Lyd isolering

mokkel

Recommended Posts

Hej trommeslagere. Jeg tænker på at lydisolere min garage hvor jeg har mit sæt stående. Er der nogen der har erfaringer med lydisolering af sådan en art?. Materiale, pris fremgangsmåde osv. Vh. 

Præcis det gjorde jeg for år siden. Min erfaring er, at det er vigtigt, gulvet er "svømmende" - altså at selve gulvet hviler på isoleringen, så stortrommenes "dunken" ikke går ned i jorden og over til naboerne. Her fik jeg en del klager, da jeg ikke havde gjort denne øvelse godt nok.

Siderne blev lavet med dampspærre inderst - derefter tykt lag isolering - og vindpap og træbeklædning yderst. Samme med loftet - dampspærre nederst og tykt lag isolering ovenpå.. Husk en god lydisoleret dør, der kan stoppe larmen.

Edited by søs

Lige umiddelbart lyder det jo en helt almindelig bygningskonstruktion. Ud over det flydende gulv altså. Mon ikke man kan få en for for tæppe/ måtte der kan “adsorbere” stortrommens “dunk”

Podie med tennisbolde er fint nok til el-trommer, men jeg kan godt være nervøs for, om det er nok til rigtige trommer.

Klagerne, jeg fik, var fra naboer 50 meter fra min garage. De sagde, de kunne høre de dybe lyde fra min stortromme inde i deres hus. Og jeg havde endda 50 mm leca-kugler + 50 mm isolering i gulvet. Men desværre ikke som sådan svømmende gulv - hvilket jeg tror havde gjort en stor forskel.

Den bedste metode er en rum-i-rum-konstruktion, hvor ingen af de nye vægge/flader er i kontakt med den eksisterende konstruktion. Det vil sige at de nye vægge og gulvet skal hvile på gummi, så vibrationerne ikke overføres til det eksisterende gulv. Loftet skal også være flydende, typisk ved at man hænger det i tykke gummireb e.l. fra det eksisterende loft. Alt skal fuges fuldstændig lufttæt, for lyd slipper ud overalt. Den allerbedste effekt opnår man ved at efterlade et hulrum på ca. 10 cm. mellem væggene, dvs. ydervæg-isolering-hulrum-isolering-gips/indervæg. Det kræver dog at man har pladsen til det, ikke mindst i loftet.

Mindre kan dog også gøre det. Jeg har selv bygget min garage om til øvelokale uden ovennævnte konstruktion. Den er fuldmuret med trætag. I loftet har jeg lagt 200 mm. Rockwool, dampspærre, 50 mm. isolering, og så tre lag gips i skiftende densitet (alm. hhv. vådrumsgips). Dertil en ekstra (lyd)dør indvendig, som faktisk tager rigtig meget. Derudover har jeg isoleret den udvendig med 100 mm. Rockwool, men det har kun en meget begrænset effekt på lyden - det var for varmeregningens skyld. I bagklogskabens ulideligt klare lys burde jeg nok have valgt et betontag, men det var pengene ikke lige til dengang.

Prisen på sådan et projekt afhænger fuldstændig af hvor meget du er nødt til at gøre for at opnå et tilfredsstillende resultat - som igen afhænger  af hvad udgangspunktet er - om din garage er af mursten, beton eller træ. Sten er typisk bedst, fordi det er tungt og tæt. Træ kræver en del mere.

Jeg lavede selv stort set alt, med udgangspunkt i en temmelig misligholdt garage. Det tog flere måneder og kostede vel i omegnen af 50.000, men resultatet blev virkelig godt, og jeg fortryder det ikke et sekund - det er SÅ fedt at have øvelokale i baghaven!!

• Like 1

Superfin beskrivelse fra Hasse.

Jeg har bygget rum-i-rum i garage i skel med tung dobbeltdør og lydisoleret udsugning. Det er et kæmpe arbejde, men jeg sætter mig til trommerne på alle tider af døgnet uden problemer med kone eller nabo.

• Lyd er som vand, så tætte fuger overalt
  • Dybe toner kan kun standses af masse, så glem tynde løsninger. Mest effektiv lydkonstruktion er masse+luft+masse (fx. 3 lag gips + min. 100 mm isolering + Ydermur) Ingen gennemgående konstruktion mellem de tunge lag.
  • Akustisk regulering! Du får hysterisk dårlig lyd i en gipskasse. Jeg har basstraps i hjørnerne, en himmel over og bag sættet og en dejlig levende lyd (ikke studiedødt). Lydmaskinen.dk er stedet hvor du finder gode guides til både lydisolering og akustikregulering. Vær opmærksom på, at mange nørder jagter mikroskopiske ændringer. Der er stor forskel på om du vil skåne dine omgivelser eller vil lave professionelt studie uden pruttelyde.

Du skal nok overveje hvor meget eller lidt støj der må slippe ud i dit tilfælde, men husk at en halv løsning er total spild af arbejde for lyd = vand. Min projekttråd på Lydmaskinen.dk finder du her. Desværre røg links til alle billeder da Dropbox 'forbedrede' deres service for et par år siden, men beskrivelserne er der.

• 1 month later...

Hej Mokkel,

Super spændende og relevant indlæg. Jeg kan se, at der allerede er kommet nogle gode svar på dit spørgsmål. Men her er mit input.
Der findes forskellige løsninger, hvis du vil isolere din garage for trommerne. Du kan f.eks. købe eggebakkeskum som du kan isolere med. Alt efter hvor stor garagen er, så kan det hvert fald være en nogenlunde løsning, hvis du ikke er ude i en stor renovation. Dem kan du så vidt jeg ved bl.a. købe på Drumcity. Jeg faldt desuden over en artikel fra Bauhaus om lydisolering, hvor de bl.a. skriver om gummilister, guldtræpper mm. Her er linket:
.https://www.bauhaus.dk/guide-sadan-lydisolerer-du-dit-hjem.html

Ellers findes der også tidligere (gamle) tråde herinde på trommeslagerens forum med samme spørgsmål. Men stadig relevante:

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?/topic/69753-der-bygges/&tab=comments#comment-740267
http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?/topic/90341-lydisolering/
http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?/topic/92288-lydisolering-af-trommerum/

Prøv desuden at søg på "lyddæmpning" i stedet for isolation :-)

Med venlig hilsen,
Ida // Musikshoppen

• 1 year later...

den der med tennis bolde   .. hvis man lagde gulvet oven på mange tennis bolde   .. det er jo med at få stoppet vibrationerne  .  vi har nok alle prøvet at gå forbi en plade vibrator ved et vejarbejde   hvis man stilte den op på tennis bolde så var ikke nogen vibrationer der nåde jorden .. det må være vejen frem ..:hmm: