Bindende aftale eller dårlig sælgerstil?


LEON

Recommended Posts

Hej Forum.

Sagen er den at jeg ønsker jeres bud på, hvordan jeg skal forholde mig til følgende:

jeg tager kontakt til en sælger mandag d.29/04 på Dba.dk med et Gretsch-sæt til 10.000 kr. Jeg skriver, jeg gerne vil købe, men se først. Sælger tilbyder at kører sættet til Aarhus, så jeg ikke skal køre til Thy. - jeg bor i Kbh.

Jeg foreslår at komme to dage senere d.01/05(onsdag) eller søndag d.05/05, hvor jeg kan kører over til  og se på det. Sælger skriver tilbage, at han ikke kan den dag, men holder sættet til mig, medmindre nogle giver ham pengene i hånden først. Jeg skriver tilbage, at han må skrive en dag, så jeg kan komme med pengene og giver ham i hånden. Jeg spørger, om det gør forskel ift. at mødes, at jeg kører til Thy. Sælger svarer tilbage, at sættet står i Thy, indtil onsdag og derefter kan komme til Aarhus. Jeg skriver tilbage, at jeg kan komme søndag til Thy tidlig formiddag. Sælger foreslår selv onsdag ugen efter og frem.

Jeg skriver en sms d.30/04 og fortæller, at jeg er i tvivl om, jeg skal komme med pengene med for at sikre handlen eller han holder det, til jeg kommer over. Og hvis han holder det for mig, kommer jeg over søndag d.12/05. Sælger svarer tilbage "Jeg holder det til du komme. Ingen problem" Jeg svarer at, vi så ses næste søndag.

Her idag d.06/05 skriver sælger at en anden har budt 11.000 og gerne vil holde vores aftale, da jeg var først interesseret og om jeg ønsker at matche 11.000 kr. Jeg svarer nej og skriver, at jeg har forsøgt at komme over både til Thy og Aarhus og købe sættet og jeg har også spurgt om han ville have pengene i hånden, så jeg var sikret sættet. Hvortil han jo meldte at han ville holde det. Jeg gør opmærksom på at på Dba, stod intet om auktion eller Hbo. Jeg skriver afslutningsvis at jeg regner med vores aftalte overholdes - Han holder sættet til, jeg kan komme over og se det.

Sælger svarer tilbage, at i hans optik, har han holdt sættet åbent for førsteret til mig, men det ændrer sig, når der kommer andet bud. Nu tilbyder han mig igen førsteret til at matchen prisstigningen og som sælger er han interesseret i at få mest for sættet. Halvanden time senere skriver han at han trækker handlen tilbage og der ingen grund er til yderligere kontakt.

Jeg vil gå i gang med at undersøge om vores "aftale" var bindende juridisk, men håber på en masse TS´ere med erfaringer om dette til lidt starthjælp.

Hvad siger I bindende aftale eller bare dårlig stil?

  

Link til kommentar
Del på andre sites

Synes måske at det er dårligt stil fra sælgeren....ud fra det faktum at du jo havde tilbudt at komme helt fra Kbh..og havde spurgt til datoer osv...jeg synes måske godt at personen kunne have holdt på sættet lade dig set det som aftalt....jeg havde en gang et billigt el sæt til salg...og jeg kan huske at jeg skrev i min annonce at det var reseveret....til en fra Sjælland....at jeg skulle holde på det i ca 4 uger var lidt træls....da jeg måske kunne have fået det solgt hurtigere...men køberen kom....og det synes jeg kun var mest fair...at han skulle se det...inden jeg lod det gå det videre til den næste i køen....for det var det vi havde aftalt på dba....men det er skide træls sådan noget:)

Link til kommentar
Del på andre sites

På 14/5/2019 den 20:00 , DRUMMAKER skrev:

 her i det nordjyske plejer en aftale at være bindende ,, og værtshusgæld er æresgæld 

Hmm... jeg er ellers blevet belært om, at i Løgstør og omegn betragtede folk lovgivningen som vejledende :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu