Pearl Free Floating

Dennis Hentrich
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået fingrende i sådan en Pearl Free Floating lilletromme, som jeg skal have samlet, og jeg har altid undret mig over systemet. Det virker jo til at fungere fint nok, men hvor stor en indflydelse har kedlen egentlig på lyden? Jeg mener, bunden består af en stor aluminiumsring, så bundskindet har slet ikke kontakt med kedlen, som jo derfor kan udskiftes relativt nemt. Kan man overhovedet høre om det er nordsibirisk avocadotræ eller australsk gran? Eller er det mest reifer + skind og seiding der giver lyden?

Billede for illustrationens skyld.

448688000276488-00-500x500.jpg

Slagskindet har direkte kontakt med kedlen -ligesom på en helt ordinær lilletromme.

Der hvor en free-floating adskiller sig er at selve kedlen har bedre mulighed for fri ressonans. En ordinær lilletromme har monteret lugs på kedlen som -ihvertfald teoretisk- vil dæmpe kedlens resonans.

Det er vel lidt samme princip man benytter ved en jomfru-keddel på en stortromme. Dvs jo mindre der  er monteret fast på en keddel jo mere fri ressonans får man ud af kedlen.

Men kedlen har jo ikke kontakt med resonansskindet. Og slag- og resonansskindet arbejder jo sammen, hvorfor aluminiumsringen må have en indflydelse på lyden. Spørgsmålet er jo så hvor stor en indflydelse kedlen rent faktisk har? Aluminiumsringen i bunden vil jo unægteligt forhindre kedlen i at vibrere 100% frit. Vibrationerne vil jo forplante sig ned i aluminiumsringen.

Skal vi snakke free-floating så er Sleishman trommer jo væsentlig mere free-floating end Pearls. For hos Sleishman er der fuld kedelkontakt på både slag- og resonansskind.

sleishman-snaredrum-lilletromme-plektrum

Din sammenligning med stortrommen synes jeg ikke helt fungerer, da en stortromme har en hel del anden hardware. En ikke-jomfrustortromme har jo bare den ulempe, at vibrationerne kan bevæge sig fra stortromme op til tammer og omvendt.

• 1 month later...
  • 2 months later...

Der er stor forskel i lyden på de forskellige kedler - ahorn - stål - messing oa.  Jeg vil endda mene at forskellen er større på en f.f. da kedlens klang en mindre hæmmet og derfor en større del af lyden. 

Desuden er der korrekt at Sleishmann har en mere frit flydende keddel end Pearl FF - men på Pearl system kan du stemme bund og top forskelligt, det kan du ikke på Sleishmanns og det vil jeg mene er afgørende på en lilletromme..

Edited by sanvig

• 3 weeks later...
5 timer siden, henrikrathje skrev:

Dennis: kan lave en træ kedel til dig.. har lidt rester... så kan du jo teste.. eller.. dvs.. hvilken højde kedel skal du bruge?

Fedt! Det tager jeg meget gerne imod. Det er sådan en piccolo-fætter som den på billedet, så kedlen skal vist kun være 3½" eller noget i den stil.

en piccolo kedel er kun 5,5 cm høj.. 

har vist kun rester i bøg.. 5,5cm er gratis..

Men har også en større rest, så den blir til en 5" FF (bare sæt længere skruer i) .. den er 9,5 cm dyb... den tillader jeg mig at ta 100 kr for.. inkl kant og lidt olie indeni hvis du vil.

top kval bøg.. 6 mm tyk.

• Like 1