Morten Lund i opråb til DR


Gunnar Kristiansen

Recommended Posts

Han har jo ret - i det hele taget finder jeg DRs radioflade noget ensidig i sit musikalske udtryk.

Musikken på fx P3 er stort set det samme hele ugen igennem - og det meste af det er jo direkte elendigt. Det er værterne oftest også...

Som det måske fremgår, er jeg ikke videre imponeret...

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Lille John skrev:

Han har jo ret - i det hele taget finder jeg DRs radioflade noget ensidig i sit musikalske udtryk.

Musikken på fx P3 er stort set det samme hele ugen igennem - og det meste af det er jo direkte elendigt. Det er værterne oftest også...

Som det måske fremgår, er jeg ikke videre imponeret...

…så er vi to…

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg læste engang et interview med en tidligere DR-journalist. Han fortalte hvordan DR altid var blevet beskyldt for at være en flok venstreorienterede lejesvende, men at sandheden snarere var at medarbejderne derinde insisterede på at folk skulle blive klogere af at se TV og høre radio. Det skulle ikke bare være ligegyldig underholdning. Den tanke er stort set udslettet fra deres landkort nu, og det er trist og ødelæggende og stik imod hensigten med public service som jeg forstår begrebet.

Min største aha-oplevelse som yngre kons-studerende, var da jeg blev gjort opmærksom på følgende: mennesker lærer ikke kun noget når de har det sjovt, de har det sjovt fordi de lærer noget. Så når folk, og dermed DR's seertalsfixerede ledelse, påstår at de bare vil underholde(s) uden at skulle bruge hjernen, så går de galt i byen med lavpandede og indholdsløse underholdningsprogrammer og såkaldte talentshows uden læringspotentiale. Vi har netop brug for udsendelser med indhold, udfordringer, læring og en fed streg under holdning.

Jazz - og megen anden kvalitetsmusik - betragtes tilsyneladende ikke som værende værdigt til DR's luftbårne radiofrekvenser, og da slet ikke til TV, og det kan jeg nok aldrig nogensinde begynde at forstå. Med den plads musik har i næsten alle menneskers liv bør en kanal som DR netop bidrage til at stimulere nysgerrighed, nedbryde fordomme, udvide horisonter og sprede kvalitet. Ikke som nu spille stadigt færre forskellige sange til hudløshed (som tilfældet faktisk er), og tro at opgaven dermed er løst. Public Service er i mine øjne først og fremmest bred og alsidig opdragelse, ikke i nogen bestemt ideologi, men til at blive kritiske, tænkende, vidensmæssigt og kulturelt velfunderede samfundsborgere.

Alt det andet bras kan de andre tage sig af, det klarer de til topkarakter.

 

  • Like 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det er en virkelig trist udvikling. Når jeg tænker på hvor meget det betød for mig som ung, at sidde at se Niels Ratzer eller Jan Lysdahl hver aften på Meyerheim & Co… Det inspirerede helt vildt! Jeg ved godt at man kan få sit fix (x1000) på YouTube, men jeg synes at den ikke-kommercielle musik fortjener så megen opbakning i radio og på TV som mulig.

DR's radio-playlister burde også fjernes, så musikalsk nysgerrige mennesker med noget på hjerte kunne udbrede deres opdagelser og berige andre mennesker derude med ny musik, og musik indpakket i en historie.

Så er der den efterhånden ikke-eksisterende musikundervisning i skolen, hvilket jeg grundlæggende finder er et endnu større problem - HER kan vi faktisk lære noget af svenskerne. Men det er en anden diskussion…

Link til kommentar
Del på andre sites

Engang sendte de også koncerter med levende musik i fjernsynet. Jeg husker stadig en Sting-koncert fra Brasilien (tror jeg nok), som DR sendte for 100 år siden - fantastisk! DR har mig bekendt også et kæmpe arkiv med lyd- og filmoptagelser af mange af jazzens helt store navne. Ligger vel trygt og hengemt i en kælder et sted. Suk…

Link til kommentar
Del på andre sites

Tror den var 

3 timer siden, Hasse Tang skrev:

Engang sendte de også koncerter med levende musik i fjernsynet. Jeg husker stadig en Sting-koncert fra Brasilien (tror jeg nok), som DR sendte for 100 år siden - fantastisk! DR har mig bekendt også et kæmpe arkiv med lyd- og filmoptagelser af mange af jazzens helt store navne. Ligger vel trygt og hengemt i en kælder et sted. Suk…

Tror den var fra Oslo, og muligvis på TV2 :D

Link til kommentar
Del på andre sites

På 8/2/2019 den 11:27 , Gunnar Kristiansen skrev:

Ja, det er en virkelig trist udvikling. Når jeg tænker på hvor meget det betød for mig som ung, at sidde at se Niels Ratzer eller Jan Lysdahl hver aften på Meyerheim & Co… Det inspirerede helt vildt! Jeg ved godt at man kan få sit fix (x1000) på YouTube, men jeg synes at den ikke-kommercielle musik fortjener så megen opbakning i radio og på TV som mulig.

DR's radio-playlister burde også fjernes, så musikalsk nysgerrige mennesker med noget på hjerte kunne udbrede deres opdagelser og berige andre mennesker derude med ny musik, og musik indpakket i en historie.

Så er der den efterhånden ikke-eksisterende musikundervisning i skolen, hvilket jeg grundlæggende finder er et endnu større problem - HER kan vi faktisk lære noget af svenskerne. Men det er en anden diskussion…

Var meyerheim & co. ikke på TV2...?

Link til kommentar
Del på andre sites

På 9/2/2019 den 13:12 , Mikkels skrev:

Var meyerheim & co. ikke på TV2...?

Jeps. Så ja, måske et dårligt eksempel, men som jeg husker det var der cirkus lige meget livemusik på de to kanaler. Tidligere husker jeg at bl.a. Frontline spillede på DR lørdag aften i underholdningsfladen. Anyway, der var mere live-musik i TV! :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu