Kan en tromme blive skæv i kassen


Mads Valther

Recommended Posts

Hej brugere.

 

Dette er skrevet i et mildt anfald af panik. Har lånt min supra ud til en studieindspilning. Alt er gået fint, og trommen har efterfølgende stået 3 måneder i kasse i studiet, og 1 måned i kasse hos mig. Forleden tog jeg den ud, og ville sætte nye skind på. Jeg kunne ikke få skind på trommen - den virkede skæv og den lyder forfærdelig dårligt.

Jeg havde kun et skind og et par brugte, men det var det samme ved alle tre. Skindet gik snert på, og trommen lød død og papagtigt. 

Har nogen oplevet noget ligende. Trommen er en 1963 supra, og er mit kæreste eje sammen med mit Ludwigsæt, og den har altid været nærmest plug&play.

 

ARGH!!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

På 24.9.2019 den 22:59 , Hamselv skrev:

Tja, det kan den vel godt. Tænker den har været stemt skævt eller har ligget med seidingen spændt måske. Fire måneder er lang tid under pres.

Mht. Om den er i kasse eller ej tror jeg er ligegyldigt

Nu blir jeg da rigtig nervøs ....

Har aldrig løsnet seidingen på mine lilletrommer. Har heller aldrig bemærket, de er blevet skæve - og de lyder som de skal, synes jeg. Men - er det virkelig noget, jeg skal bekymre mig om ...?

Mads' supra må have været ude for noget hærværk af en art. Om der er en eller anden, der ved et uheld er kommet til at sparke til kassen - eller stillet noget tungt på den, kan jo være en mulighed. Men ærgerligt er det da - bedre lilletromme findes ikke ...!

Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, søs skrev:

Nu blir jeg da rigtig nervøs ....

Har aldrig løsnet seidingen på mine lilletrommer. Har heller aldrig bemærket, de er blevet skæve - og de lyder som de skal, synes jeg. Men - er det virkelig noget, jeg skal bekymre mig om ...?

Mads' supra må have været ude for noget hærværk af en art. Om der er en eller anden, der ved et uheld er kommet til at sparke til kassen - eller stillet noget tungt på den, kan jo være en mulighed. Men ærgerligt er det da - bedre lilletromme findes ikke ...!

Jeg ved det ærligt talt ikke, men seidingen trækker jo netop på tværs af trommen, hvor skindende trykker mod top og bund. Det er meget muligt der ikke sker noget men hvis der er fugt og kulde/varme indblandet ville det give god mening at det er i netop den spændte seidings retning at trommen vil give sig.

Jeg løsner altid seidingen når jeg ikke ikke bruger trommen, men det er mest for at den ikke bliver slatten over tid. Måske gør det ingen forskel...men den lilletromme jeg har nu har jeg haft i 23 år og den er kun på sin tredje seiding, som vel at mærke er stram som bare pokker når jeg bruger den.

Link til kommentar
Del på andre sites

14 timer siden, Hamselv skrev:

Jeg ved det ærligt talt ikke, men seidingen trækker jo netop på tværs af trommen, hvor skindende trykker mod top og bund. Det er meget muligt der ikke sker noget men hvis der er fugt og kulde/varme indblandet ville det give god mening at det er i netop den spændte seidings retning at trommen vil give sig.

Jeg løsner altid seidingen når jeg ikke ikke bruger trommen, men det er mest for at den ikke bliver slatten over tid. Måske gør det ingen forskel...men den lilletromme jeg har nu har jeg haft i 23 år og den er kun på sin tredje seiding, som vel at mærke er stram som bare pokker når jeg bruger den.

Nå, så er jeg mere rolig. Mine seidinger er kun liiiige spændt til - altså de sidder kun lige spændt nok til, at de ikke har "efter-raslen", når jeg spiller på trommen.

Sådan har jeg "behandlet" seidinger siden 1978, hvor jeg købte min første Supraphonic. Forhandleren fortalte dengang, jeg skulle spænde top- og bund-skind meget stramt for at få smæk nok i trommen - og seidingen skulle kun lige røre bund-skindet, dog uden at rasle efter slaget. Dette for at bundskindet skal kunne bevæge sig uden at blive hæmmet af seidingen.

Har benyttet denne teknik lige siden - og næsten aldrig løsnet seidinger siden da.

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Allerførst den gode nyhed: Min tromme er ikke skæv.

Den dårlige nyhed: Jeg prøvede som sagt to helt nye REMO-skind som lød SÅ dårligt. Det har vist sig at det var dem som var helt skæve.

I går tog jeg et Aquarian-skind med i studiet og det hjalp. Skrue, skrue, skrue og så lød den fantastisk igen.

Det stiller jo så spørgsmålet om Remos kvalitet er dalende? I forvejen bruger jeg sjældent mærket, da jeg kun bruger Aquarian på snare og stortromme. Jeg elsker dog lyden af Remo Amb på toms. Hmmm

Link til kommentar
Del på andre sites

På 28/9/2019 den 11:18 , søs skrev:

Nu blir jeg da rigtig nervøs ....

Har aldrig løsnet seidingen på mine lilletrommer. Har heller aldrig bemærket, de er blevet skæve - og de lyder som de skal, synes jeg. Men - er det virkelig noget, jeg skal bekymre mig om ...?

Mads' supra må have været ude for noget hærværk af en art. Om der er en eller anden, der ved et uheld er kommet til at sparke til kassen - eller stillet noget tungt på den, kan jo være en mulighed. Men ærgerligt er det da - bedre lilletromme findes ikke ...!

Tror roligt at du kan lade seidingen væren spændt - SÅ stram er den jo heller ikke :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu