Dagens Tip: Gummi!

Dennis Hentrich

Recommended Posts

Vi kender alle sammen problemet med gummi der revner eller plastik der flækker. Jeg er nok nødt til at uddybe lidt: jeg snakker her om bækkenstativer! Altså beskyttelsesgummi på bækkenstativer. Nye mærkevarer koster kassen, men man vil nødigt undvære, da det kan ødelægge ens elskede bækkener!

Men frygt ej længere! Biltema har hørt trommeslagernes bønner, og skaffet os et billigt alternativ: PVC-slangen!

Et super billigt alternativ endda. Knap 27kr. for 5mtr. med en indvendig diameter på 8mm. Der er dælme til mange bækkenstativer, og bliver det slidt er det nemt og hurtigt at udskifte!

Det er simpelthen for godt til ikke at dele med mine med-trommeslagere! Nu er der ingen undskyldning for metal-mod-metal.

https://www.biltema.dk/baad/vvs/slanger/pvc-slanger/slange-2000017744
IMG_20190418_122728465.thumb.jpg.98c7c0bde51860e587b19362ff9d41f4.jpg

1 time siden, DaPhunk73 skrev:

Yes!

Så mangler der bare et link til en spændeskive der kan passe som base under der nederste stykke filt.

;-)

Haha det bør da gemmes til en anden tråd, så vi kan få lokket folk herind ;-) Jeg har ikke helt fundet den lokalt endnu da jeg, som med gummiet, tidligere har købt fra StDrums. Men jeg er ret overbevist om at det blot er en skærmskive i 35mm. med 8mm. hul.

Jem&Fix har nogle, ret dyre pr. stk. dog:
https://www.jemogfix.dk/skaermskive-m8-ø35-mm-8-stk/5118/9412664/
Og XL-Byg til en noget billigere stk. pris:
https://www.xl-byg.dk/shop/nkt-fasteners-skaermskive-elforzinket-skiver-m8-oe35mm-100-stkpk.htm

Edit: men jeg kan altså ikke garantere at ovenstående passer, da jeg endnu ikke har prøvet dem ;-)

55 minutter siden, KalEl skrev:

Jeg har også tyet til isoleringskappen på et 3x1,5 kvadrat kabel. Det fungerer også udmærket :tu:

Ja, man bliver hurtig kreativ i forsøget på at spare penge ;-)

Edited by Dennis Hentrich

Et godt gammel tip som jeg så første gang i Drumstick i 1986 eller der omkring. Simon brugte en læder skive mellem vindskruen og plastik slangen. Jeg bruger det stadig på nogle af min stativer. Et godt tip. 

5 timer siden, Mr. Moth skrev:

Et godt gammel tip som jeg så første gang i Drumstick i 1986 eller der omkring. Simon brugte en læder skive mellem vindskruen og plastik slangen. Jeg bruger det stadig på nogle af min stativer. Et godt tip. 

JA... jeg  har også nogle gamle læderskiver fra den "Drumstick periode", men de er røget over på gamle stativer, til  vintage bækkenerne/sættene.

Iøvrigt er de nemme at lave. Hvis man har en gammel livrem i læder - man ikke kan passe pga. fremskreden livvidde,  så klipper man bare små cirkler  omkring  livrem-hullerne... og så er der en skive.

Plasticslanger har jeg  for nogle år siden køb i Bauhaus - hvor de hænger på ruller i forskellig diameter, og man klipper selv af - i metermål.

• Like 1

9 timer siden, Mr. Moth skrev:

Ja, det er nok et af de ældste tips fra kassen, men kan næsten ikke gentages nok. Der er nok til et par hundrede stativer i sådan en rulle slange ;-)

I øvrigt spændende med læderlapperne. At det nede under bækkenet? Altså hviler filt og bækken ovenpå? Er det stift nok til det?

3 timer siden, Dr.Mains skrev:

JA... jeg  har også nogle gamle læderskiver fra den "Drumstick periode", men de er røget over på gamle stativer, til  vintage bækkenerne/sættene.

Iøvrigt er de nemme at lave. Hvis man har en gammel livrem i læder - man ikke kan passe pga. fremskreden livvidde,  så klipper man bare små cirkler  omkring  livrem-hullerne... og så er der en skive.

Plasticslanger har jeg  for nogle år siden køb i Bauhaus - hvor de hænger på ruller i forskellig diameter, og man klipper selv af - i metermål.

Fint tip! Det kan være at de gamle bælter bør gemmes fremover, når de har udtjent deres værnepligt ;-)

19 timer siden, Dennis Hentrich skrev:

Ja, det er nok et af de ældste tips fra kassen, men kan næsten ikke gentages nok. Der er nok til et par hundrede stativer i sådan en rulle slange ;-)

I øvrigt spændende med læderlapperne. At det nede under bækkenet? Altså hviler filt og bækken ovenpå? Er det stift nok til det?

Fint tip! Det kan være at de gamle bælter bør gemmes fremover, når de har udtjent deres værnepligt ;-)

Filt under bækkenet og læder mellem toppen af plastikslange og vingeskrue. Bækkenet er således ikke spændt fast mellem to filtskiver men hviler kun for en filtskive. Bækkenet vipper mere frit og læderskiven er der kun for at beskytte mellem bækken og vingeskrue hvis den får gas og bækkenet vipper meget. I dag spiller jeg helt uden læder og vingeskrue og har aldrig slået et bækken af "pinden". Eneste ulempe er, at bundfilten falder af under transport. 

21 timer siden, henrikrathje skrev:

skal lige ha dele hjem.. og det er påske.. så de kommer først i næste uge.

og vil gene lave nogle fotos så folk kan kopiere det :-)

god påske ;-)

Haha for pokker! God påske til dig også ;-)

2 timer siden, Mr. Moth skrev:

Filt under bækkenet og læder mellem toppen af plastikslange og vingeskrue. Bækkenet er således ikke spændt fast mellem to filtskiver men hviler kun for en filtskive. Bækkenet vipper mere frit og læderskiven er der kun for at beskytte mellem bækken og vingeskrue hvis den får gas og bækkenet vipper meget. I dag spiller jeg helt uden læder og vingeskrue og har aldrig slået et bækken af "pinden". Eneste ulempe er, at bundfilten falder af under transport. 

Arh på dén lumske facon! Så forstår jeg! Smart.