver ru). Den våde finér krøller op på tværs, så jeg ruller den sammen for at holde den i form under tørringen. Letslibning af den ru finér. Ikke for finkornet. Hvis overfladen bliver for glat, så kan bejdsen ikke trænge ned. Korn 150 er mit bud.

 

3. fotorække

Bejdse vådt-i-vådt

 

4. fotorække

Samling af finér og inlay i ét stykke. Fæstner på bagsiden selvklæbende glasfibertape som normalt bruges til forstærkning af gipspladersamlinger inden spartling. Tapen er et vævet net med store masker, så kontaktlimen kan få fat i inlayet under tapen.

Først korte stykker på tværs til at trække stykkerne sammen og så et langt bånd oven på. Forsiden er helt uden tape på nær et enkelt stykke malertape på tværs i begge ender, for at forhindre at samlingen springer op som en lynlås. Det er superstabilt og stykket kan tages op, rulles sammen osv uden at det skiller.

02-ba-finer01proces.jpg

 

 

Inlay og finérstykker sidder godt sammen og kan trækkes om kedlen til afmærkning inden limning.

02-bb-finer02resultat.jpg

 

 

Værktøj til skæring og samling af finer og inlay

Brug malertape som kan fjernes uden at flå overfladen op og som ikke efterlader limrester. Alm. billig malertape er noget hø. Jeg bruger en afmaskningstape som producenter garanterer kan komme af alle overflader, selv efter den har siddet et par måneder.

Der er nogle finter til arbejdet med tape som kommer i Del 3: Resultat, tips og tricks.

02-xa-v%C3%A6rkt%C3%B8j00finer.jpg

 

 

’Tapet’-skæring af samlingen

Tapet-skæring er en metode hvor man laver en samling med overlap. Derefter skærer man igennem begge lag, fjerner det overskydende materiale og limer den (i teorien) perfekte samling.

02-ca-lime00tapetsamling01princip.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hoops

Bejdsning af kanter, limning på nær i limfri-zone.

Påsætning, rulning (gummirulle til tryk uden mærker), tapet-skæring, limning og samling

Afskæring af overskud, slibning og ja også slibning af samling som igen havde overlap :/

02-da-rim01proces.jpg

 

 

Såååå... dumt at bejdse hoops inden de får ny finér. De skal alligevel slibes på kanter og har ikke inlay. De kan ligeså godt bejdses til slut. Jeg fortynder bejdsen en anelse til anden omgang for at undgå farve forskel til resten af sættet.

02-db-rim02konklusion.jpg

 

 

Kedler

1. række

Afmærkning af midten så inlay ligger præcist. Perfekt line-up med den anden ende af inlay. Limning undtagen i limfri-zone.

 

2. række

Efter limningen er hærdet af et par dage, skærer jeg overskuddet af kanten.

Forsigtig og i en stejl vinkel rasper jeg finerkanten med en grov metalfil. Filen er flad og stryges kun opad i samme vinkel og med stor tålmodigheden så bearing edge ikke røres. Jeg løfter filen væk på downstroket.

Når kanten af original finish anes som en mørk streg, piller jeg finérkanten af som en tråd .

 

3. række

Fint sandpapir, samme princip. Stejlt så bearing edge ikke røres.

02-ea-tam01proces.jpg

 

Små problemer?

Joh, det er ikke alle finerlimninger som jeg rammer plet. På 12” og 14” må jeg trække i fineren for at få inlay til at møde sig selv og det giver buler. Små buler som kan stryges væk med fuld knald på jernet og to lag kardus (klæde kan bruges) til at forhindre mærker.

Små bevægelse og i højst 15 sek. Fint resultat, fineren ligger tæt og kun en OCDer med en skarp lygte kan se hvor der er blevet arbejdet.

02-eb-tam02buler.jpg

 

 

 

Store problemer?

Øhm.. jah. Jeg vil skidegerne vise hvor helt igennem professionelt jeg arbejder, men der er også ting som er ender i skoven.

 

På 14”eren er bulerne for store til at stryge væk. Her viser jeg det område som løfter sig. Jeg lægger et snit i den ene side af folden og skærer overlappet skæres væk med skalpel. Det er lidt noget fusk, men trods alt tusind gange bedre og næsten usynligt når jeg slukker spotlyset og ranker ryggen.

02-ec-tam03buler.jpg

 

 

 

Det har også indflydelse på min anbefaling.

Samling af finerstykker og inlay til ét ark inden limning kan ikke anbefales. Det buler uregerligt og giver problemer med at ramme inlay-samling. Der er et par posts højere oppe i tråden som vender alternativerne. Først finer, så frase inlay-spr. Eller Inlay først og så finer opad.

 

Tapet-skæring er ikke ubetinget fedt. Jeg har, uden undtagelse, rette alle kedler til bagefter, men tænker stadig at alternativet, at måle nøjagtigt op og skære fineren præcist til inden limning, er værre. Wrap er, i min beskedne erfaring, ulige meget nemmere at arbejde med. Finer buler op når limens fugt arbejder med den.

 

Jeg laver kun tapet-skæring på Snare, 10” og 12”. De resten får overlap på følgende måde:

Få inlay til at flugte. Processen med limfrizone og limning af nederste finerlag.

Afmaskning af nederste finerlag så der kun kommer lim til kanten.

Udskæring af overskydende inlay. Wrappen er tykkere end fineren.

Limning af limfrizone og samle.

