Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Roland har lanceret nye versioner af deres el-trommer. TD-17 skulle have noget af "motoren" fra deres topsæt 50éren.

Jeg har et gammelt TD-3 som jeg har opdateret med et TD-9 modul, og er egentlig tilfreds med lydene. Til gengæld er FD-8 hi-hat-pedalen mekanisk ustabil, og bækken-lydene irriterende ved at være "enten-eller", svære at lave niveauer på, så de kunne minde om almindelige bækkener.

Nogen der har prøvet det nye TD-17?? De reviews, der kan findes på nettet, bærer næsten alle præg af at være sponsorerede reklamefremstød.

Jeg tænker især på, om hi-hat og bækkener lyder mere naturligt, og om man kan undgå "maskingevær", når man laver hvirvler/ fills på fx. lilletrommen. Videoerne siger, at det skulle være blevet bedre.

Edited by MusicMan62
slåfjel
Posted

Nu har jeg ikke hørt TD-17 med egne ører - kun via youtube. Men har et TD-25, som kom på markedet for små 3 år siden. Havde tidligere et TD-12 (som vel svarer til TD-9 tidsmæssigt).

TD-25'eren er med nogle af de samme lyde og Real-feel som TD-30. Og her må jeg nok sige, der er sket et kæmpe fremskridt ift. TD-12'eren. Hihat og bækkener lyder meget naturtro i 25'eren ift. 12'eren. Ligeledes med snaren - med 25'eren er det muligt at lave "rigtige" hvirvler - hvilket var umuligt med 12'eren. Og der er ingen "maskingevær-effekt" med 25'eren. Bemærk - jeg bruger samme pads nu, som jeg gjorde med 12'eren (se billede).

Hvis denne udvikling er fortsat med TD-17'eren, er der ingen grund til bekymring. Bare køb - har selv tænkt at købe en 17'er som backup, hvis 25'eren står af på spillejob.

El-trommer -1.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Har købt sættet. Roland TD-17 KV (dvs. uden "rigtig hi-hat og kun 2 bækkener). Har tilkøbt et CY-13, med 3 zoner, så jeg kan få ride-bækken med klokkelyd.

Umiddelbart indtryk: Meget bedre bækkenlyde og hihatlyd. Vist også bedre, dvs.mere rigtig trommelyd, på lilletromme, tammer osv.

Til gengæld et noget begrænset udvalg af lyde, fx. tammer i få forskelllige slags træ, og lidt det samme med lilletrommer.
Men her kan man jo så stemme, dæmpe, equalize og effekte sig til forskellige lyde.

Generelt virker det som om, at der er meget god lyd gemt i selv at tweake og lege med mulighederne i modulet.

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Jeg har også kun hørt det på youtube....men jeg er mere til trommerne med mesh skind på end de der pads..så derfor har jeg bygget mit eget Roland sæt op fra bunden af selv....jeg ved dog ikke hvad de nye lydmoduler  kan...men jeg spiller med et TD-3 nu...og har købt mig et TD-20 lydmodul fra Italien...som jeg smækker på mit i stedet for TD-3’ren :)...jeg synes nu at mit TD-3 har gjort det godt....selv med VH 11 hihat på....så er spændt på hvad TD-20 kan

Edited by Annefan