ohm-ish Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 (edited) Jeg tænker at lave en lille ting så stortr.-mikrofonen er sat op indvendigt i stortrommen. Bungee snore, opspændt, xlr stik på trommen. A la "Kelly Shu", bare hjemmelavet, simpelt og billigt. Når jeg nu gør dét, er det så nødvendigt også at lave et hul i frontskindet? Jeg vil jo gerne have en lidt basketball snappy lyd, men også meget gerne bevare den dybere bund i lyden. Så jeg tænker at pege mikrofonen mod frontskindet/pedalen indvendigt.. Det burde vel give lidt af begge, ik os'? Sættet skal primært bruges til øvelokale/studie, ikke live pt. Edited October 11, 2016 by ohm-ish Link to comment Share on other sites More sharing options...
ohm-ish Posted October 11, 2016 Author Share Posted October 11, 2016 Hov. Jeg tænker at pege mikrofonen mod slagskindet/pedalen indvendigt, skulle der stå Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mads Valther Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Hvor stor er din stortromme. Med et lille hul kan du sagtens få fin attack, bund og tone. Har du en god mikrofon er det ikke engang sikkert det er nødvendigt at putte mikrofonen ind i stortrommen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ohm-ish Posted October 11, 2016 Author Share Posted October 11, 2016 Den er 22" x 18" Tænkte bare jeg ville prøve at gøre det lidt smart osv. Måske er jeg heldig at ramme præcis den fede lyd jeg vil have (før EQ), og så er det jo fedt at den altid vil lyde sådan fremover Link to comment Share on other sites More sharing options...
ohm-ish Posted October 11, 2016 Author Share Posted October 11, 2016 (edited) Kan jeg ikke bare lave et lille hul? Edit: ah, det sagde du jo.. Edited October 11, 2016 by ohm-ish Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achermann Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Jeg har en Audix D6 siddende i min 22"x18" i en Kelly SHU, og det fungerer glimrende. Jeg har et 5" hul i frontskindet - både for fornemmelsen og muligheden for at smide en mikrofon i hullet også. Mikrofonen i SHU'en får mere anslag (klik) fra køllen, men til gengæld ikke for alvor gavn af bund fra frontskindet. Hvis det er kun er til studiebrug, ville jeg dog hellere prøve mig frem med mikrofonen på stativ fra gang til gang. Ulempen (som også kan være en fordel) ved SHU er jo netop, at man ikke kan flytte mikrofonen efterfølgende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mads Valther Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Præcis og en anden lektie er at man aldrig kan lave genveje med mikrofoner. Alt er en antagelse. Fordi den lyder godt det ene sted én gang er ikke kig med det kan bruges næste gang... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mads Valther Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Eller sagt med andre ord. "så vil den aldrig lyde sådan hver gang fremover"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
UlfN Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Hvis der skal spilles jobs i forskellige miljøer, så er det altså ikke dumt at kunne få et håndklæde ind eller ud gennem et hul. Eller fejlfinding på mikrofonen f.eks.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted October 12, 2016 Share Posted October 12, 2016 (edited) som Mads siger : trommer lyder aldrig ens.. ikke engang i samme lokale! jeg har et sæt stående fast i et studie.. og hver gang vi sætter mics på så starter man lidt forfra.. det lyder altid fedt.. Men ikke ens. Medmindre man sømmer det fast og mikrofoner også står 100% fast.. Men bare EN mic flyttes 1 cm, så ændrer lyden sig.. det er både det fantastiske og det DYBT belastende ved trommer det er meget sjældent at en enkelt mikrofon er nok på en BD.. Vil man ha den dybe luftige lyd, så er man nødt til at ha en mikrofon på frontskindet også.. eller evt et andet sted. det afhænger af lokalet. jeg har typisk et 4" hul i siden på mine frontskind..synes 5" er lige i overkanten.. Edited October 12, 2016 by henrikrathje Link to comment Share on other sites More sharing options...
MattiasF Posted October 12, 2016 Share Posted October 12, 2016 Det er bare lidt ærgeligt at have lavet den perfekte optagelse, men lyden fra stortrommen holder ikke helt. Hvorfor ikke sætte en MIDI-trigger på til studiebrug? Så har du mulighed for at lægge en hvilken-som-helst stortromme over/ under i mixet. Jeg benytter en Nord Drum 1 og får både stortromme, Nord-stortromme og MIDI-signal over i DAW. Der er dømt BUM! Rolands midprice-løsning hedder TM-2... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ohm-ish Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 MattiasF ja det tænker jeg også på at gøre. Bare via Cubase (uden trigger på trommen) Jeg elsker akustisk stortromme når den er indstillet godt, men det er også fedt med lidt mere snappy elektro lyd indover. ps, mit projekt er ikke vildt seriøst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lille John Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Hvorfor ikke sætte en MIDI-trigger på til studiebrug? Så har du mulighed for at lægge en hvilken-som-helst stortromme over/ under i mixet. Men det behøver man jo ikke en trigger for at gøre - audio-replacement i f.eks logic kan gøre det samme. Det tager 2 minutter når man lige har lært hvordan - og så koster det gratis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkels Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Lige præcis til studiebrug synes jeg, det er vigtigt at kunne flytte rundt på mikrofonerne for at få den rigtige placering. Jeg synes heller ikke, det er fedt at bruge clipmics på tommerne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertram Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Hvis man savner bund i stortrommen, når man bare micer den op i hullet i frontskindet... så prøv at smid et stykke molton henover stortromme OG mikrofonen.. det samler det på en måde lidt.. og så er det pisse nemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
shell master Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 her er en sen kommentar et hul i frontskindet vil fjerne både top og bund i lyden forstået på den måde "uden hul" er der mer top og bund end "med hul" check simon philips i den her video der blir hældt lidt guld ud hilsen gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 I teorien.. ja.. I praksis.. hvis man holder sig til Max 4" hul.. gerne 3" i 18-20... så er det altså ret lige meget med en Mic eller to på.. det kommer også meget an på stemning og spillestil. faktisk er det ofte nemmere at få bund i en bd hvis der er hul i.. tænk på bas reflex princippet. teori er at bas forsvinder... I praksis optimerer man den bund der mærkes og høres.. det er bare MIN erfaring... elsker lyden uden hul.. det er bare KAMP upraktisk.. og så kan jeg ikke lide den rebound der kommer.. så det ender..igen.. ved smag og behag.. jeg er så heller ikk særligt vild med SPs bd lyd.. så det forklarer nok også hvorfor jeg er uenig med ham at volumen går ned.. hmm.. igen.. ikke min erfaring.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
shell master Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 det essentielle er jo at man finder en/den lyd man ønsker eller undervejs forelsker sig i og point taken ingen hul lig meget besværligt at justere mickrofonen "hvis den er installeret indeni" for at finde den optimale lyd gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now