02-ec-tam04buler.jpg

 

 

 

Midlertid limfri-zone er et scoop. At justere fineren helt præcist inden limen bider er superfedt. Men det bliver naturligvis kun så præcist som optegningen og justeringerne, så vær meget omhyggelig dér.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Værktøj til limning af finer og wrap:

En arbejdsstation så hænderne er frie og kedlen kan drejes frit. – To bukke, en hegnspæl med tæpperest. Et løst hulbånd til at styrer den ene ende og to skrående vinkeljern (zoom ind på midterste foto) så den anden ende kan kiles fast . Pælen er stabil men kan frit tages af og lægges på med den ene hånd, mens kedlen holdes i den anden hånd.

02-xb-v%C3%A6rkt%C3%B8j00b%C3%A6nk.jpg

 

 

 

Vandbaseret kontaktlim pensles på og udjævnes med lakrulle (skum, ikke fibre). De store flader og finerbagsider får med skumpenslen. Den flade hårpensel er til påføring i den limfrizone hvor pladsen er trang. Efter limning presses efter med gummirulle.

02-xc-v%C3%A6rkt%C3%B8j00lime.jpg

 

 

 

Blød stållineal med tvinger til at lave tapet-skæring. Jeg prøver først med lille vaterpas, men det er for stift da kedlen buer ned på midten = vaterpasset ligger ikke tæt.

God Stanleykniv, skift blade ofte (jeg bruger 10-12 blade på dette projekt). Skalpe og stållineal med skridsikker bagside til flue-kastréring og andet nips.

02-xd-v%C3%A6rkt%C3%B8j00sk%C3%A6ring.jp

 

 

 

Oliering

Bordplade olien kommer på i et tyndt lag. Jeg tørrer omhyggeligt kanterne af så der ikke ligger olie. Kedlen stller jeg på plast klodser og vender den et par gange da den tyndtflydende olie vil nedad.

Efter 20-25 minutter leder jeg efter ’tørre øer’ og fordeler den overskydende olie rundt på overfladen med pensel. Jeg venter endnu 10 minutter og tørre ALT overskydende olie af. Hvis olien får lov til at hærde op på overfladen så bliver det til klæbende blanke skjolder.

 

Første oliering er hærdet (tre dage) og jeg sliber meget let med en slibesvamp.

 

Jeg giver tre tynde lag. Ved tredje lag kan jeg ser at træet ikke længere suger, så en fjerde omgang er spild vil bare ende i kludene igen.

02-fa-oliering.jpg

 

 

 

Værktøj til oliering – God kvalitet olie og pensel og masser af rene fnugfriklude. Jeg køber store gulvklude og deler dem i fire mindre.

02-xg-v%C3%A6rkt%C3%B8j00olie.jpg

 

 

Værktøj til udboring – Køb nye bor hvis ikke du har knivskarpe friske bor i de rigtige størrelser. Jeg skal bruge 6, 8 og 12 mm og kun den gamle 8 mm klarer kvalitetskontrollen.

02-xf-v%C3%A6rkt%C3%B8j00udborning.jpg

 

 

 

02-ga-finish.jpg

 

 

Det var alt for denne gang.

Del 3: Resultat, tips og trick bliver en gennemfotografering af med hardware og skind på og en opsamling af nogle af de finter som jeg har fundet undervejs. Den kommer op i løber af november/december.

Edited by Gabriel
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

jeg er SÅ imponeret over din kæmpe arbejdsindsats og din gennemfotografering af alle trin i processen. Det blir en tråd som mange kan bruge til at lære fra, og også lære styrker og svagheder ved metoderne. Elsker at du er hudløst ærlig gennem hele processen

 

Stor respekt herfra

 

. og glæder mig til at se resultatet :-)!!

 

har selv brugt tapetsnit til finér... og det går fint. men det var også uden Inlay. Er ret imponeret over at det lykkes dig at holde finéren nede hele vejen rundt, nu hvor du har Inlay med.. det er ret svært. Dine hænder er godt skruet på vil jeg sige :-)

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak!

Jeg håber virkelig at andre får glæde af det. Selv oplevede jeg at skulle hente vejledning op fra mange forskellige kilder.

 

Når det så er sagt, så er tråden desværre også endt ligeså kaotisk som jeg frygtede. Jeg havde håbet på at den kunne være nyttig for dem der søger inspiration/råd til hele processen og tålmodigt pløjer samtlige posts igennem. Og for dem der bare skal ha' et hurtigt og præcist svar på én enkelt spat-fremkaldende detalje. Jeg synes Trommeslageren.dk er et fantastisk forum, men det er ikke specielt velegnet til undersøgende proces+debat=>løbende opdateret guide. Det er næsten som at skrive artikel til et trykt medie.

 

Anyhow det er stadig sjovt at lave og jeg glæder mig til at lægge Del 3 på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Update!

Sættet lever fuldt op til mine forventninger. Lyder fantastisk og ser godt ud omend det, hvis man går det efter med luppen, er synligt gør-det-selv visse steder.

 

Jeg skylder en gennemfotografering af det færdige sæt, men må tilstå at jeg er gået død på dokumentationsdelen efter at DROPBOX meddelte at alle fotos i Public mappen vil miste links fra midten af marts i år. Det vil sige at links til de par tusinde fotos som jeg over de seneste fem år har delt på alverdens sites nu er stendøde og manuelt skal opdateres. Inkl. alle mine fotolinks i denne tråd.

 

Jeg opretter muligvis en blog på dette projekt på min hjemmeside når jeg bliver gammel ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share