Øve med metronom der tæller

KalEl

Recommended Posts

Haj

Jeg har, indspireret af en video jeg så med Tony Royster Jr., eksperimenteret med at metronomen tæller 1,2,3,4 (5,6,7,8) i stedet for at den bare klikker og pinger. Det gjorde en enorm forskel, da jeg havde meget lettere ved at fornemme hvor jeg var i tiden. Samtidig kunne jeg nemmere lægge mig bag eller foran beatet i stedet for lige på, hvilket jeg aldrig rigtigt har kunne gøre før. Det var/er super udviklende for mit spil (er i hvert fald mit eget gæt).

Jeg har en iPhone og bruger den gratis app “Pro metronom” som kan dette. Appen kan en del mere hvis man betaler.

Så en anbefaling/ befaling herfra... Prøv det!

Mvh

Edited by KalEl

Godt, for alt der virker er fedt. Det virker bare ikke for mig, da jeg bedre kan lide en kort lyd (ala klik) som jeg bedre kan høre, om jeg ligger lige oven i, før eller efter. Men som sagt, er det fedt for dig, så er der sikkert mange andre der også syntes det er fedt. Så tak for anbefalingen. 

Hvis jeg så må anbefale en metronom app, må det blive "Tempo" fra Frozen Ape. Syntes det er den bedste jeg kan finde på marked. 

Mvh Frederik  

16 timer siden, Mr. Moth skrev:

Godt, for alt der virker er fedt. Det virker bare ikke for mig, da jeg bedre kan lide en kort lyd (ala klik) som jeg bedre kan høre, om jeg ligger lige oven i, før eller efter. Men som sagt, er det fedt for dig, så er der sikkert mange andre der også syntes det er fedt. Så tak for anbefalingen. 

Hvis jeg så må anbefale en metronom app, må det blive "Tempo" fra Frozen Ape. Syntes det er den bedste jeg kan finde på marked. 

Mvh Frederik  

Jeg er begyndt at tælle fjerdedele i deres fulde længde (éeen, tooo, treee, fiiiir'…), i hvert fald i langsomme tempi. Jeg synes at det giver en mere organisk og musikalsk tempofølelse, som netop gør det nemmere at placere sine slag så det lyder og føles godt (hvilket i mine ører ofte ikke er det metronomisk perfekte). Derudover er der ikke så meget luft mellem pulsslagene, som vi ofte er tilbøjelige til at korte af = tempostigninger. Bruger det også på mine elever, hvor det er en god måde at skabe forståelse for nodelæsningens mysterier.

6 timer siden, Hasse Tang skrev:

Jeg er begyndt at tælle fjerdedele i deres fulde længde (éeen, tooo, treee, fiiiir'…), i hvert fald i langsomme tempi. Jeg synes at det giver en mere organisk og musikalsk tempofølelse, som netop gør det nemmere at placere sine slag så det lyder og føles godt (hvilket i mine ører ofte ikke er det metronomisk perfekte). Derudover er der ikke så meget luft mellem pulsslagene, som vi ofte er tilbøjelige til at korte af = tempostigninger. Bruger det også på mine elever, hvor det er en god måde at skabe forståelse for nodelæsningens mysterier.

Det vil jeg prøve. Det fede er jo når det hele bliver organisk og føles naturlig. Jeg er af den "gamle" skole med Gray Chester "New Breed" og synger ofte "lyde" på beat. Men at trække ordret hele takten skal prøves. Betoner du så "og"erne? fx ÉeeeEeen, ´ToooÉen, ovs. (håber du forstår min "lydskrift").  

Benny Greb gør meget ud af, det at føle et beat. Det har også været en inspiration for mig.   

• Like 1