Lige meget om du som trommeslager spiller jazz, funk, rock, world, metal (eller noget midt imellem), er du afhængig af, hvordan dine fire lemmer arbejder indbyrdes på sættet. Internationalt i trommeverdenen kalder man normalt dette koncept for Independence, men her på TS kalder vi det Uafhængig koordinationsteknik på trommesættet.
Listen er lang med store trommeslagere, der har dyrket denne metode til at opnå større frihed på trommesættet, i forbifarten kan lige nævnes Vinnie Colaiuta, Joe Morello, Elvin Jones, Thomas Lang, David Garibaldi og Dennis Chambers.
Historisk tilbageblik
Historisk set har stilarter som jazz og latin haft indbyggede rytmer, der har krævet et højt niveau af kontrol, kompleksitet og dynamik hos den enkelte trommeslager. Men der var ikke noget system eller samlet opskrift på, hvordan man skulle lære de synkoperede figurer, der kunne skubbe og variere musikken på denne måde.
I starten af 1940’erne, da beboppen var ved at overtage New York, fik trommeslageren Jim Chapin ideen om at samle mange af boppens rytmer i et system. I 1948 udkom Advanced Techniques for the Modern Drummer, der siden skulle blive en klassiker i trommelitteraturen. Ifølge Chapin var de fleste jazztrommeslagere i stand til at frasere på sættet, men de kunne ikke spille uafhængigt, og de var dermed bundne af nogle faste figurer, der ikke kunne ændres meget på i livesituationen. Chapin havde lagt mærke til at man som pianist feks siden Bach havde arbejdet med skalaer og og uafhængighedsteknikker, og nu var turen kommet til trommeslagerne.
Med Chapin’s bog kunne Max Roach og alle de andre bebop trommeslagere nu studere uafhængighedskonceptet på sættet og herfra videreudvikle nogle af musikkens grundprincipper. Roach bemærkede følgende: “We were all stumbling on it. But he made a significant contribution to conceptualizing what the drumset is all about, explaining it so clearly in his book.”
Siden er der udkommet en hel stribe af bøger og videoer, der bygger videre på konceptet, se liste nederst i artiklen.
Tilgang til uafhængig koordinationsteknik
Selve konceptet med uafhængig koordinationsteknik tager som skrevet udgangspunkt i at alle fire lemmer kan arbejde uafhængigt på trommesættet. Et eksempel kunne være at man spillede stortromme på alle 4. dele, hihat på alle 8. dele og så spillede man melodien, dvs. en læseside med 4. dels og 8. delsnoder fra en bog, på lilletrommen som melodi. Herved vænner kroppen sig til at spille på meget andet end 2 og 4, som så igen gør at man bliver mere fri i sit spil i forhold til et backbeat. Se dette eksempel:
Dette koncept har næsten ubegrænsede anvendelsesmuligheder, hvilket også betyder at man som trommeslager kan forvilde sig ind i et system, der indeholder nærmest skræmmende perspektiver! Så selv om man gerne vil udvikle sit spil, kunne et godt råd være: Aldrig at glemme det gode groove og sin musikalske tilgang.
Der er efterhånden mange fortolkninger af systemet, men det vigtigste handler jo om at man som trommeslager opnår den ønskede effekt med hensyn til frihed og kontrol, så man kan spille på sin egen måde og udvikle sin egen stil derfra.
Et eksempel fra Kadaboum
I min egen trommebog, Kadaboum, har jeg lavet et lille opvarmningsafsnit. Her tager jeg udgangspunkt i at man lærer at spille forskellige variationer på lilletrommen over et groove med hihat i foden og stortrommen, for så er man kommet et stykke!
Se eksemplet her til højre (klik for stor).
God fornøjelse!
BONUSVIDEO: Uafhængighed for begyndere
Jared Falk viser uafhængigheds øvelser på sættet helt fra grunden af:
BONUSVIDEO: Uafhængighed mellem hænder og fødder
Og her er en lidt mere avanceret video, der går et skridt videre med 16. dels trioler på gulvtam, hihat, stortromme og lilletromme:
Litteratur
Advanced Techniques for the Modern Drummer – Jim Chapin
Syncopation – Ted Reed
The New Breed – Gary Chester
Time Functioning Patterns – Gary Chaffee
Four Way Coordination – Elliott Fine and Marv Dahlgren
Creative Coordination and Foot Technique – Thomas Lang
Stick Control – George Lawrence Stone
Methode De Batterie Vol.4 – Dante Agostini
Om Søren Jensen
Søren Jensen er uddannet på The Drummers Collective i New York, har en Bachelor fra Musikvidenskabeligt Institut (Kbh) og underviser til dagligt i musik på NGG i Hørsholm samt privat i eget studie. Spiller freelance og har udgivet trommebogen Kadaboum i 2011.
Skriv en kommentar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.