Hjælp og anbefalinger til køb af trommesæt

Doktor
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg har spillet trommer on/off i snart nogle år på et elektrisk trommesæt, så jeg lurer lidt på at købe et akustisk sæt.  

Jeg har researched lidt, men vil gerne høre jeres mening. Jeg er med på at man ikke rigtigt kan sige noget definitivt inden for det her område, og at alt kommer an på hvad man synes om, lyder rigtigt, og føles godt. Anyway, here goes:

Jeg kunne godt tænke mig et trommesæt, som kan bruges til metalmusik. Så vidt jeg kan læse mig til, så køber man som sådan ikke et sæt til én slags musik, men at et godt sæt kan bruges til flere genre. Jeg forestiller mig dog, at der må være nogle generelle ting som hører genren til? Jeg tænker her på mærker, materiale, størrelser etc. Jeg har umiddelbart haft fokus på stortrommens størrelse, men ved ikke om det har så stor en betydning som jeg forestiller mig.

Jeg kunne godt tænke mig, hvis man kan finde noget som er lidt alsidigt som kan bruges til flere metalgenre, eller som minimum kan tweakes til det.

Jeg vil gerne have noget som er lidt fremtidssikret, som man kan udbygge på som tiden går (både trommer og bækkener). Kræver det særlig hardware at opnå det, eller kan trommesættet være samlet på alle måder?
Det virker som om de fleste sæt er ret låst, i at alle beslag til tommer er brugt at de 2 som sidder på stortrommen, samt at der ikke er nogle ledige steder til et bækkener eller 2 mere...

Hvad angår bækkener, så ved jeg ikke rigtigt andet end at Zildjian virker fornuftigt. Er det nogle som man bestemt bare skal holde sig fra?

Budget tænker jeg umiddelbart 3000-500 brugt, men kan justeres hvis det giver mening.

Jeg ser frem til at høre fra jer, og tak for hjælpen

-Mads

Ved ikke, om bestemte mærker er bedre til metal end andre ... men det "normale" i den genre er vel mange tammer - og her kan store stortrommer blive et problem, hvis man er forholdsvis lille. Hvordan en lille mand som Simon Phillips kan spille med 24" BD'er og dybe tammer over BD'erne, er mig en gåde - men han sidder vist også ret højt på stolen (det dur jeg ikke til). Jeg synes dog sagtens, man kan få rigelig bund i en alm. 22" ... her et billigt sæt, som må kunne bruges ...  https://www.dba.dk/trommesaet-pearl-slx-saette/id-1076252885/

Hvis man vil undgå at være "låst" i opsætning af tammer og bækkener, kan man jo vælge en "kravlegård" - (ligesom til et el-sæt, hvor dem til akustiske sæt dog er noget kraftigere). Ofte er der sådanne billigt til salg brugt på Facebook og DBA. Jeg har selv tidligere sværget til kravlegård, men da jeg efterhånden kun spiller 1 oppe og 1 nede, er det overbud med en sådan, synes jeg. Har dog været glad for at kunne placere bækkener nemt med en kravlegård - uden for mange bækkenstativer til at fylde gulvet ... 

Bækkener til metal, ved jeg intet om - dog har jeg hørt, nogle sværger til Paiste Rude, da de er holdbare. Har hørt godt om Zultan, som kan købes til fornuftige priser hos Thomann. Men om de er gode til metal, må andre bedømme ... https://www.thomann.de/dk/baekkensaet.html?filter=true&manufacturer[]=Zultan

Edited by søs