Smiley Posted July 19, 2018 Share Posted July 19, 2018 Hej I gæve slagere! Jeg spiller i et balle/cover/party band med 2 andre (klassisk guitar / bas / trommer). Vi er nogle ældre fyre i 40'erne, og vi har en 80-ish numre på sætlisten, med alt fra "Johnny B Goode", Noget Thomas Helmig, lidt DAD og Dizzy ... en håndfuld 80'er klassikere til "Himmelhunden" og "Kald det det Kærlighed". Vi synes vi kan dække rimelig bredt, og ramme både noget til Tante Olga, og til Fætter Henning, som kan li' noget mere smæk. Men selv Helmig og Dizzy og andre fremragende kunstnere, brød jo efterhånden ikke igennem i går. Og vi havde en oplevelse, hvor vi blev lidt fejlhyret til en 18 årig fødselsdag. Og vores sætliste bugner altså bare ikke rigtigt med numre, som er lavet i en 18 årig knægts levetid. Det korte af det lange er, at vi føler at vi kommer lidt til kort, når vi står derude og bliver bedt om at "spille noget nyt / nyere". Og i vores fremskredne alder, så er vi altså bare ikke så meget med på beatet mere mht. hvad der rører sig i musikverdenden, som har dansable kvaliteter, er et kendt og vellidt hit og som kan begås af en trio med guitar, bas og trommer uden alt for mange kunstige elektroniske virkemidler. Jeg har prøvet at gøre noget indledende research, og jeg synes at meget af det musik, der hitter nu eller inden for de sidste 10 år er meget elektronisk præget. Hvillke numre griber I til, I jeres partybands, for at kunne spille noget fra nutiden? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
søs Posted July 20, 2018 Share Posted July 20, 2018 (edited) Nu' jeg godt nok 58 - men står i samme situation. Vi spiller masser af 70' - 80' og 90'er musik, mens det nyere ofte ikke passer til bandets sammensætning (og alder). Den måde, det nye pop-musik bliver indspillet og mixet på kan være svært at efterligne live (nok derfor, der live bruges backing-tracks - fx Coldplay). Så er der nye numre, hvor der (næsten) kun er sang og guitar (fx Ed Sheeran) - hvilket bestemt ikke giver fest-stemning og "gang i den" (efter min mening). Der er så også det faktum, at vi jo er midaldrende - og det vil squ se grineren og kejtet ud (synes jeg), hvis vi sang de nye sange om ungdommens problemer med livet og kærligheden (der HAR vi jo været) ... så det afholder vi os så vidt muligt fra. Alt dette betyder, vi bliver "kasseret" af visse kunder, der BÅDE vil have gammel og nyt. - hvilket kan være svært at levere (synes jeg). Det bedste er nok at promovere sit band med den slags musik, man rent faktisk KAN spille - altså promovere sig som 60'er band , 80'er band, o. lign ... Edited July 20, 2018 by søs 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts