Lugs til Maple Custom lilletrommekedel

HamFraEmbryo

Recommended Posts

Jeg har fornyligt anskaffet mig et Yamaha Maple Custom med guld-lugs. Der fulgte en lilletrommekedel med uden lugs. Jeg tænker at bygge den op med lugs fra St Drums af denne type:

https://stdrums.com/en/p/st010go

Er der noget problem forbundet med det? Kan den slags spændehuse med en enkelt bolt godt klare tension fra lilletrommeskind?

Der er 8 mm huller i kedlen, burde det ikke passe fint til den slags lugs? 

IMG_5746.jpeg

kedlen er tyk nok til at det burde være ok.. selvom det aldrig er optimalt med kun 1 hul i kedlen.. hvilket er hvorfor Yamaha bruger et not hul til at stabilisere med.

nej de passer ikke.. sagen er at hullet er 8 mm stort i din kedel.. derfor passer ingen normale lugs i.. de bruger typsik 6-6,5 mm til at montere i.

der er 2 muligheder:

1) monterer lugs med 2 huller i, og sæt dem så de dækker de gamle.. så ses det kun indefra. Lyden er den samme.
2) mulighed er at lave træ propper der limes i de huller, og så bore nye huller til nye lugs.

men da single hul lugs ikke vil dække det lille not (stabilitets fordybning) foran hver lug, så er det pænere og bedre at montere lugs der dækker over begge huller.

Edited by henrikrathje

Ah, det jeg overvejede var at bruge det eksisterende for store hul til den ene bolt, måske med en lidt større skive, og så lave et ekstra hul til hver lug der passer ordentligt. Jeg tænker så længe det ene hul (det længst fra reifen) passer i størrelsen burde det kunne virke? 

hmm.. nej.. for: skruen til motering af lug går jo igennem kedlen.. og da monteringshul i ny lug er mindre end 8 mm, så vil lug trækkes op i kanten af hullet.. MED MINDRE du er så utroligt heldig at du bruger gennemgående lugs som passer så begge mount pins (dem der går fra lug og ind i kedlen) går stramt i...

jeg vil bare bestemt fraråde det!

det liber noget bæ.. og med stor risiko ustabilt!
bruger du alm lugs, 1 pr side, så dur det slet ikke.

Edited by henrikrathje

Jeg kan ikke rigtigt se problemet. Jeg har tegnet en lille skitse af den løsning jeg overvejer med en kort tube lug, der benytter det eksisterende hul til skruen tættest på skindet og et nyt hul, der passer bedre i størrelse, til den anden skrue længst fra skindet. Det jeg tænker er at tværkraften, opad i figuren, fra stemmeskruen vil blive overført til kedlen ved den nederste skrue, mens den øverste skrue, der sidder i et overstørrelsehul, mest optager normalkræfter, mod højre i figuren. Foden på sådan en tube lug og spændeskiven til indersiden er vel begge markant mere end de Ø8 mm det eksisterende hul er? 

Er der noget jeg overser? 

Tube lug på Yamaha MC snare.jpeg

2 minutter siden, HamFraEmbryo skrev:

Jeg kan ikke rigtigt se problemet. Jeg har tegnet en lille skitse af den løsning jeg overvejer med en kort tube lug, der benytter det eksisterende hul til skruen tættest på skindet og et nyt hul, der passer bedre i størrelse, til den anden skrue længst fra skindet. Det jeg tænker er at tværkraften, opad i figuren, fra stemmeskruen vil blive overført til kedlen ved den nederste skrue, mens den øverste skrue, der sidder i et overstørrelsehul, mest optager normalkræfter, mod højre i figuren. Foden på sådan en tube lug og spændeskiven til indersiden er vel begge markant mere end de Ø8 mm det eksisterende hul er? 

Er der noget jeg overser? 

Tube lug på Yamaha MC snare.jpeg

altså jow.   det kan fungere.. Men lugs vil dreje sig med reifer.. og med tube lugs er det et problem. Der er ingen inserts!

Så hvis skruen tvinges skævt så sker der en af tre ting:

1. skruen sætter sig fast

2. skruen knækker

3. gevindet får i smadder i lug.

tube lugs SKAL sidde i lod og ret præcist. Modsat alm lugs som kan flexe lidt sidelæns.

du skal med tube lugs ha proppet de 8mm huller. Just sayin.. 

15 timer siden, henrikrathje skrev:

altså jow.   det kan fungere.. Men lugs vil dreje sig med reifer.. og med tube lugs er det et problem. Der er ingen inserts!

Så hvis skruen tvinges skævt så sker der en af tre ting:

1. skruen sætter sig fast

2. skruen knækker

3. gevindet får i smadder i lug.

tube lugs SKAL sidde i lod og ret præcist. Modsat alm lugs som kan flexe lidt sidelæns.

du skal med tube lugs ha proppet de 8mm huller. Just sayin.. 

Ville det ikke være muligt at finde et nylon / plastik insert der kan udfylde pladsen i det øverste hul, og på den måde løse udfordringen?

Guest jon petersen

Hvad er afstanden mellem de øverste og nederste huller?

Jeg ville proppe de nuværende huller, så der kan bores nye huller til skruer som går hele vejen igennem - typisk 5 mm - og et hul der er stort nok til noten på lugs (8 mm eller hvad de er).

Og så købe lugs som disse, der dækker det hele pænt af, og store nok skiver på indersiden til at det også ser OK ud der.

Tubelugs er, som Henrik skriver, lidt at bede om problemer. De her er flotte, og ligner faktisk lidt det der sidder på andre Yamaha snares:

https://stdrums.com/en/p/stdc17cr

• 2 weeks later...
Guest jon petersen

Ja - så tror jeg at det er lige stramt nok med en lug, der er 100 lang som den jeg linkede til.

Det rigtigste vil være noget omkring 80 mm

Hmmmmm.