At fjerne dårlig chrom på alu-snare

Recommended Posts

Guest jon petersen
Posted

De fleste der har haft en gammel Supra eller lignende ved hvad dårlig chrom betyder. Store, skarpe flager af chrom forlader kedlen og skærer hul i bundskind og fingre. Små knopper og blærer ser bare triste ud, og fortæller at det bliver kun værre, ikke bedre.

Sådan var min sidste Premier 36, den engelske Supraphonic i Bonhamdybde.

Så, endnu en gang ville jag have det af, så jeg kunne få en kedel i ren alu, som vil holde forevigt blot den får en klud med lidt syrefri olie en gang imellem og måske en polering med Autosol hvert 5 år. Eller sjældnere.

Den rigtige måde at gøre det på, er elektrolytisk - ligesom da chromen blev lagt på, bare med strøm den anden vej. Det gøres på en forchromningsanstalt, og koster 500,- + miljøafgifter og moms. Det er mindsteprisen, jeg tror såmænd de kunne lokkes til at lave flere til samme pris, da det kun er badene, man betaler for - men der var ingen der svarede da jeg spurgte om nogen ville være med.

Så for ialt 770 kom chromen af, og den noget irrede aluminium stod helt ren. Jeg sleb den med vandslibepapir korn 1000 i en lille times tid, og brugte vel ½ time med Autosol og blød klud. Efter samling ser den nu sådan her ud - og jeg er glad:

IMGP6655.JPG

IMGP6656.JPG

IMGP6662.JPG

Og ja - den lyder fedt....

:-)

Jon

Posted (edited)

det ser dælme godt ud :)

kender godt eletrolyse !!!
og ja som regel er deres bade temmelig store !!
tror snildt man kan lyse 2 til 3 trommesæts reifer
og lugs på en gang !!
så på den måde blir det en temmelig overkommelig
affære :)
alt jeg har skinner dog som dit så jeg er i
desværre kke interreseret 
men vill huske det med henblik på at
få fat i støbte reifer til helle mit sæt
der kunne jeg måske spare en god klat
fed tråd jon :) tak for indsparket 
hilsen gert
Edited by shell master
Guest jon petersen
Posted (edited)

Jeg skal lige præcisere, at de 770 er inkl. porto frem og tilbage - selve Tempo Kroms pris var kun 660.

Og ja - det er selvfølgelig Beverley lugs, og straineren er den ældre model 632, 36-modellen kom jo med 642-strainer.

Jon

Edited by jon petersen
Posted

Hej...

Flot resultat af trommen, og flot taget... JON.

Det kan kun anbefales herfra... hvis  man har  en fin alu-snare med dårlig/grim crome. Har  selv for  6-8 år siden været på "samme" tur til  Tempo Krom i Herlev, med en gammel Ludwig Keystone Alu-snare. Her  blev den afkromet, og videresendt til  Gladsaxse Metalsliberi, - der er samarbejdspartner, hvor  den blev poleret flot og blank, til  fornuftig pris. Har måske  dengang kostet ca. 600 kr. for det hele....hvor  jeg  selv  bragte trommen mellem afkromning og polering.

PS.  Jeg har  faktisk  med  fint resultat fået poleret et par gamle "grimme" Zildjian bækkener  hos Metalsliberiet, - de bliver lidt tyndere - bedre lyd - og næsten blank som Zild. Custom serien.