Backtracks, samples, click...Hvad?


Hamselv

Recommended Posts

Jeg søger en pad-ting som kan trigge samples til pa og andet godt samtidig med der er click til monitors.

Hvad skal man købe. Her mener jeg komplet setup af software og hardware for at det bare spiller maks.

Vi har front og in ears.

Anbefalinger og tilbud modtages gerne.

Mvh. Jeppe

Link til kommentar
Del på andre sites

En Roland Spds-x kan meget af det du efterlyser - jeg har selv brugt én til netop de ting: 

- Trigge samples, egne eller fabriks-.

- Benyttes til click, som kan sendes på separat (sub) out.

Den nyeste model har vistnok 16 GB hukommelse, så den kan rumme hele backtracks i stereo. Så slipper I for et større setup med computer m.v., hvilket klart er at foretrække live - færre potentielle fejlkilder, færre kabler etc.

Alesis har lavet en pad der minder om den, men den kender jeg ikke. Tjek den evt. på nettet, koster vist ca. det samme som Rolands.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, den ser ud til at kunne det hele.

Hvordan fungerer det med click og samples? Den spiller vel bare sample og så håber man clicket passer?

Hvordan med clicket? Kører det kun i monitors eller bliver det smidt med ud i fronten?

Som du ser er jeg ret ny i den non-akustiske trommeverden, så tips og tricks kan jeg nok ikke få for mange af.

Er der evt. Nogen som har erfaring med Alesis' Samplepad 4?

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan aflure tempoet på dit sample, og så indstille Spds'ens metronom til det. Den går i 0,1 bpm-intervaller, så det bør være muligt at tilpasse ret præcist i de fleste tilfælde. Alternativt kan du indspille et clicktrack som passer til samplet, og så synkronisere det så det starter sammen med samplet, men kun bliver sendt til det output du ønsker, jf. følgende…:

Du vælger nemlig selv hvor du vil sende clicket hen: til main out (som typisk går i fronten), til Sub out (som er et ekstra sæt outputs du kan sende hen hvor du vil, fx. til jeres monitor-send), eller kun til spds'ens hovedtelefonstik, som du så fx. kan blande i dit egen monitor-send i en lille mixer.

Du kan faktisk også bruge spds'en som monitorforstærker, idet den har et aux-in-stik hvor du kan koble dit monitorsignal fra mixeren til. Så kan du blande click (som i dette tilfælde kun sendes til hovedtelefonstikket) og monitor-signal som du ønsker direkte på den. En relativt simpel model som ikke kræver mange komponenter.

VIGTIGT: benyt i videst muligt omfang vinkel-jackkabler til de her pads, da det belaster de ofte ret skrøbelige stik i dem mindre end lige jack-stik. 

 

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Hej

Det blev så Alisis' lille Samplepad 4 som bliver en slags prøveklud for dette her projekt. Den har ikke clickfunktionen men det må jeg prøve at arbejde udenom. Den er i hvert tilfælde sjov som legetøj og så må vi se om den også kan bruges som instrument i en sammenhæng.

Jeg tænker at brugt til 500 ikke kan være helt skidt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu